• Hane

Min missbrukande bror

Hej, det är mitt första inlägg på familjeliv. 

Tänkte att några med samma erfarenhet som mig kanske kunde ge mig råd hur jag ska hantera en mycket delikat situation.

Det är så att min bror som jag knappt haft någon kontakt med alls under min uppväxt, han har bott i grannlandet norge, och missbrukat sen han var runt 13 år gammal, tills nu 35 år gammal.

För ca 4 veckor sedan så hittade jag hans nummer på internet och lyckades få tag i honom efter många års undrande om hans hälsa. Jag berättade att det vore trevligt att ses igen, och han tyckte det med. Vips så stod han utanför vår farsas dörr utan att ens hört av sig att han skulle komma. 

Vi var ju såklart överraskade och glada att se honom vid liv. Han fick bo hos morsan och farsan ett tag bestämde de. Med villkor att det var drog och alkoholfritt. Detta bröt han så fort han kunde mer eller mindre, och han blev utslängd och fick en bussbiljett betald där han kom från. 

Nu 4 veckor senare (igårkväll), så hör han av sig till mig på telefon och ber om ursäkt för senast, jag säger att det är ok men vill att han själv ska ta tag i sitt liv innan det är för sent. 

Idag på morgonen ringer han och säger att han är på väg hem till oss igen, jag säger att det inte går.. han har igen köpt en biljett till oss utan att höra av sig.. vet inte riktigt vad vi ska ta oss till.. 

Jag å min fru lever på egen hand i samma stad som mina föräldrar, måste ja tilägga, vi bor alltså inte tillsammans. 

Hur i hela fridens namn ska vi lösa detta? Han verkar inte vilja lyssna på uppmaningarna att åka hem igen heller, vi kan ju inte hindra honom från att komma till vår stad direkt. 

• Svar på tråden Min missbrukande bror
  • Hane

Tack för svar allesammans. Känns lättare att vara bestämd när man hör era erfarenheter

• Hane
    Lilje skrev 2014-12-31 19:19:58 följande:

Vad för droger använder han?

Amfetamin, måste ha alkohol när han får slut på piller säger han

Hursomhelst, jag ringde och sa att han inte kunde komma nu oavsett, att han var tvungen att ordna upp drogerna innan han var välkommen igen. Han blev mycket arg på mig och sa elaka saker om min fru och hur en bortskämd liten skit jag var..typ. han kommer inte. 

• Hane
    Anonym (--) skrev 2015-01-01 11:23:27 följande:

Jag undrar mer var problemet ligger, blir han aggressiv när han är påverkad? 

Varifrån kommer krav som omyndigförklarar han som individ?

Anonym (Nix) skrev 2014-12-31 21:05:03 följande:
    Var ju det jag sa. Han är bra intresserad av att utnyttja er era pengar ert hem för ditt missbruk.

Var läser du att han yppa ett ord om att få pengar, jag läser att han investerar en del pengar för att träffa sin familj, inte billigt att resa mellan länder.

För att sedan få en lavett med att han är inte välkommen alls, han lever inte upp till andras förväntningar därför är han inte värd att komma in i sin familjs hem.

Hur skulle du reagera om din familj upplyste dig att du är inte välkommen förrän du anpassade dig efter andras önskningar?
    Jag var på besök hos familjen nyligen och jag skulle verkligen ta det som en förolämpning om jag blev upplyst att jag ex inte var välkommen förrän jag blev nykterist, är ingen nykterist och har inga planer att bli en heller.

Han är lite smått psykotiskt, 100 kilo fd anabola missbrukare. Blir arg lätt när man säger till , han fick ju en chans för 4 veckor sedan, han var välkommen, kom och bodde hos mina föräldrar på villkoret att det skulle vara drogfritt hemma hos dem.. han bröt det.. fick åka hem igen. Dyker upp 4 veckor senare igen.. det är väl ändå inte rimligt att köa igen när han uppenbarligen inte är nykter? Och kallar mig massa dumheter när han blev nekad att komma
  • Hane

dude, tagga lite va. Du vet alltför lite om situationen för att skriva att du förstår varför han bor i ett annat land. Vi har inte omyndigförklarad nån, men när en missbrukare som vi inte känner mer än att han är biologisk familj beter sig som ett svin mot den spillra till familj ham har kvar så får han ordna upp sitt liv där han kom från. Är du själv medberoende eller

Missbrukare? Lika dömande eller hur

• Hane

Han uttryckte rasistiska saker om min fru när jag sa att han inte kunde dyka upp oanmäld . Dessutom har vi både jag å farsan själva ett missbruk i bakgrunden, kg kom ur det för några år sedan, det första han ville göra med mig var att kröka när han kom, när jag inte var intresserad gjorde han det på egen hand unde föräldrarnas tak, när reglerna var Noll tolerans till droganvändning, morsan gick på helspänn hemma och var tvungen att sjukskrivas för stressen att något skulle hända . Häxjakt? Sjukaste jämförelsen jag hört, han var ju inte ett svin för att han drack, utan för att han blev aggressiv när vi sa ifrån

• Hane

Det är tyvärr du som spyr ut fördomar, du känner inte mig och än mindre min bror . Eftersom du enbart verkar se honom som ett offer här så avslutar jag diskussionen och hänvisar honom till sådana som dig ?

• Hane

å min broders försvar så ville han göra rätt för sig genom att betala för sin vistelse hos oss. Men med tanke på de trauman min familj gått igenom pga alkoholkonsumtion genom åren så skulle aldrig morsans hjärta orka med en till fyllebult med agressionsproblem och vanföreställningar .

Han fick komma till en fristad, våran fristad. Men hans beroende var starkare än viljan att ha en fungerande relation med oss. Må låta hårt, men jag är mer intresserad av morsans psykiska hälsa än att ta en chans , igen.

Det finns många mer ingredienser som jag kan övertyga er med att det inte skulle fungera men jag tackar för mig.

• Hane

Carnitas, såg precis att du verkar ju vara inne i varje tråd här och försvara varenda missbrukare. ok om det är din grej kör på, det behövs säkert. Men kom inte till mig och säg att jag inte bryr mig om människor eller min bror, för det gör jag. Men jag har ansvar för mina egna först och främst . Känner som sagt inte min bror, han har Hållt sig gömd från oss i flera år , hade säkert sina skäl , men vi är inte skyldiga till hans livsval . Ha det gott nu lnar diskussionen

Svar på tråden Min missbrukande bror