• winnethepooh

Hur länge sover era 1,5 âringar middag?

Hej,

Hur länge sover era ca 1,5 âringar middag?

Mitt barn sover middag ca 3 timmar varje dag och jag har börjat fundera pâ om det är ovanligt länge och kanske nästan lite för länge i den här åldern eftersom han pâ sista tiden börjat sova färre timmar pâ natten, det vill säga vakna tidigare pâ morgonen. Men jag vet inte om jag skulle ha hjärta att väcka honom frân middagsluren... Enstaka gånger har vi gjort det när han sovit runt 4 timmar och fortfarande inte vaknat.

Hur ser det ut hos er?

Gott Nytt Âr!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge sover era 1,5 âringar middag?
  • Flickan och kråkan

Oftast 1 timme, men allt från 30 minuter till 2,5 timme. På nätterna sover han rätt konsekvent från 20-tiden till 07-tiden. Han sover mer än mina äldre barn i samma ålder.

• corran

Han är snart 17 månader och sover inte längre om dagarna, men då sover han 17.30-07.30 (oftast) istället så han får gott och väl sin sömn om natten :)

Idag blir det dock en liten powernap tror jag eftersom de är nyår och vi kommer vara borta ikväll och sonen får vara vaken längre, då behöver han nog sova ca 1h nu efter lunch :) 

• winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-31 08:54:37 följande:

Oftast 1 timme, men allt från 30 minuter till 2,5 timme. På nätterna sover han rätt konsekvent från 20-tiden till 07-tiden. Han sover mer än mina äldre barn i samma ålder.

Sover han under samma omständigheter som pâ natten dâ? Typ med pyjamas och sovpâse, helt nedsläckt och mörkat rum, osv.?
  • winnethepooh
    corran skrev 2014-12-31 09:21:24 följande:

Han är snart 17 månader och sover inte längre om dagarna, men då sover han 17.30-07.30 (oftast) istället så han får gott och väl sin sömn om natten :)

Idag blir det dock en liten powernap tror jag eftersom de är nyår och vi kommer vara borta ikväll och sonen får vara vaken längre, då behöver han nog sova ca 1h nu efter lunch :) 

Aha. Sover han inte längre om dagarna för att han inte "vill" det eller för att ni tyckte det funkade bättre med tanke pâ nattsömnen? Vilka lânga nätter :)
  • Flickan och kråkan
    winnethepooh skrev 2014-12-31 09:29:00 följande:

Sover han under samma omständigheter som pâ natten dâ? Typ med pyjamas och sovpâse, helt nedsläckt och mörkat rum, osv.?

Nej, vanliga kläder och ljust i rummet.
  • corran
    winnethepooh skrev 2014-12-31 09:30:31 följande:
    Aha. Sover han inte längre om dagarna för att han inte "vill" det eller för att ni tyckte det funkade bättre med tanke pâ nattsömnen? Vilka lânga nätter :)
    Han visar sig aldrig trött om dagarna längre utan han leker och är glad så då tycker jag inte att han behöver sova :) Dessutom har nattningarna blivit busenkla, han somnar innan vällingen ens tagit slut i flaskan, aldrig något krångel sen han slutade sova på dagarna :) 
  • winnethepooh

Hm kanske dags att se över sovrutinerna. Vi har full läggningsritual (förutom bad och välling) som om det vore natt varje dag efter lunch. Oftast vaggas han till sömns i famnen.

• Natulcien

Vår son sov ca 1 timme på dagen i den åldern. Sen sov han ca 20-08 på natten, utan uppvak.
    Han sov antingen i vagnen på promenad eller i sin säng (fast i vanliga kläder och ljust rum).
    Vid 2 års ålder slutade han sova helt på dagarna.

• fluu

Då fick hon sova så länge hon ville, blev oftast runt två timmar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur länge sover era 1,5 âringar middag?