Inlägg från: Anonym (Lugn och fin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lugn och fin)

Min missbrukande bror

Förstår inte er som är så aggressiva mot TS. Har arbetar med missbrukare i 10 år inom kriminalvården. Har dessutom en äldre bror som är amfetaminmissbrukare. Han har lurat brallorna av hela släkten varje chans han fått sedan 15 års ålder. Han är 48 år idag och vi har ingen kontakt sedan ca 15 år tillbaka. Jag måste skydda mig själv och mina barn. Mina stackars föräldrar däremot försöker ha kontakt och hjälpa till då och då. Slutar alltid med att de blir lurade och besvikna.

Jag tycker du har fått mycket bra råd här TS. Människor som är inne i missbruk har bara det i tankarna. Drogerna är viktigare än barn, hälsa, relationer, ja allt. Inte förrän missbrukaren verkligen, och då menar jag VERKLIGEN, nått botten och känner att nu måste jag göra en förändring, kan det bli ändring. Det är lätt att bli medberoende och underlätta missbruket fast man ingenting helllre vill än att det ska upphöra. Sorgligt men sant! Och, detta är ganska så allmängiltigt vad gäller gravt missbruk.

• Anonym (Lugn och fin)
    Carnitas skrev 2015-01-04 22:15:56 följande:

Såna som mig?

Du menar med empati och låter beteendet avgöra i hur jag ska agera.

Än eventuellt nått han stoppar i sig?

Tyvärr finns det alldeles för få av mig, som vägrar sprida/hänge sig stigman.

Men bara för jag inte är empatibefriad och ignorant som du.

Så kan jag mycket väl komma till slutsatsen att det inte går vara nära denna person.

Men den bedömningen tar jag inte innan jag vet i hur han agerar.

Kan man inte ge sin bror en vettig chans, vem faan då är värd en chans?

Måste säga att du verkar ju mer än lovligt naiv.
  • Anonym (Lugn och fin)
    Carnitas skrev 2015-01-04 22:35:04 följande:

Så man lär sig inom missbrukarvården att generalisera och avhumanisera missbrukaren?

Vad är syftet till göra så?

Nej absolut inte! Man lär sig vad droger gör med människor och man ser hur anhöriga lider. Jag försöker ofta göra utredningar för att få till behandling istället för fängelse, sk kontraktsvård. Tyvärr går det ofta åt helvete för att missbrukaren själv inte är redo att ta emot behandling.
  • Anonym (Lugn och fin)
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 22:49:54 följande:

Nej absolut inte! Man lär sig vad droger gör med människor och man ser hur anhöriga lider. Jag försöker ofta göra utredningar för att få till behandling istället för fängelse, sk kontraktsvård. Tyvärr går det ofta åt helvete för att missbrukaren själv inte är redo att ta emot behandling.

Men du förstår väl att det faktiskt går att göra vissa generaliseringar kring människors beteenden va? Annars skulle ju forskning kring behandling och dyl inte kunna bedrivas. Jag tänker att det finns ganska tydliga mönster som följer av vissa psykiska åkommor. Kan ju vara exempelvis psykoser, finns ju vissa kriterier som skall uppfyllas.

neuropsykiatriska funktionshinder, GAD, hypokondri, torgskräck, SUBSTANSMISSBRUK etc.
  • Anonym (Lugn och fin)
    Carnitas skrev 2015-01-04 22:56:19 följande:

Vilket i praktiken gör så du generaliserar och avhumaniserar.

Jag är medveten om att missbrukare har en mycket större tendens att jävlas med sin omgivning, men inte ens nära 100%.

Och hur svårt är det att vara vaksam men ge en chans?

Sen hur någon kan inbilla sig att hot om fängelse eller hot om vård, skulle få någon att sluta.

Det är nått vi kan kalla naivt.

Det finns lösningar i andra länder, som har visat sig ha stora framgångar på antalet missbrukare.

Där man valt att sluta behandla drogkonsumtion som ett brott, och börjat hantera det som en hälsofråga.

Med stor framgång måste man även tillägga.

Ok! Jag backar i diskussionen med dig. Förstår nu att du är drogliberal. Gott så!
  • Anonym (Lugn och fin)
    Carnitas skrev 2015-01-04 23:11:23 följande:

Älskar när någon använder "drogliberal" som ad hominem, och då att jag ahr fel i allt jag säger.

Men du avslöjad, och funkar inte.

Faktum kvarstår, du generaliserar och avhumaniserar de som konsumerar droger.

det råder ingen som helst tvekan om i det du har skrivit, konstigt att du inte uppfattar detta själv.

Då det borde räcka för dig att läsa det du har skrivit.

Jag för folks hälsa, än upprätthålla någon gammal moral från svunnen tid.

Såna som du, tycker det är helt okey att kliva över lite lik.

Mefd en utopisk tanke(nolltolerans) är viktigare än folks liv.

Bara lyssna på forna justitieminister, som säger samma sak.

S K R Ä M M A N D E ! ! !

Det går verkligen inte följa med i sitt resonemang. Du skriver väldigt svårbegripligt. Är du månne hög?
  • Anonym (Lugn och fin)

Du får det bemötande du förtjänar! Det är fruktansvärt fult av dig att sitta här och vara anklagande och hånfull mot en människa som är förtvivlad över en missbrukande anhörig. De allra flesta människor som har kommit i nära kontakt med missbruk vet hur illa det skadar människor och deras anhöriga. Du vill bara provocera! Välj något annat ämne att komma med dina störiga synpunkter på då! Det här är alldeles för känsligt för många.

Svar på tråden Min missbrukande bror