• Lattjo

Januariutmaning: En hel månad fri från godis och snacks

Får man haka på? Jag har inte ätit godis sen nyårsafton. Däremot har jag ätit popcorn. Mängder. Så nu har jag inga popcorn hemma och ska inte köpa heller. Jag har hemma hos killen där vi är dom flesta helger så jag kan t a mig lite på lördagar. För det är faktiskt inget toppenbra mellis även om jag låtsas tro det ;) Min förhoppning är att kunna sluta helt med godis eller iaf att lära mig att hantera det för det kan jag inte idag. Jag kan säga att jag bara ska äta på lördagar men så dagen efters å äter jag mer ändå. Så nu blir det utan ett tag :)

• Lattjo
    ellen1980 skrev 2015-01-12 23:41:33 följande:
    Du är jättevälkommen att haka på :)

Jag kan inte heller hantera godis på ett bra sätt. Därför är det nolltolerans en månad, vill bevisa för mig själv att jag faktiskt kan motstå suget. På sikt skulle jag vilja kunna hålla mig till något litet regelverk, typ godis enbart en gång i veckan, och bulle/kaka på fikarasten på jobbet endast en gång i veckan, och då bara EN bulle. Sötsaker är för gott för att ge upp helt, tycker att det är kul att baka också. Jag har inga andra laster direkt, nåt får man väl unna sig, bara gärna med lite måtta!

Popcorn är ok tycker jag, för mig är det iaf inte någon "trigger" utan jag kan äta ett par nävar och sen vara nöjd. (Godis slutar jag inte äta förrän jag mår smått illa...)
    Jo jag känner också att det är lite för gott för att helt avstå. Jag hade tänkt göra som jag gör med mina barn sen. Min son får 20 gram, dottern 150 gram och jag kommer ta 10 gram. Och endast på lördagar. Jag älskar också att baka så fika på lördagar är okej! Men inte med mängder av bullar/kakor utan någon enstaka!

Nu är det inga större problem för mig att avstå godis längre. Det känns så skönt att inte vara konstant sugen. Jag käkar krom också men dom har aldrig funkat förut för mig så jag vet nte om dom spelar in men kanske hjälper dom mig.
  • Lattjo

Jag och killen har pratat om mitt framtida godisintag. Han tycker att jag ska unna mig lite i framtiden och det tycker väl ja med egentligen. Men igår satt jag i bilen och funderade. Vad skulle jag vilja ha på en lördag? Jag är galen i lakrits. Men nej, jag kom inte på något som lockade alls. Det måste vara kromet som hjälper mig nu. Jag var utan godis 6 veckor innan jul och då var jag sugen hela tiden. Nu är jag mest sugen när jag går på COOP och kollar på allt det nya godiset dom har i sina byttor (dom har bytt godisleverantör och hade en massa nytt) men det är inga problem att låta det vara. Det känns så himla skönt!

Jag hoppas att det går bra för alla. Drömmen vore väl för alla oss vore väl att verkligen kunna hantera godiset. En dag kanske jag är där ;)

• Lattjo

Jag är fortfarande på banan. Snart en hel månad :) Jag kommer att fortsätta med att ha noll tolerans för godis men att kunna äta lite fikabröd(popcorn på helgerna. Eller på lördagen snarare. Jag får se hur länge jag står ut utan godis, haha.

• Lattjo

Jag klarade mig och jag fortsätter iaf en månad till! I januari tillät jag mig äta fikabröd men det är slut med det nu! Så jag kör nolltolerans i en månad nu så får jag se sen :)

Svar på tråden Januariutmaning: En hel månad fri från godis och snacks