• zoorba

Vad ska jag ta betalt-satt upp staket

Hej !

Behöver lite goda råd. Ska flytta från min hyreslägenhet. Satte upp staket och grind i våras vid uteplatsen. Rejäla hållbart material från början till slut. Tog hjälp av fixarfirma. Materialkostnaden var 1.775:- plus 1000:- i arbetskostnad. 4 år tidigare fixade jag till trallgolv och ett litet tak vid utgången till platsen. Det kalaset gick på runt 5000:- .Nu har ju det några år på nacken, men är fortf. fräscht och fyller sin funktion.
    Nu ska jag flytta och har ingen lust att skänka bort allt detta. Jag har ju egentligen höjt värdet på lägenheten. Min fråga: VAD tycker ni är skäligt att föreslå till kommande hyresgäst. Om dom inte har lust att köpa det så tänker jag lägga ut det på blocket, så får ev. nån komma hit o riva ner. Eller hur ska jag göra ?
    Tack på förhand

• Svar på tråden Vad ska jag ta betalt-satt upp staket
  • 880215

Hyresrätt? Då kan du bli skyldig att riva om hyresvärden inte gillar ditt bygge.

• zoorba

Självklart frågar man hyresvärden/bolaget om lov före man tar sig an ett sådant här stort projekt. Dom blev överförtjusta   Men till frågan: Vad tycker Du är rimligt ?

• Aniiee

Fast är det en hyresrätt så är det Hyresvärden som ska ge dig en slant för att du höjt värdet på bostaden, inte den nya hyresgästen (som kommer få högre hyra om det står kvar). Vill hyresvärden inte betala så vill hyresvärden inte ha det kvar, så då kan du sälja det till någon annan (som inte ska bo i bostaden) eller riva rasket. Nästa hyresgäst ska INTE betala för att du är händig.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Haskel

Jag tvivlar på att du hittar en köpare till en trall/veranda, som är "specialbyggd" för just din uteplats. Likaså staketet.

De enda som bör vara intresserade är väl hyresvärden och/eller nya hyresgästen.
    Fråga om hyresvärden vill "köpa" det för ett-tre tusen, beroende på utseende och skick. Annars är det dig fritt att riva, och ta med materialet, vilket dock också kostar tid och kanske pengar. Är även svårt att bygga nytt av begagnat byggmaterial.

• sextiotalist

Nu har jag för mig att hyressättningen inte fungerar på det sättet. Visst, man kan ha standardhöjning på lägenheten, men då i överenskommelsen med hyresvärden.

Det kan vara så att hyreslägenheten kan bli (behöver inte bli) lättare att hyra ut, men hyresvärden kan inte ta högre hyra för att du har satt staket. Så nej, du har inte höjt värdet på hyreslägenheten, den nya hyresgästen kanske tycker allt du gjort är helfult och är varken beredd på att betala för att behålla det och kanske skulle riva det direkt. Den hyresgästen vill kanske ha en häck istället.
    Hade det varit en bostadsrätt, kanske, kanske, men inte alls säkert.

• En struts

Rimligtvis så bör du inte kunna ta något extra för det av nya hyresgästen. Folk får måla om i sina lägenheter också, men naturligtvis kan de inte ta betalt för färg och tapeter som kan kosta åtskilliga tusenlappar (och hävda att de höjt värdet på lägenheten). Så funkar det ju inte med hyresgäster. Om du kan ta bort staketet och sälja det på Blocket, ska du vara glad. 

• zoorba

Tack alla ni som svarar ! Jag är jättetacksam för era inlägg för ni kommer med mycket bra synpunkter, sådant som jag själv inte tänkt på. Det finns flera aspekter att se det här på som ni tydliggör. Jag hoppas ju förståss att nästa hyresgäst tycker det är fint och vill ha det kvar, det jag skapat ( för det är verkligen en värdehöjare rent estetiskt,jag har fått mkt beröm för att det blivit så fint) Jag har en ovanlig uteplats med mkt växter jag själv planterat och även satt häck, till skillnad från de övriga hyresgästerna med uteplatser. Jag har fått andra hyresgäster intresserade av trädgård och odling när dom sett vad jag hållit på med ute o de har bett om hjälp o råd på deras uteplatser vilket jag mer än gärna hjälp till med. Kvarterets barn har haft stort intresse av min uteplats med alla växter, bär o grönsaker och ofta kommit in o haft sina frågor. Egentligen är det en slags integrationsarbete eller stadsnära odling jag ägnat mig åt och som jag sett skapat så mycket positivt för andra människor. Det är inte utan viss sorg jag flyttar från denna lägenhet med sin fina uteplats, men jag gör det pga. ny arbetssituation. Det är väl så att jag investerat både tid intresse och känslor i denna plats och då vill jag inte ge bort det gratis. Jag önskar att nästa hyresgäst har känsla o intresse för trädgård o odling också, och kan värdera det jag skapat. Snart får jag väl svaret. Ska snart ha visning...

• sextiotalist
    zoorba skrev 2015-01-01 19:19:36 följande:

Tack alla ni som svarar ! Jag är jättetacksam för era inlägg för ni kommer med mycket bra synpunkter, sådant som jag själv inte tänkt på. Det finns flera aspekter att se det här på som ni tydliggör. Jag hoppas ju förståss att nästa hyresgäst tycker det är fint och vill ha det kvar, det jag skapat ( för det är verkligen en värdehöjare rent estetiskt,jag har fått mkt beröm för att det blivit så fint) Jag har en ovanlig uteplats med mkt växter jag själv planterat och även satt häck, till skillnad från de övriga hyresgästerna med uteplatser. Jag har fått andra hyresgäster intresserade av trädgård och odling när dom sett vad jag hållit på med ute o de har bett om hjälp o råd på deras uteplatser vilket jag mer än gärna hjälp till med. Kvarterets barn har haft stort intresse av min uteplats med alla växter, bär o grönsaker och ofta kommit in o haft sina frågor. Egentligen är det en slags integrationsarbete eller stadsnära odling jag ägnat mig åt och som jag sett skapat så mycket positivt för andra människor. Det är inte utan viss sorg jag flyttar från denna lägenhet med sin fina uteplats, men jag gör det pga. ny arbetssituation. Det är väl så att jag investerat både tid intresse och känslor i denna plats och då vill jag inte ge bort det gratis. Jag önskar att nästa hyresgäst har känsla o intresse för trädgård o odling också, och kan värdera det jag skapat. Snart får jag väl svaret. Ska snart ha visning...

Helt krasst är det så att det finns ingen som har någon skyldighet att ge dig betalt för vad du gör.
    Vi själva är i samma situation, vi hyr ett hus och de förbättringar som vi har gjort i trädgården är klart värdehöjande för huset, men inget som vi kan få tillbaka pengarna för. När vi flyttar kan jag självklart ta med mig de perenner som jag köpt, men fortfarande så är allt arbete jag gjort helt frivilligt (hyresvärden har varit med och betalt för vissa saker, de kommer vi självklart lämna)
    Nu kommer vi inte flytta på ett tag, men jag är medveten om hur det ligger till.
  • En struts

Låter härligt. Men det kan vara en hyresgäst som har tummen mitt i hand då det gäller växter överhuvudtaget. (Tänker på min sambo Spöke Han klarar inte av att vattna en endaste krukväxt). Jag antar att du inte kan välja hyresgäst om de får bostaden via bostadskön. 
  • En struts

Hm, det du pratar om är ju en hel trädgård du har anordnat. Inte bara ett staket och trätrall. Jag som ny hyresgäst skulle kunna känna mig helt anti till alltihopa. Jag kan känna så när jag går förbi överarbetade uteplatser.
    Det är inte alls säkert att jag skulle känna mig hemma, där hyresgästen innan har satt sin så starka prägel på sitt hem och uteplats, om du fattar vad jag menar? Man kan, hur fint det än må vara, vilja skapa sin egen grej.
    Det där med att grannar kommer förbi och berömmer, intresserar sig för odling och växter och blir influerade av dig, samt att folk frågar och gärna äter bären, är inte ett kvitto på att all växtlighet känns bra för den nyinflyttade. Vi hade en sådan granne, som la ner hela sin själ i trädgården, har den full med växter, fick priser för sin odling och klippte gräset med nagelsax. 
    Jag tyckte nästan synd om de nya grannar som flyttade in där. Jag kan tycka att en trädgård blir jobbig med växter på varje yta och inte lite lugnt space. Och mycket riktigt. Grannen har verkligen rensat ut trädgården på buskar och träd och annan växtlighet, så den blir mer överskådlig. De som kom förbi och är vana att få äta av den förre grannens bär, är lite besvikna. Men herregud, man kanske inte har lust att använda sin trädgård som utställningsobjekt för andra.
  • Chianti

TS, ditt förhandlingsutrymme är ju rätt begränsat. Nästa hyresgäst vet ju att hanhon kan tacka nej till att betala för staketet och då kommer det ändå innebära besvär för dig för då måste du plocka ner det. Risken är väl att hyresgästen kalkylerar med att du helt enkelt lämnar allt, gratis.
    Så gjorde jag när jag hyrde ut min förra lägenhet till en kille. Han köpte lite extra möbler och ville sälja dem till mig. Jag hade begränsat med pengar och erbjöd mig att köpa det jag hade användning för. Jag sa att han kunde lämna det övriga  han inte ville ha, men att jag inte skulle betala för det. Han försökte ändå sälja på mig allt, (skrivbord, extra stol, extra hylla osv) men jag visste att jag skulle kunna hyra ut lägenheten utan dessa extra grejer så jag sa nej, men jag visste också att han itne skulle orka fixa en bil och frakta i väg dem, så i slutändan fick jag dem gratis. Jag betalade bara för de grejer jag verkligen ville ha och resten fick jag gratis, för det hade inneburit ännu mer besvär för hyresgästen att ta bort det än att lämna det i lägenheten.

• sextiotalist
    En struts skrev 2015-01-01 19:48:14 följande:

Hm, det du pratar om är ju en hel trädgård du har anordnat. Inte bara ett staket och trätrall. Jag som ny hyresgäst skulle kunna känna mig helt anti till alltihopa. Jag kan känna så när jag går förbi överarbetade uteplatser.

Det är inte alls säkert att jag skulle känna mig hemma, där hyresgästen innan har satt sin så starka prägel på sitt hem och uteplats, om du fattar vad jag menar? Man kan, hur fint det än må vara, vilja skapa sin egen grej.

Det där med att grannar kommer förbi och berömmer, intresserar sig för odling och växter och blir influerade av dig, samt att folk frågar och gärna äter bären, är inte ett kvitto på att all växtlighet känns bra för den nyinflyttade. Vi hade en sådan granne, som la ner hela sin själ i trädgården, har den full med växter, fick priser för sin odling och klippte gräset med nagelsax. 

Jag tyckte nästan synd om de nya grannar som flyttade in där. Jag kan tycka att en trädgård blir jobbig med växter på varje yta och inte lite lugnt space. Och mycket riktigt. Grannen har verkligen rensat ut trädgården på buskar och träd och annan växtlighet, så den blir mer överskådlig. De som kom förbi och är vana att få äta av den förre grannens bär, är lite besvikna. Men herregud, man kanske inte har lust att använda sin trädgård som utställningsobjekt för andra.

jag har röjt upp en katastrof, inte anlagt en trädgård.
Svar på tråden Vad ska jag ta betalt-satt upp staket