• zebzzz

Januariutmaning: En hel månad fri från godis och snacks

ellen1980 skrev 2015-01-01 18:14:51 följande:

Utmanar mig själv, och alla andra där ute som vill vara med, till en hel månad utan godis eller snacks. Vore en bra start på 2015 som kanske också leder till en liten viktminskning (jag halvt lever på godis i vanliga fall).

Jag ska uppdatera tråden minst varannan dag med hur det går för mig (så får jag också skämmas lite om jag faller för några frestelser). Har nog inte gått utan godis mer än ett par dagar i sträck under de senaste tio åren, så lätt blir det knappast...

Häng på ni som är laddade på lite sockerdetox!

Lägg på bröd och mjölk också, när du ändå är i farten :)
  • zebzzz
    ellen1980 skrev 2015-01-18 22:43:39 följande:
    För att det innehåller mycket kolhydrater tänker du?

Jag äter inte så värst mycket bröd, så det känns inte som nåt problem. Funderat lite på att testa avstå från mjölk ett tag, mest för att se om jag skulle märka nån skillnad (på hyn typ). Eller varför ska man avstå mjölk?
    Mjölk innehåller en massa konstigheter. Stora mängder mjölksocker (laktos), som endast en liten del av världsbefolkningen ens klarar av att spjälka. Även mjölkproteinet vassle är omdiskuterat. Mjölk är egentligen något man ger till barn, för att de ska växa till sig och bli starka (via modersmjölk), inte till vuxna människor,
  • zebzzz
    ellen1980 skrev 2015-01-18 23:18:39 följande:
    Det är mycket möjligt att mjölk är ett tveksamt livsmedel. Har läst lite om forskningsresultaten på senare tid där man menar att mjölk inte alls är så "nyttigt" som man tidigare trott.

Själv har jag druckit stora mängder mjölk hela min uppväxt. Mindre sen jag blev vuxen, men nån liter i veckan i alla fall.

Ska man helt undvika mjölkprotein blir det ju ett jätteprojekt, det skulle jag inte orka. Men avstå från att dricka mjölk kan jag som sagt tänka mig att testa en månad eller två...
    Ja, det blir något av ett projekt. Men samma taktik som bröd kanske är vettigt? D.v.s. dra ner på det.

Men den stora hälsoboven verkar ju vara socker, så där är det nog en bra idé ett försöka vara strängare. 
Svar på tråden Januariutmaning: En hel månad fri från godis och snacks