• Zuzanne

päls (äkta)

Hej, någon som vet en bra pälsvaruhandel i Borås/Göteborgområdet? Funderar på att köpa en ny päls och/eller restaurera min ärvda kaninpäls. Någon som vet var jag kan få det gjort inom samma område? Jag har googlat men hittar inget tillfredsställande.

• Svar på tråden päls (äkta)
  • viseversa
    Flärpen skrev 2015-01-01 15:14:54 följande:

Var beredd på att få en burk färg över dig om du går med päls utomhus.

Här ska en mink få sin päls avsliten när han fortfarande lever. Hoppas att Sverige förbjuder minkfarmer snart.
    Ja dom flås levande men det där är en räv ingen mink. Lika hemskt oavsett dock.
  • viseversa

Finns en VIDRIG film på youtube bla som

visar en pälsfarmar där djuren(rävar) flås LEVANDE och sen slängs på hög utan päls och fortfarande levande med fruktansvärda plågor. Man ser hur ett av djuren andas blinkar och lyfter på sitt huvud. Detta EFTER att pälsen med våld slitits av. Och dessa pälsar går folk runt med utan dåligt samvete.! Så vidrigt.

• viseversa

Ts har du inget att säga ang folks åsikter om päls? Du tänker bara vara tyst och med glädje köpa päls av plågade djur att ha på dig.

• Zuzanne
    viseversa skrev 2015-01-02 12:27:36 följande:

Ts har du inget att säga ang folks åsikter om päls? Du tänker bara vara tyst och med glädje köpa päls av plågade djur att ha på dig.

Om ni vill diskutera sådant så får ni skapa en egen tråd. Tänker inte gå ot.
  • EnAnonumius
    Zuzanne skrev 2015-01-02 15:09:48 följande:
    Om ni vill diskutera sådant så får ni skapa en egen tråd. Tänker inte gå ot.
    Bra där.
    Ja det kanske är OT, men om det skulle skapas en sådan tråd skulle du då svara på frågorna, då där inne?
    Eller skulle du bara skita i tråden och fortsätta att ställa upp på att stödja branschen som håller på med direkt djurplågeri bara för att du vill ha en "pälskappa" för att du vill ju inte att kappan "skall bli omodern nästa säsong" som det skulle kunna bli med "vanliga icke pälskappor".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Scoops

Jag har inga problem att bära päls om jag vet varifrån den kommer (dvs att djuret inte lidit i onödan). Det låter kanske helt bisarrt för vissa, men när jag var bara barnet och familjens gamla jakthund dog (av just ålder). Så gjorde min farmor ett par vintervantar till min pappa av hundens skinn (jättefina vantar som håller ännu, pappa har dem på älgjakten for good luck).

Så TS, mitt tips till dig är - köp ingen päls på nätet där du inte vet hur djuren fötts upp och levt innan! Ta noga reda på allt du kan innan du lägger ut pengar så kommer du att kunna bära din päls med glädje och lättare samvete sedan :)

och folk som avskyr päls borde kanske ta reda på vad deras skor är gjorda av innan de kastar skit på andra... finns många saker i hemmet som är gjort av skinn!

• viseversa
    Scoops skrev 2015-01-02 17:35:57 följande:

Jag har inga problem att bära päls om jag vet varifrån den kommer (dvs att djuret inte lidit i onödan). Det låter kanske helt bisarrt för vissa, men när jag var bara barnet och familjens gamla jakthund dog (av just ålder). Så gjorde min farmor ett par vintervantar till min pappa av hundens skinn (jättefina vantar som håller ännu, pappa har dem på älgjakten for good luck).

Så TS, mitt tips till dig är - köp ingen päls på nätet där du inte vet hur djuren fötts upp och levt innan! Ta noga reda på allt du kan innan du lägger ut pengar så kommer du att kunna bära din päls med glädje och lättare samvete sedan :)

och folk som avskyr päls borde kanske ta reda på vad deras skor är gjorda av innan de kastar skit på andra... finns många saker i hemmet som är gjort av skinn!

Så du tycker skinn där ett djur slaktas och ätits upp och man även använt HELA djuret dvs huden och päls där djuren föds upp i små burar och sen flås LEVANDE endast för pälsen är samma sak? På allvar tycker du det? 
  • viseversa
    EnAnonumius skrev 2015-01-02 17:25:24 följande:
    Bra där.
    Ja det kanske är OT, men om det skulle skapas en sådan tråd skulle du då svara på frågorna, då där inne?
    Eller skulle du bara skita i tråden och fortsätta att ställa upp på att stödja branschen som håller på med direkt djurplågeri bara för att du vill ha en "pälskappa" för att du vill ju inte att kappan "skall bli omodern nästa säsong" som det skulle kunna bli med "vanliga icke pälskappor".
    Antagligen skulle ts skita i frågorna för ts skiter fullständigt att djuren hon kommer bära har plågats enormt för att hon ska kunna ha en päls på sig!
  • EnAnonumius
    viseversa skrev 2015-01-02 17:58:39 följande:
    Så du tycker skinn där ett djur slaktas och ätits upp och man även använt HELA djuret dvs huden och päls där djuren föds upp i små burar och sen flås LEVANDE endast för pälsen är samma sak? På allvar tycker du det? 
    Satt och tänkte precis på samma sak.

Kan inte heller se likheten.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • viseversa
    EnAnonumius skrev 2015-01-02 18:01:29 följande:
    Satt och tänkte precis på samma sak.

Kan inte heller se likheten.
    Enda likheten är väl att man gör kläder av djurets skinn/päls men det är extremt mycket värre med minkpäls och rävpäls mm mm mm då man VET att djuren plågats rejält redan från start till döden för att folk som ts ska kunna ha en kappa med deras skinn.
Svar på tråden päls (äkta)