• Carnitas

Min missbrukande bror

Anonym (Nix) skrev 2014-12-31 16:57:59 följande:
    Håller med. Ts EXAKT så är det tyvärr. Så släpp INTE IN honom i ert liv och ert hem. Någonsin.

Varför underblåser du stigmat i samhället emot de som har problem?
    Kan köpa att man inte ska släppa in personen onykter, och kräva nykterhet i hemmet om man nu släpper in han.

Men säger man " inte, någonsin", då har man klivit övergränsen gränsen till ett obstinat beteende.

• Carnitas
    Anonym (Nix) skrev 2014-12-31 19:14:41 följande:
    Vad vet du om MITT LIV? Om MINA ERFARENHETER av missbruk?! Nej just det så HÅLL truten tack.

Varför inbillar du dig att dina erfarenheter av en missbrukare är den enda rätta?
    En sak jag lärt mig tidigt, är att alla är olika och några generaliseringar här är OMÖJLIGA att göra.
    Utan man får helt enkelt lära sig hur den enskilda individen fungerar, och sen agera efter detta.

Skriver man "inte, någonsin", så är man rätt ignorant och total avsaknad av empati.
    Om du inte gjorde ett syftningsfel, och menade så länge han är på droger.
    Så ska man hålla avstånd.

• Carnitas
    Anonym (Nix) skrev 2014-12-31 21:05:03 följande:
    Var ju det jag sa. Han är bra intresserad av att utnyttja er era pengar ert hem för ditt missbruk.

Och hur utläser du detta?
    Han kanske bara blev arg för han fick krav på sig.
    Du har en extremt trasiga tankar om missbrukare.

• Carnitas
    balrog88 skrev 2015-01-01 22:19:13 följande:
    1) Han dyker upp oanmäld
    2) Han bryter löften
    3) Han blir oförskämd och ful i mun när han inte får som han vill
    4) De flesta vill inte ha påverkade människor i sitt hem.

Att framställa honom som offer eller martyr luktar lite... Ja. Han har fått sina chanser och han brände dem.

Ojdå, det kan vara vilken människa som helst, även som inte tar droger.
    Verkar som det är ridå ned, så fort det diskuteras droger.

• Carnitas
    Hane skrev 2015-01-04 20:13:42 följande:
    dude, tagga lite va. Du vet alltför lite om situationen för att skriva att du förstår varför han bor i ett annat land. Vi har inte omyndigförklarad nån, men när en missbrukare som vi inte känner mer än att han är biologisk familj beter sig som ett svin mot den spillra till familj ham har kvar så får han ordna upp sitt liv där han kom från. Är du själv medberoende eller
    Missbrukare? Lika dömande eller hur

Orkar inte läsa om allt, men sa du inte att han bara hade brutit att låta bli ta droger och alkohol  i era föräldrars hem?
    Är det så, så är det faktiskt ni som står för nått man kan likna vid häx inkvisitionen från förr.
    Där man bara för vara helt säker, brände "häxan"(läs knarkaren).

Han kanske är detta svin du vill göra han till, men än har han inte fått chansen att visa detta.
    Vilket betyder du dömt en människa efter vad han stoppar i sig, och inte hur han agerar.
    Ett sådant beteende är långt mer skrämmande än ett missbruk, som är illa nog.

• Carnitas
    Hane skrev 2015-01-04 21:18:20 följande:
    Han uttryckte rasistiska saker om min fru när jag sa att han inte kunde dyka upp oanmäld . Dessutom har vi både jag å farsan själva ett missbruk i bakgrunden, kg kom ur det för några år sedan, det första han ville göra med mig var att kröka när han kom, när jag inte var intresserad gjorde han det på egen hand unde föräldrarnas tak, när reglerna var Noll tolerans till droganvändning, morsan gick på helspänn hemma och var tvungen att sjukskrivas för stressen att något skulle hända . Häxjakt? Sjukaste jämförelsen jag hört, han var ju inte ett svin för att han drack, utan för att han blev aggressiv när vi sa ifrån

Du menar när du vägrar att ta emot honom, och när han säger nått i affekt.
    Så ska du pinna detta på ett missbruk?
    Vilken logik använder du, för komma fram till nått sånt?
    Sen är det rätt ohyfsat det han sa, men du måste vara medveten om att han besvarar delvis ditt beteende mot honom.
    Som är svårt att se som idealt beteende.

Till mig kommer det folk oanmält rätt ofta, inte faan får jag psykbryt pga det.
    Sen föredrar jag folk berättar att de ska komma, men inte end of world om de inte berättar detta.

Jakten på drogbrukare, liknar häxjakten från förr.
    Så är inte bara en liknelse, utan en PERFEKT liknelse.

Misstänker du inte har riktigt förmågan att tänka logiskt när du kommer till detta ämne, då du väljer döma av nått han stoppar i sig.
    Än ett faktiskt beteende, sen kan du säga men han svor ju och var rasistisk.
    Men som du berättade det, så har det noll med hans eventuella missbruk att göra.
    Utan i hur han blev bemött, vilket lät som mindre trevligt.
    Jag tror du skulle ha betydligt större framgångar att nå fram till honom, om du är fördomsfri.
    Dock känns inte detta speciellt troligt, med tanke på hur du nu pratar.

• Carnitas
    Hane skrev 2015-01-04 21:34:46 följande:
    Det är tyvärr du som spyr ut fördomar, du känner inte mig och än mindre min bror . Eftersom du enbart verkar se honom som ett offer här så avslutar jag diskussionen och hänvisar honom till sådana som dig ?

Fördomar?
    Vart ser du dessa?

Ser inte missbrukare som offer, missbrukare blir man av en LÅÅÅNG serie av personliga val.
    Undantaget den med psykiska sjukdomar/åkommor.
    Där missbruk inte allt för sällan är en symtom av dessa psykiska sakerna.
    I dessa fall så måste man lösa det psykiska innan man kan ge sig på missbruket.

Är lätt förbluffad i hur du för söker lägga orden i munnen på mig.
    Trodde du inte jag skulle märka detta?
    Tycker det är beklagligt att ni väljer att inte hantera han som vilken bror som helst.
    Och låta hans beteende låta få styra i vad ni tycker., fast han tar droger så är han fortfarande en människa och en bror.
    I hur ni två har agerat, så är det uppenbart att du inte ser han som nått.
    Men så är det med en effektiv stigmatiseringsapparat, där kliver man gärna över lik utan den minsta reflektion.
    Och det var här min liknelse om häxor var så extremt slående.
    Då du inte ens reflekterar i hur ditt agerande är.
    Beklagligt att han blir arg, och säger saker i affekt.
    Felet är att du kopplar det till missbruk.
    Du tror inte han blev väldigt ledsen, eller sträcker sig inte empati till en knarkande bror som bara vill hälsa på sina närmaste?
    Jag skulle definitivt blivit ledsen, om någon behandlade så.

• Carnitas
    Hane skrev 2015-01-04 21:34:46 följande:
    Det är tyvärr du som spyr ut fördomar, du känner inte mig och än mindre min bror . Eftersom du enbart verkar se honom som ett offer här så avslutar jag diskussionen och hänvisar honom till sådana som dig ?

Såna som mig?
    Du menar med empati och låter beteendet avgöra i hur jag ska agera.
    Än eventuellt nått han stoppar i sig?

Tyvärr finns det alldeles för få av mig, som vägrar sprida/hänge sig stigman.
    Men bara för jag inte är empatibefriad och ignorant som du.
    Så kan jag mycket väl komma till slutsatsen att det inte går vara nära denna person.
    Men den bedömningen tar jag inte innan jag vet i hur han agerar.

Kan man inte ge sin bror en vettig chans, vem faan då är värd en chans?

• Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 22:25:29 följande:
    Förstår inte er som är så aggressiva mot TS. Har arbetar med missbrukare i 10 år inom kriminalvården. Har dessutom en äldre bror som är amfetaminmissbrukare. Han har lurat brallorna av hela släkten varje chans han fått sedan 15 års ålder. Han är 48 år idag och vi har ingen kontakt sedan ca 15 år tillbaka. Jag måste skydda mig själv och mina barn. Mina stackars föräldrar däremot försöker ha kontakt och hjälpa till då och då. Slutar alltid med att de blir lurade och besvikna.

Jag tycker du har fått mycket bra råd här TS. Människor som är inne i missbruk har bara det i tankarna. Drogerna är viktigare än barn, hälsa, relationer, ja allt. Inte förrän missbrukaren verkligen, och då menar jag VERKLIGEN, nått botten och känner att nu måste jag göra en förändring, kan det bli ändring. Det är lätt att bli medberoende och underlätta missbruket fast man ingenting helllre vill än att det ska upphöra. Sorgligt men sant! Och, detta är ganska så allmängiltigt vad gäller gravt missbruk.

Så man lär sig inom missbrukarvården att generalisera och avhumanisera missbrukaren?
    Vad är syftet till göra så?

• Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 22:30:05 följande:
    Måste säga att du verkar ju mer än lovligt naiv.

Hur kommer du fram till detta?
    Du menar bara för jag inte slänger personen under bussen omgående?
    Visste inte det var att vara naiv, trodde det var medmänsklighet.
    Sen om han är sånt svin som du och TS säger, så lär ju detta visa sig snabbt, och då tar man till åtgärder därefter.

Tror inte ens förstår vad jag säger, är nått oklart så varför inte fråga mig?
    Än göra antagande som du inte kan styrka, från nått jag skrivit här.
    Sagt man ska agera i hur personen är och inte eventuell substans man intar.
    Varför man ska generalisera som du gör, förstår jag inte heller.

Vad är syftet med detta?
    Påminner rätt mycket om rasism, fast då med någon som tar droger än vara av en viss "ras".

• Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 22:49:54 följande:
    Nej absolut inte! Man lär sig vad droger gör med människor och man ser hur anhöriga lider. Jag försöker ofta göra utredningar för att få till behandling istället för fängelse, sk kontraktsvård. Tyvärr går det ofta åt helvete för att missbrukaren själv inte är redo att ta emot behandling.

Vilket i praktiken gör så du generaliserar och avhumaniserar.
    Jag är medveten om att missbrukare har en mycket större tendens att jävlas med sin omgivning, men inte ens nära 100%.
    Och hur svårt är det att vara vaksam men ge en chans?

Sen hur någon kan inbilla sig att hot om fängelse eller hot om vård, skulle få någon att sluta.
    Det är nått vi kan kalla naivt.
    Det finns lösningar i andra länder, som har visat sig ha stora framgångar på antalet missbrukare.
    Där man valt att sluta behandla drogkonsumtion som ett brott, och börjat hantera det som en hälsofråga.
    Med stor framgång måste man även tillägga.

• Carnitas
    Hane skrev 2015-01-04 22:54:04 följande:
    Carnitas, såg precis att du verkar ju vara inne i varje tråd här och försvara varenda missbrukare. ok om det är din grej kör på, det behövs säkert. Men kom inte till mig och säg att jag inte bryr mig om människor eller min bror, för det gör jag. Men jag har ansvar för mina egna först och främst . Känner som sagt inte min bror, han har Hållt sig gömd från oss i flera år , hade säkert sina skäl , men vi är inte skyldiga till hans livsval . Ha det gott nu lnar diskussionen

Försvarar ingen, om du läser vad jag skriver så kommer även du förstå detta.
    Folk gör horribla påstående, när det kommer till droger.
    Då kommer jag tillbaka med saklighet, logik och fakta.
    Ingen tjänar på stigmatisering och alla tjänar på reda ut vad som är vad.

Du har ju en perfekt tråd du kan läsa, om homon som är 17år och är så kär att han inte fattar att han är ihop med en fullfjädrad missbrukare.
    Som skadar honom hela tiden.
    Så kommer du rätt snabbt inse, att jag står för mina ord.
    Att man ska se hur folk är, inna man dömer dom.

Du ser ju både på dig och "lugn och fin", att det inte finns någon process mellanen neutral uppfattning av en person.
    Till fördöma den som ett svin.
    Varför ska man hoppa över dessa steg, bara för att den råkar inta en drog.

Sen ska vi tillägga att det är jävligt få som blir missbrukare, och det är oftast här en konflikt kommer in.
    Har inte ifrågasatt dig på om han är missbrukare eller inte, skulle kunna göra detta.
    Då det är lite vagt kring detta missbruk ter sig, men väljer att inte göra detta.
    Då kärnfrågan är av en helt annan art.

• Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 23:02:10 följande:
    Ok! Jag backar i diskussionen med dig. Förstår nu att du är drogliberal. Gott så!

Älskar när någon använder "drogliberal" som ad hominem, och då att jag ahr fel i allt jag säger.
    Men du avslöjad, och funkar inte.

Faktum kvarstår, du generaliserar och avhumaniserar de som konsumerar droger.
    det råder ingen som helst tvekan om i det du har skrivit, konstigt att du inte uppfattar detta själv.
    Då det borde räcka för dig att läsa det du har skrivit.

Jag för folks hälsa, än upprätthålla någon gammal moral från svunnen tid.
    Såna som du, tycker det är helt okey att kliva över lite lik.
    Mefd en utopisk tanke(nolltolerans) är viktigare än folks liv.
    Bara lyssna på forna justitieminister, som säger samma sak.

S K R Ä M M A N D E ! ! !

• Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 23:20:31 följande:
    Det går verkligen inte följa med i sitt resonemang. Du skriver väldigt svårbegripligt. Är du månne hög?

Nä, jag är inte hög, varför skulle jag detta för?
    Vill du göra ett nytt försök, och denna gång utan ad hominem?

Sen normala människor frågar vad de inte förstår, än häge sig till ad hominem som "drogliberal" och "är du hög eller".
    Trodde du inte jag skulle plocka upp detta?

• Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 23:42:55 följande:
    Du får det bemötande du förtjänar! Det är fruktansvärt fult av dig att sitta här och vara anklagande och hånfull mot en människa som är förtvivlad över en missbrukande anhörig. De allra flesta människor som har kommit i nära kontakt med missbruk vet hur illa det skadar människor och deras anhöriga. Du vill bara provocera! Välj något annat ämne att komma med dina störiga synpunkter på då! Det här är alldeles för känsligt för många.

Du inbillar dig detta, är hövlig och är inte rädd för säga obekväma sanningar.

Enda anklagande, är i hur man helt struntar i att behandla personen som en människa.
    Och låta dennes handlingar mot omgivningen stå för hur man behandlar denna person.Hånfullhet, ne, den får du aldrig ihop.

Det är rätt uppenbart att du lever i en bubbla, där du tror att allt som sker i denna bubbla är typiskt för någon som missbrukar eller tar droger utan att missbruka.
    Jag är högst medveten om att en mindre klick får problem med drogkonsumtion.

Men att allra flesta som konsumerar droger, aldrig någonsin kommer ens nära epitetet missbrukare.
    Dock så ändrar inte det faktum att det du skrivit här är generaliserande och avhumaniserande av misbrukaren.
    Varför förtjänar inte han att kallas människa för.
    Eller är du på Beatrice Ask sida, våran forna justitieminister?

" target="_blank">

Där att dö inte är den ultimata skadeverkningen, ROFL Kräks

Svar på tråden Min missbrukande bror