• Vendela75

Katter och balkonger...

Hej.

Vi har aldrig haft katt, men älskar dom och har varit kattvakter väldigt ofta, och nu när vi ska flytta till större tänkte vi skaffa en eller två egna.

Min enda oro är att balkongen.. Vi kommer bo högst upp, så det går inte att sätta upp nät. Balkongväggarna är rätt höga men de kan ju ändå hoppa upp..

Min undran är, balkongväggarna är helt och hållet i glas ner till golvet, så katten kommer att kunna se ut, så den kommer kunna ha koll som genom ett fönster, samt se att det är långt ner till marken.

Är det nån som har koll på om det kanske gör att katten inte är lika benägen att hoppa upp och försöka ta sig över?

Vi skulle såklart fortfarande inte lämna katten ensam därute, men ändå bra att veta om man kan slappna av lite mer med sån typ av balkong?

Förstår såklart att det inte finns något säkert svar, men tips mottages gärna, och även om nån känner till om det kanske finns raser som inte är lika 'hoppbenägna'

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katter och balkonger...
  • Koppkaka

Den risken är nog väldigt stor. Det är inte så många katter som gillar sele öht.

• WinterDawn

Vänj katten med sele från början så kommer det gå bra. Sedan kan du ha linan så lång/kort att det inte går att hoppa upp på räcket.

• Vendela75
    Cels1us skrev 2015-01-01 17:30:32 följande:

Näta in, vi bor högst upp och har nätat in med hjälp av stolpar. Ni måste väl ha ett tak ovanför balkongen? www.supercat.se/balkongnat/teleskopror-tensionpole-till-balkongnat.html  Katten kommer försöka hoppa upp på räcket tror jag även fast det är runt. Skulle inte våga släppa ut den utan nät.

Nej balkongen har faktiskt inget tak, den är helt öppen, så bur blir svårt. Så vi får helt enkelt ha sele, vara försiktiga, och kanske inte ha katten därute alls för det mesta.

Tack för svar.
  • Vendela75
    Koppkaka skrev 2015-01-01 18:07:14 följande:

Det är faktiskt lag på att inhägna balkongen om man har katt och bor högre upp än 5 meter från marken.I

Fast bara om man faktiskt har katten ensam på balkongen, och det har vi inga planer på att ha. :)

Tack för svar
  • Koppkaka

Aldrig någonsin? Inte ens för att bara gå in och hämta något "lite snabbt"? För lagen gäller även de stunderna

• Vendela75
    Koppkaka skrev 2015-01-02 08:15:10 följande:

Aldrig någonsin? Inte ens för att bara gå in och hämta något "lite snabbt"? För lagen gäller även de stunderna

Nej jag kan tänka mig att man kanske blir lite avslappnad efter ett tag om det inte har hänt något, men då det som sagt är en väldigt stor balkong, utan tak, blir det ganska svårt, så ett bättre alternativ är kanske nån slags nätdörr eller liknande så den inte kan gå ut.
  • EnAnonumius
    Vendela75 skrev 2015-01-02 11:37:54 följande:
    Nej jag kan tänka mig att man kanske blir lite avslappnad efter ett tag om det inte har hänt något, men då det som sagt är en väldigt stor balkong, utan tak, blir det ganska svårt, så ett bättre alternativ är kanske nån slags nätdörr eller liknande så den inte kan gå ut.
    Nej..
    Det är inte alls svårt att bygga en bur som kan passas på en balkong om man saknar ovanförliggande balkong.

Det krävs att man bygger en ram av trä och nätar in den, förankra träramen i balkongräcket, så har man en bur. 

Att sitta och hävda att det är svårt kommer från folk som inte ens klara av att spika upp en tavelkrok på väggen.. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Modesty

Min katt kan vara på balkongen (2meter upp) för att hon är för rädd för omvärlden för att våga hoppa ut.

Däremot hade jag en döv katt som inte förstod att det var högt, hon var inte rädd för nånting alls, bodde på 7våningen då. Hon kämpade i sex månader med att komma ut från fönster eller balkongen. Gick inte ha öppet några cm ens utan halva katten mosade sig ut. Hon lyckades tillslut trycka sig ut genom en springa och ta livet av sig. Väldigt tagisk historia.

Skaffa en nätdörr om någon annan sa.

• Vendela75
    EnAnonumius skrev 2015-01-02 15:07:53 följande:
    Nej..
    Det är inte alls svårt att bygga en bur som kan passas på en balkong om man saknar ovanförliggande balkong.

Det krävs att man bygger en ram av trä och nätar in den, förankra träramen i balkongräcket, så har man en bur. 

Att sitta och hävda att det är svårt kommer från folk som inte ens klara av att spika upp en tavelkrok på väggen.. 

Eh... ursäkta men är den där attityden verkligen nödvändig?

Varför är det helt omöjligt att ställa en vanlig fråga på det här forumet utan att få otrevliga svar tillbaka.

• Vendela75
    Modesty skrev 2015-01-02 15:52:40 följande:

Min katt kan vara på balkongen (2meter upp) för att hon är för rädd för omvärlden för att våga hoppa ut.

Däremot hade jag en döv katt som inte förstod att det var högt, hon var inte rädd för nånting alls, bodde på 7våningen då. Hon kämpade i sex månader med att komma ut från fönster eller balkongen. Gick inte ha öppet några cm ens utan halva katten mosade sig ut. Hon lyckades tillslut trycka sig ut genom en springa och ta livet av sig. Väldigt tagisk historia.

Skaffa en nätdörr om någon annan sa.

Usch vad trist, ja det får bli nåt sånt.

Tack
Svar på tråden Katter och balkonger...