• Ebbagr

Vad bör man veta när man skaffar hund?

Jag ska troligen skaffa hund till sommarn och jag vet vad som krävs och så för en hund, jag vet hur man uppfostrar och så vidare men vad bör man egentligen veta när man ska skaffa hunden? finns det några bra frågor man kan ställa uppfödaren?

när jag frågar "vad bör man egentligen veta" så menar jag inte de här basic som att " Det kostar, du är fastbunden osv" utan mer detta med försäkringar och så?

• Svar på tråden Vad bör man veta när man skaffar hund?
  • Fjärilslarv

Är du beredd att vara hemma med hunden/ha med dig den överallt i ca 1 år? Är det praktiskt möjligt för dig att ha med dig hunden överallt?

• The past is now

Att du verkligen har tiden och engagemanget samt inte behandlar hunden som en accessoar eller prydnad. En hund bör också klara av att vara ensam utan att skälla bort tapeten i lght/hus. Gå kurser osv..

• Ebbagr
    Fjärilslarv skrev 2015-01-01 14:17:29 följande:

Är du beredd att vara hemma med hunden/ha med dig den överallt i ca 1 år? Är det praktiskt möjligt för dig att ha med dig hunden överallt?

*Jo det förstår jag men som jag sa att jag vet allt detta "basis" om, man kan kalla det så. Jag vet hur man tar hand om hunden och så utan det är mer faktadelen jag behöver hjälp med
  • Ebbagr
    The past is now skrev 2015-01-01 14:51:41 följande:

Att du verkligen har tiden och engagemanget samt inte behandlar hunden som en accessoar eller prydnad. En hund bör också klara av att vara ensam utan att skälla bort tapeten i lght/hus. Gå kurser osv..

ja det vet jag.... Men som jag sa att jag behöver hjälp med fakta delen och inte hur man tar hand om hunden
  • Ebbagr
    The past is now skrev 2015-01-01 14:51:41 följande:

ja det vet jag.... Men som jag sa att jag behöver hjälp med fakta delen och inte hur man tar hand om hunden
  • The past is now

Och självklart ska du ha hunden försäkrad. Är det verkligen något att undra över? Kunskap om den hundrasen du är intresserad av, passa den ditt liv?

• Fröken W

Läs på de olika försäkringsbolagens villkor och hur de passar för den ras du tänkt dig. Vissa försäkringsbolag täcker inte skador hos vissa raser. Jag har min hund försäkrad i Folksam och är supernöjd med dem. Hade en del problem under vovvens första 1,5 år men försäkringsbolaget har varit toppen. Aldrig något krångel eller så. Var inte snål och teckna den billigaste försäkringen...den räcker inte länge om olyckan är framme. Jag skulle råda dig att du åtminstone de första 3-5 åren har hunden helförsäkrad, dvs. för det högsta försäkringsbeloppet som täcket i princip allt.

Ang. frågor till uppfödaren så ska du först och främst välja en uppfödare som är medlem i skk så du vet att de är ser. Samt att du får träffa föräldrarna (åtminstone mamman) när du hälsar på valparna inför ett eventuellt köp. Valpen ska ju givetvis vara vaccinerad och besiktigad innan köp.

Men till frågor så kan det vara bra att be dem berätta om rasen och hur de ser på uppfödning. Bor de i närheten av dig kan man ju också fråga om tips ang. kurser och dyl. Berätta för uppfödaren vad du vill med din hund så kan han/hon hjälpa dig att välja en lämplig individ av valparna.

Börja leta och kontakta intressanta uppfödare redan nu så det inte slutar med att du "panikväljer" en uppfödare i sista stund när sommaren är här.

Lycka till med din framtida hund!

• Fröken W

Uppfödare som är medlemmar i skk så du vet att de är seriösa ska det såklart stå ;)

• SnurriggirrunS

Jag skulle nog inflika att ditt liv aldrig blir sig likt igen, någonsin :)

Skaffa en bra kraftfull dammsugare för det är skittråkigt att städa och det fortfarande ligger kvar hundhår på soffa och golv. Jag brukar behöva dammsuga mina skor för där fastnar massor av hundhår (min hund fäller väldigt lite och är korthårig så jag kan föreställa mig hur det är med en annan ras).
    En bra investering helt enkelt ;)

Skaffa en klädroller, för du kommer ha hundhår precis överallt på kläder, soffa, möbler...

Du kommer att hitta hundhår i maten.

Om det är en stor hund så kanske maten kommer kosta ganska mycket..min hund äter tex 14 kg i månaden av ett foder som kostar 699 kr i Sverige (beställer mitt billigare från utlandet dock för 529 kr). Om du har en mindre hund så kostar det naturligtvis inte lika mycket eftersom den äter mindre mängder, men den kanske behöver ett specialfoder (allergier, intolerans) i stället?
    Så enbart foder till min hund kostar alltså över 500 kr/mån.

Min hund äter utöver fodret tuggben för 100-150 kr/mån och även en del rått nötkött.

Försäkringsbolag erbjuder olika priser och olika villkor beroende på vilken ras du väljer. Ofta kan man beräkna detta på bolagets hemsida.
    Olika bolag som Sveland, Agria, If är några.
    Se till att skaffa en ansvarsförsäkring, ifall hunden åsamkar någon skada eller olycka. Ibland ingår det i din hemförsäkring.

Det är bra att ha en buffert då försäkringen gäller som sådan att du betalar en självrisk och utöver det ca 20-25% av kostnaden.
    Ex 1: Självrisk på 1000 kr + 20% av vet.vård upp till 20 000.
    Din hund blir påkörd av en bil och veterinärvård kostar totalt 20 000 kr. Du betalar först 1000 kr i självrisk samt 3800 kr i överstigande belopp =4800 kr.

Ex 2: Självrisk 1000 kr+ 25% av vet.vård upp till 40 000.
    Din hund blir påkörd av en bil och veterinärvården blir 57 000 kr.
    Självrisk 1000 kr + 9750 kr (25% upp till 40 000)+ allt som överstiger 40 000=17000. Totalt: 27750 kr som du själv måste hosta upp.

Välj hellre ett högre vet.vård belopp,  för räkningen för veterinärvård skjuter snabbt i höjden. Kan du välja veterinärvård för 40-50 000 så välj hellre det än 20 000, men ha en buffert.

Som hundägare har du strikt ägaransvar, vilket innebär att du alltid är 100% ansvarig för allt din hund orsakar. Tex din hund är i koppel, det kommer fram en främmande hund och din hund biter i försvar. Du kan bli skyldig att betala veterinärvård för den andra hunden, trots att det inte var din hund som gick lös.

En bra skarp klosax är bra att ha och kanske behöver bytas 1 gång om året om man inte slipar den..Det behöver inte kosta så mycket men bra att ha i åtanke.

Är det en frusen ras så kanske den behöver ha vintertäcke på sig, det kostar några hundralappar.

Medlemskap i rasklubb eller SKK, några hundra spänn.

Det går åt mycket filtar och det är mycket tvätt, men man vänjer sig. Kanske skaffa en bra byrå eller plats för alla hundens saker för det blir en del man behöver även om man håller igen.

• Aniiee

SnurriggirrunS skrev 2015-01-01 16:19:39 följande:

//Wall of text// 

"Skaffa en bra kraftfull dammsugare för det är skittråkigt att städa och det fortfarande ligger kvar hundhår på soffa och golv. Jag brukar behöva dammsuga mina skor för där fastnar massor av hundhår (min hund fäller väldigt lite och är korthårig så jag kan föreställa mig hur det är med en annan ras).

En bra investering helt enkelt ;)"

Tips om man har en hund med mycket päls som fäller (Har själv en samojed och en sheltie.... gissa hur mycket DE kan fälla):

Påslös dammsugare/vattendamsugare. Även billiga påsar kostar skitmycket när man är hundägare. Har lätt gått 5-10 påsar i veckan i april-maj, när samojeden fäller vinterpälsen.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Vad bör man veta när man skaffar hund?