• Anonym (hoppas)

Gravid och gulkroppscysta - erfarenheter?

Var igår på VUL i v.5+0 för att undersöka om mina smärtor och blödningar var ännu ett utomkvedshavandeskap. Läkaren var försiktigt positiv, han såg inget på äggledarna som tydde på utomkvedshavandeskap, dessutom såg han två små "uppklarningar" inuti livmodern som förhoppningsvis är ett eller två embryon. 
    Dessutom såg han en "gulkroppscysta" på den sidan där jag haft ont, och lite blod kring cystan. Jag ska ta hcg-prov varannan dag och göra nytt ultraljud om 10 dagar.

Jag hade aldrig hört talas om en gulkroppscysta så jag frågade inget och han sa inget, men nu när jag läst lite förstår jag det som att om cystan spricker så dör ett eventuellt embryo - eller att man måste få medicin som ersätter gulkroppen?

Är det någon som vet något om gulkroppscystor i tidig graviditet så är jag hemskt tacksam över att höra om era erfarenheter osv.

• Svar på tråden Gravid och gulkroppscysta - erfarenheter?
  • TessanTess

Jag var gravid i vecka 4+4 när jag åkte in till gynakuten pga kraftiga smärtor på höger sida av magen. Läkaren kunde inte se något i livmodern eftersom det var så tidigt (bara en förtjockad slemhinna), men läkaren sa att min smärta berodde på en sprucken gulkroppscysta. Jag frågade om detta var ofarligt för ett eventuellt foster och det var det sa läkaren. Men jag fick ändå lämna två stycken hcg-prov vid två olika dagar och efter andra provet hade mina nivåer sjunkit = missfall. Det tog en vecka innan jag började blöda, men när jag väl hade börjat kom allt ut relativt snabbt. Så för mig är gulkroppscystor inget bra, speciellt inte spruckna sådana :/

• Anonym (hoppas)
    TessanTess skrev 2015-01-01 22:46:51 följande:

Jag var gravid i vecka 4+4 när jag åkte in till gynakuten pga kraftiga smärtor på höger sida av magen. Läkaren kunde inte se något i livmodern eftersom det var så tidigt (bara en förtjockad slemhinna), men läkaren sa att min smärta berodde på en sprucken gulkroppscysta. Jag frågade om detta var ofarligt för ett eventuellt foster och det var det sa läkaren. Men jag fick ändå lämna två stycken hcg-prov vid två olika dagar och efter andra provet hade mina nivåer sjunkit = missfall. Det tog en vecka innan jag började blöda, men när jag väl hade börjat kom allt ut relativt snabbt. Så för mig är gulkroppscystor inget bra, speciellt inte spruckna sådana :/

Tack för ditt svar, men så tråkigt att höra! Hur har det gått för dig efter det? Hur såg dina hcg ut, om jag får fråga? Har du fått veta något efteråt om hur gulkroppscysta påverkar graviditet? Svårt att hitta info, tycker jag.
  • TessanTess

Om jag minns rätt låg mitt första värde på runt 400, andra gången hade det sjunkit till ungefär 250. Tog sammanlagt fyra blodprov och på det sista låg värdet på cirka 1,3, men då hade allting kommit ut några dagar tidigare. Några dagar efter det sista prover testade jag negativt på grav.test igen.

Nej det finns inte mycket info alls, och när jag väl var hos läkaren så kom jag inte på alla frågor som jag hade kunnat ställa. Men jag vet att jag blev "lättad" över svaret att den spruckna cystan var ofarlig för embryot, det var först efteråt som jag kom på att det inte kunde vara något positivt om gulkroppen/gulkroppscystan spricker.

Det tog en vecka från det jag hade smärtan i magen till att jag började blöda och få mer "mensvärk" (fredag till fredag). På söndagen (14/12) kom allt ut och det tog ungefär en vecka innan jag slutade blöda.

• Anonym (hoppas)

Det var alltså nu i dec? Trist. Och konstigt att det finns så lite info om nåt som ska vara så "vanligt". Jag ska ta ett nytt hcg nu, och prata i telefon med läkaren senare idag, ska se om det blir läge att ställa frågor eller bara konstatera nytt mf... Men allt som inte är utomkveds känns som en vinst i det här läget, även om det vore så himla roligt om det gick bra. Hoppas du snart är gravid igen och slipper komplikationer!

• TessanTess

Ja, det var nu i december. Tredje missfallet + har PCOS så har kämpat länge...

Tack detsamma och hoppas att dina prover visar något bra!

• Anonym (hoppas)

Tufft! Hoppas verkligen det blir er tur snart. Min hcg hade nästan fördubblats till idag, från strax under 3000 till strax under 6000, så det "tyder på normal graviditet" och att det är gulkroppscystan som gör ont snarare än utomkveds eller mf, men läkaren ville inte vara för optimistisk förrän vi gjort nytt ultraljud. Håller tummarna för oss båda!

• Anonym (32åringen)

Åkte in akut till gynakuten inatt. Haft outhärdliga smärtor i magen sedan 2 nätter (med inatt inräknat). Just kissat positivt och är extremt tidigt gravid. Smärtan beror på en brusten gulkroppscysta i vänster äggstock. Dock sa dem det är ofarligt både för mig och det lilla ägget i livmodern. Ska försöka hörda ut smärtan om jag kan i värsta fall ta en morfintablett. Inte sovit på 2 nätter nu då kramperna är son värst just om natten. Helt sjukt att ngt kan göra såhär ont. Och ändå vara ofarligt. Hoppas att de har rätt i att det inte är farligt för grav

• TessanTess

[quote=75121373][quote-nick]Anonym (32åringen) skrev 2015-04-07 06:49:04 följande:[/quote-nick]

Åkte in akut till gynakuten inatt. Haft outhärdliga smärtor i magen sedan 2 nätter (med inatt inräknat). Just kissat positivt och är extremt tidigt gravid. Smärtan beror på en brusten gulkroppscysta i vänster äggstock. Dock sa dem det är ofarligt både för mig och det lilla ägget i livmodern. Ska försöka hörda ut smärtan om jag kan i värsta fall ta en morfintablett. Inte sovit på 2 nätter nu då kramperna är son värst just om natten. Helt sjukt att ngt kan göra såhär ont. Och ändå vara ofarligt. Hoppas att de har rätt i att det inte är farligt för grav

[/

Länge sedan du skrev, men hur gick det för dig?

Jag är gravid igen, i vecka 4+1. Livrädd för att få ett fjärde missfall...

Svar på tråden Gravid och gulkroppscysta - erfarenheter?