• Vendela75

Katter och balkonger...

Hej.

Vi har aldrig haft katt, men älskar dom och har varit kattvakter väldigt ofta, och nu när vi ska flytta till större tänkte vi skaffa en eller två egna.

Min enda oro är att balkongen.. Vi kommer bo högst upp, så det går inte att sätta upp nät. Balkongväggarna är rätt höga men de kan ju ändå hoppa upp..

Min undran är, balkongväggarna är helt och hållet i glas ner till golvet, så katten kommer att kunna se ut, så den kommer kunna ha koll som genom ett fönster, samt se att det är långt ner till marken.

Är det nån som har koll på om det kanske gör att katten inte är lika benägen att hoppa upp och försöka ta sig över?

Vi skulle såklart fortfarande inte lämna katten ensam därute, men ändå bra att veta om man kan slappna av lite mer med sån typ av balkong?

Förstår såklart att det inte finns något säkert svar, men tips mottages gärna, och även om nån känner till om det kanske finns raser som inte är lika 'hoppbenägna'

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katter och balkonger...
  • zooägaren
    "Katter på balkonger
    Jag är hård , men ärlig!
  • Vendela75
    zooägaren skrev 2014-12-30 10:31:21 följande:
    "Katter på balkonger

Jo vi skulle som sagt aldrig lämna den ensam, och såklart man kan bygga 'bur' men det är en väldigt stor balkong...

Fast efter att jag skrivit inlägget kom jag på att det smartaste är nog ändå att ha koppel på när den är på balkongen, och då är problemet löst. 

Tack för svar!

:)

• Fontana

Koppel och sele - inte halsband!

Jag är ganska säker på att katten kommer att vilja hoppa upp och sitta på balkongräcket. Katter vill alltid sitta överst. Däremot tror jag inte att någon katt självmant skulle hoppa ut från en balkong, är det något som katter är bra på så är det höjdberäkning.

Se till att balkongräcket inte är glatt så att katten av misstag halkar ut. 

Kanske kan ni sätta ut en bänk eller något liknande som katten kan sitta på och känna att han åtminstone sitter högre än på golvet.

• Vendela75
    Fontana skrev 2014-12-30 10:52:32 följande:

Koppel och sele - inte halsband!

Jag är ganska säker på att katten kommer att vilja hoppa upp och sitta på balkongräcket. Katter vill alltid sitta överst. Däremot tror jag inte att någon katt självmant skulle hoppa ut från en balkong, är det något som katter är bra på så är det höjdberäkning.

Se till att balkongräcket inte är glatt så att katten av misstag halkar ut. 

Kanske kan ni sätta ut en bänk eller något liknande som katten kan sitta på och känna att han åtminstone sitter högre än på golvet.

Exakt, är helt med på sele. Och balkongräcket är som ett rör, alltså runt och går inte att sitta på.

Tack för tips!

• Koppkaka

Det är faktiskt lag på att inhägna balkongen om man har katt och bor högre upp än 5 meter från marken.

• reagan

Är det någon som har erfarenhet av vad en katt tycker om att ha sele på balkongen? Har avstått från katt för att det inte fungerar att näta in min balkong. Sele låter ju som ett alternativ, men accepterar en katt att inte kunna röra sig som den vill, eller är risken att man står där med en frustrerad katt?

• reagan

Är det någon som har erfarenhet av vad en katt tycker om att ha sele på balkongen? Har avstått från katt för att det inte fungerar att näta in min balkong. Sele låter ju som ett alternativ, men accepterar en katt att inte kunna röra sig som den vill, eller är risken att man står där med en frustrerad katt?

Svar på tråden Katter och balkonger...