• frökenrosa

Ni som jobbar inom vården..

Hur har det funkat för er att jobba inom vården som gravid? Jag jobbar på demensboende som det stundtals är väldigt tungt. Är bara i v 5 nu men är redan nojig över att få slag i magen och lyfta för mycket. Blir snabbt trött i ryggen.

• Svar på tråden Ni som jobbar inom vården..
  • Fjärilslarv

använd en hållningsväst kanske?

• Ruter

För mig gick det bra att jobba. Fick försöka undvika dom tungaste lyften men då hade jag underbara kollegor som gjorde dom men jobbar en del natt och då gick det inte att undvika men så länge man tänkte på arbetsställningen gick det bra. Jag jobbar dock som ssk på en akutsjukvårdsavd där 1/3 Är palliativa patient och 70% av våra patienter får cytostatika. Men se till att lyssna på kroppen och sen söka graviditetspenning. Jag hade en bra graviditet och tyckte inte det var nå svårt alls att jobba; gick hem på graviditetspenning 2 månader innan hade orkat Jobba länge och funderar på det ett tag. Va skönt att gå hem men han bli utttåkad innan sonen föddes.

• Lillalivetimagen

Jag jobbar på ett demensboende och är nu i vecka 25. Kommer gå hem på graviditetspenning i vecka 32 då det blir både tungt och riskabelt.

Berätta på jobbet så de förstår varför du inte kan ta de "farligast" och tyngsta. De kommer förstå :) lycka till!

• bullenochgrisen

Jag jobbar också som usk på demensavdelning, berätta för kollegorna, det finns vissa boende du kanske inte ska gå till som är utåtagerande eller personer med smitta. Jag har två jag inte får gå in till, men många är utåtagerande och man får passa sig så man inte får ett slag i magen. Jag ska ansöka om graviditetspenning och gå två månader innan bf, det är för tungt för att springa längre i korridorerna, vill inte föda två månader förtidigt.

Mina kollegor har förstått och är jätte hjälpsamma, undviker lyft från golv och försöker att Inte stressa.

• Violblåöga

Jag jobbar också som usk på demensavdelning. Hade det hemskt jobbigt i början pga illamåendet.. Den ständiga matlukten och andra lukter.. Blev sjukskriven pga det en månad.

sen v.18 kom foglossningen, kämpade på ett tag men tillslut sjukskriven igen pga det.

Är i v.27 nu, saknar jobbet!

• kaeg

Gå in på Försäkringskassans hemsida och sök på graviditetspenning och läs där, bra för alla att läsa på och kolla upp som jobbar med tunga jobb eller känner oroliga för att inte kunna jobba hela tiden ut.

Skriv ut blanketter till din arbetsgivare och låt arbetsgivaren skriva i om omplacering ej är möjlig och göra en arbetsbedömning. Skicka in Moderskapsintyg till försäkringskassan efter att du gjort ditt RUL runt v.20 och sök graviditetspenning! Blanketterna skriver du ut via försäkringskassan ang. graviditetspenning.

Sedan tar du och bokar bm besök om du har ont och känner oro för att få råd och stöd hos MVC. Bm kan sjukskriva dig och bedöma dina besvär vid behov.

Viktigt att tidigt prata med din chef och för de kollegor du närmast jobbar med för att få en bättre situation på arbetet.

• helene 355

hade inge problem med lyft genom graviditeten, jobbade fram till vecka 32, Bara du tänker på att lyfta rätt, med benen. jag var å¨en avdelning där en boende var aggressiv men begärde då bara att att få byta avdelning och de gick bra.

Svar på tråden Ni som jobbar inom vården..