Inlägg från: Mamma till Olle |Visa alla inlägg
  • Mamma till Olle

Bästa bältesstolen tack!

Som rubriken lyder.. Sonen fyller snart 4 och då har vi tänkt byta ut hans bakåtvända bilbarnstol mot en bältesstol. Vilken är den bästa bältesstolen enligt dig? Och vilken rekommenderar du inte?

• Svar på tråden Bästa bältesstolen tack!
  • Mamma till Olle

Ja barn rekommenderas åka bakåt till 4 års ålder och han fyller som sagt 4 snart. Han har växt ur sin bilbarnstol, trångt för benen.

Fler?

• Mamma till Olle

Tack för tipset Oleg och MeandHim! Ska kolla upp mer om denna stol.

Gällande första svaret i denna tråd är det intressant att man frågar efter en sak och istället får ett tillrättavisande svar där vederbörande är en "veta-bättre-typ" som ska ge andra råd än dem man ber om.. Skönt att slippa vara så perfekt!

• Mamma till Olle
    MeandHim skrev 2015-01-01 17:18:20 följande:

Skillnaderna är stora mellan tex brio och en Cybex.gå gärna in i en babybutik och se jämförelserna. Riktigt nyttigt smile1.gif

Är så tacksam att ni tipsade mig om denna stol för nu har jag läst på och det verkar vara den bästa på marknaden ju! Nu undrar jag bara.. Vilken cybex solution har ni? Finns ju solution x, solution Q och solution x 2 fix (eller nåt liknande) Vi ska nog köpa den sistnämnda. Jag undrar också om sonen borde provsitta stolen eller kan jag beställa från lekmer.se tror ni? Hur stora är era barn förresten?
  • Mamma till Olle
    Kina79 skrev 2015-01-02 12:40:47 följande:

Jag tycker definitivt att sonen ska provsitta. Jag har tre döttrar, de sitter bra i olika stolar. Det som passade äldsta passade inte alls den två år yngre systern.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
    Tack för tipset, är nog klokt att provsitta!
  • Mamma till Olle
    MeandHim skrev 2015-01-03 00:18:13 följande:

Cybex gör inga stolar om dom inte är bäst i test smile1.gif
    Har ni Isofix i bilen tycker jag ni ska satsa på den nyaste varianten Q-fix smile1.gif den växer även med barnet på bredden och inte enbart höjden. Nackplattan är er viloläge för nacken och fångar upp nacken vid en krock och motverkar whiplash skador. Ordentliga solida skydd mot nacke och inre organ med frigolit. Skillnaden mot tex brio är att den endast är ihålig plast.

Är Q-fix den senaste alltså? Jag trodde det var 2x-fix eller x2-fix eller vad den heter?! Den är iaf dyrast på lekmer så vi utgick från att den är nyast!

Gällande huvudskyddet du pratar om så låter det ju jättebra ur skyddsynpunkt. Det jag funderar på är om det inte är i vägen för barnet.. Ser barnet åt sidorna när man åker eller blir det liksom lite "instängt" i stolen och har svårt att röra på huvudet? Hoppas du förstår hur jag menar.. :-P Sen är ju såklart säkerheten det viktigaste och vi har så gott som bestämt oss för en cybex!
  • Mamma till Olle
    MeandHim skrev 2015-01-03 00:18:13 följande:

Cybex gör inga stolar om dom inte är bäst i test smile1.gif
    Har ni Isofix i bilen tycker jag ni ska satsa på den nyaste varianten Q-fix smile1.gif den växer även med barnet på bredden och inte enbart höjden. Nackplattan är er viloläge för nacken och fångar upp nacken vid en krock och motverkar whiplash skador. Ordentliga solida skydd mot nacke och inre organ med frigolit. Skillnaden mot tex brio är att den endast är ihålig plast.

Denna stol menar jag!

lekmer.se/barn-och-baby/bilbarnstolar/baltesstolar-o-balteskuddar-15-36-kg/cybex-bältesstol-solution-x2-fix-beluga-black
  • Mamma till Olle
    MeandHim skrev 2015-01-03 10:24:27 följande:

Q-fix är nyast. Du set det på att krockkuddarna på sidan är inklädda i tyg istället för plast smile1.gif

Förresten, är det just detta med tyg istället för plast som skiljer Q-fix från X2-fix? För jag tycker X2-fix verkar kanonbra!
  • Mamma till Olle
    MeandHim skrev 2015-01-03 10:25:21 följande:

Min son är drygt 4 och sitter perfekt i den. Som i en fotölj smile1.gif

Hej igen.. Får jag fråga hur stor din son är, vikt och längd? Vi åkte 7 mil idag till närmsta Babyproffsen-affär för att sonen skulle få provsitta Q-fix och x2-fix men då var båda slut i lager..typiskt.. Undrar om jag ska våga beställa stolen från nätet utan att han provat den men det är säkert dumt.. Du skrev att din son på drygt 4 sitter perfekt i den så därför frågar jag Min som fyller 4 i februari men han är ganska liten. Strax över 15 kg och 98 cm lång. Visst var det Q-fix ni har?
  • Mamma till Olle
    MeandHim skrev 2015-01-08 19:24:13 följande:

Oj nu har jag inte mätt honom på länge med 114 lång och ca 17kg kanske?!
    Konstigt att dom inte hade på lager.
    Jag jobbar själv på babyproffsen, därför ville jag ha det säkraste för Mitt barn.
    Jag har Q-fix.
    Vänta hellre tills den kommer in, finns dessutom i olika färger. Så att du kan få e. Genomgå hur den fungerar och gärna jämföra med ett annat märke smile1.gif

Tack för hjälpen!
  • Mamma till Olle

Tänkte bara tala om att vi nu har investerat i den senaste Cybex, dvs Q2-fix, och hela familjen är supernöjd! ????????

Svar på tråden Bästa bältesstolen tack!