• Anonym (Vågar jag?)

När får man bjuda ut en änkeman?

Jag förstår att det här kan låta okänsligt, men jag beskriver det bara kortfattat:

En väninna har avlidit efter en sjukdom. Jag har alltid tyckt väldigt bra om hennes man. Hur länge borde jag vänta innan jag bjuder ut honom på en dejt?  

• Svar på tråden När får man bjuda ut en änkeman?
  • Anonym (K)

Jag hade nog börjat vara där som ett stöd snarare än bjuda ut först. Finns inget svar på när han är redo, kan ta tre månader eller tre år. Lycka till

• PelleX

Du kan väl sätta in stöten så fort som möjligt. Om du får napp så behöver man ju inte berätta det för andra med en gång om det är ett problem. Så frågan är väl när han är mottaglig och du klarar av att vara i hans närhet. Alkohol kan hjälpa till på traven men du skall kanske vara den återhållsamma i den situationen så att han gör något som han ångrar. Men lite kyssing är ju oskyldigt och ett sätt att säkra sig.

• sextiotalist

För din skull så bör du vänta ett år, såvida du inte är intresserad av att torka hans tårar, jämföras med hans fru o.s.v.

Jag vet de som träffats innan och det gått bra.

Men som stöd, vän kan du finnas redan nu.

Du kan inte heller räkna med att bara för du är intresserad så kommer han vilja ha ett nytt förhållande.

• Anonym (Blev tillsammans med änkling)

Jag blev tillsammans med min kollegas änkling. Hon dog i maj 2013. Jag och hennes änkling började umgås som vänner ett par månader senare. Sedan växte känslorna till kärlek. Vi smög lite med vår relation i början, vi visade det nog öppet efter ett halvår. Har inte fått några konstiga kommentarer. Många tyckte det var roligt för oss. 

Men det är lite jobbigt första året. Det är många årsdagar och högtider som ska genomgås. Nu 1,5 år senare har vi tyvärr gått isär, men inte av den anledningen att han är änkling...

Det jag vill säga är att det aldrig finns någon bra tid till såna saker. Händer det så händer det. Var ett stöd till att börja med. Jag bjöd inte ut mitt ex, vi hittade på saker tillsammans. 

• tpman

Men människa, hör du inte hur du låter själv?
    Du försöker rättfärdiga din egen vilja att fånga upp honom. Men 2 trasiga hjärtan gör inte 1 helt...

Låt honom vara i fred med sin sorg och behåll lite värdighet själv.
    Om han dessutom är lite äldre, och du kanske lite yngre, så är han säkert "het på gröten" att få rikta sin uppmärksamhet mot någon annan. Men han kommer ju inte välja dig för att du är du. Du blir bara något att dämpa sorgen med. Precis som alla andra "rebound".

Tänker framför allt på hur du säger att du inte vill att någon annan ska hinna före??
    Låter tämligen desperat.
    Låt honom sörja klart i något år eller två, och sen ser du om det är dig han vill ha eller bara NÅGON....
    Men du kanske också bara är intresserad av att ha NÅGON och inte just honom, men vad vet jag??

• Anonym (......)

Men hjälp. Min väninna gick bort för 1 år sen och även om jag skulle tyckt om hennes man så skulle jag ALDRIG komma på tanken att ragga på honom.

Lämna honom ifred! Lite perverst på nåt vis!

• Anonym (Lina)

De som aldrig varit i den situationen har lätt för att säga så ska man göra och så ska man absolut inte göra. Sanningen är att det finns inget rätt eller fel. Jag fick kontakt med en änkling ganska hastigt efter hans frus bortgång. Men i det fallet var det han som tog kontakt med mig och jag som tvekade på grund av just förutfattade meningar.

Vore jag du skulle jag nog inte bjuda ut honom på dejt. Men jag skulle finnas där som vän. Och då lär du också märka var nånstans han befinner sig i sin sorg. Och ni kan låta er relation utvecklas i den riktning det tar. Fördjupa vänskapen som kanske blir kärlek eller så stannar det vid enbart vänskap. Jag skulle ändå vilja skynda långsamt särskilt om det finns barn med i relationen som sörjer sin mamma.

• tpman

Nu verkar ju TS redan bestämt sig för att skaffa sig en egen änkeman eftersom hon inte hörs av...

Men tragiskt och depreverande är det.
    Någon ovan skrev att har man inte varit i situationen så ska man inte säga något. Men så säger ju alla som till tvångs försöker att rättfärdiga sitt beteende.
    Vi som är objektiva ser nog saker på ett annat sätt.

• Maria 434

Herregud! Din väninna gick precis bort och du undrar när du kan ragga på hennes man.....med vänner som dig behöver man inga fiender

Svar på tråden När får man bjuda ut en änkeman?