• anna901

Kattunge har diarré

Är jätteorolig över min kattunge som har haft diarré till o från nu ett tag. Vid två tillfällen har det också varit ganska mycket blod i bajset. Förövrigt mår hon bra äter och leker som vanligt. Någon som vet vad detta kan bero på?
    Tänkte först att det kunde vara mask men eftersom hon är innekatt och avmaskad tidigare är det kanske inte mest troliga. Hon är 20v gammal och äter vanlig torrfoder.

I vissa perioder ser bajset normalt ut så tänkte att hon kanske bara ätit något dåligt, men nu har det alltså kommit tillbaka. Några tips? Tack!
  • Svar på tråden Kattunge har diarré
  • sallybuse

Prova att koka lite fisk till henne.Och blanda i lite ris. Eller köp ett par burkar barnmat med fisk.Eller ge henne lite majsvälling. Ge henne inte torrfodert på ett tag. Eller prova med blöt katt mat.

• anna901
    sallybuse skrev 2014-12-30 13:12:20 följande:

Fortsätter detta så får du ta kontakt med en vetrinär.

Ja jag får nog göra det. Tänkte först att det kunde bero på att jag gett henne kattmat på burk och att hennes mage var känslig för det. När jag sen slutade ge henne det så försvann diarrén ett tag. Men nu kom det tillbaka igen för några dagar sen. Svårt att veta vad det beror på när hon inte har några andra symtom :/
  • sallybuse

Men prova att ge henne lite barnmat.Lite lättare kanske för hennes mage att äta. har gjort det själv till mina katter jag har haft.Eller lite kokt fisk. Låt hon äta det i en vecka ca. Sen kan du prova att ge henne lite torrfoder igen. Du ska kanske byta ut ditt torrfoder.

• anna901
    sallybuse skrev 2014-12-30 13:24:06 följande:

Men prova att ge henne lite barnmat.Lite lättare kanske för hennes mage att äta. har gjort det själv till mina katter jag har haft.Eller lite kokt fisk. Låt hon äta det i en vecka ca. Sen kan du prova att ge henne lite torrfoder igen. Du ska kanske byta ut ditt torrfoder.

Ska testa! Hoppas hon blir bättre av lite snällare mat
  • Anonym (L)

Min lille hade också diareer när han var i den åldern. Men vi köpte mat hos veterinären som han åt tills han var ca 6 månader och sen har vi kunnat ge honom vanlig mat. Nu är han 2 år. Men alltid bra att ringa veterinären. De brukar vara väldigt hjälpsamma

• Meus Veritas

Mina små hade oxå det, fick rådet att plocka bort den fria tillgången till torrfoder och ge dom barnmatsburkar med morotspure. Puren gav verkan redan efter första dagen. Nu får dom det ca en gång i veckan ich dom är aldrig lösa i magen o mår toppen

• anna901
    Meus Veritas skrev 2014-12-30 15:14:15 följande:

Mina små hade oxå det, fick rådet att plocka bort den fria tillgången till torrfoder och ge dom barnmatsburkar med morotspure. Puren gav verkan redan efter första dagen. Nu får dom det ca en gång i veckan ich dom är aldrig lösa i magen o mår toppen

Hade de också blod? Har tagit bort torrfodret nu och försökte ge henne lite kokt ris men det tyckte hon inte om. Ska köpa morotspuré imorgon så får vi se om det går i. Är så orolig, nu när jag kom hem var det som gult slem i bajset också :(
Svar på tråden Kattunge har diarré