• Anonym (Mamma3)

Hemorrojder hjälp?

Hej!

Nu har jag läst på om min mage, hittade en bra länk här inne men den va aktiv för 5år sedan. Men nu till mitt problem.

Jag har stressmage, vilket innebär att jag ibland e stenhård och ibland rinner de bara ur mig.

Upptäckt att jag fått en liten Hemorrojder men kan jag få bort den helt utan operation?

Jag har haft den säkert i 2år men aldrig förstått va de varit, trott de blir så pga min knasiga mage. Förstod först nu efter att läst den andra tråden att de e Hemorrojder.

Operation känns inte så lockande, därför jag vill testa hemma innan jag måste gå till läkare. De e så att vi bor på liten ort och läkaren känner min familj, pinsamt..

Jag har fött 3 barn om de har någon betydelse.

Någon som kan hjälpa?

• Svar på tråden Hemorrojder hjälp?
  • Anonym (stressmage)

Jag har oxå en stressmage.

Har oxå hemorrojder. Har provat en del saker, men funkar så så där.

Dom är kvar. Men ibland är dom mindre och inte så stort problem.

Att sova på sidan är bra, för att avlasta.

Motionera, och äta mat så avföringen håller sig lagom mjuk.

Finns även receptfria mediciner som kan hjälpa magen lite.

Funderar även på operation. Men känns inge vidare att göra det, tycker jag.

• Anonym (Mamma3)

Okej. Men läste att man blöder av Hemorrojder men de har jag aldrig gjort. Har bara en "ärta" vid rumpan. Känns inte som den måste opereras bort.

• Anonym (Mamma3)

Har du något tips på någon medicin som man kan försöka få bort "ärtan" med?

• Anonym (Ibs)

Hej! Vet hur jobbigt det är med krångliga magar, fått diagnosen ibs och börjat kostbehandla enligt fodmap, magen fungerar mycket bättre då. Hemorojder är ju något man kan få av förstoppning, graviditet och för mycket stillasittande. Oftast går dom till baks av sig själv, annars man köpa suppar och kräm som hjälper till att få dem att svälla av och minska smärta och klåda. Rekommendationer säger även att man försiktigt ska massera den om den sitter utanpå, då mjuknar den och man ska även stoppa tillbaks den/dem. Annars satsar det och det känns värre. Operation är något som bara görs på väldigt stora och besvärande fall, hemorojder är en väldigt vanlig åkomma. Hoppas du får ordning på det snart.

• Anonym (Wildrat)

Det finns receptfria salvor och suppositorier på Apoteket. Behövs starkare grejer så kan man få det på recept (går dock inte på högkostnadskort utan man får betala allt själv).

Du kan gå till läkaren utan problem. Säger han nåt på fritiden kan du anmäla, de har tystnadsplikt. Tänk på att han vet lika mycket om alla andra han känner och har behandlat som han får veta och se av dig.

• Anonym (Mamma3)

Men kan den gå tillbaka efter 2år :/

• Anonym (Mamma3)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-01-01 22:42:42 följande:

Det finns receptfria salvor och suppositorier på Apoteket. Behövs starkare grejer så kan man få det på recept (går dock inte på högkostnadskort utan man får betala allt själv).

Du kan gå till läkaren utan problem. Säger han nåt på fritiden kan du anmäla, de har tystnadsplikt. Tänk på att han vet lika mycket om alla andra han känner och har behandlat som han får veta och se av dig.

Jo men pinsamt att träffa honom hemma hos mina föräldrar. Vet att han inte skulle säga något men iaf.
  • Anonym (Ibs)
    Anonym (Mamma3) skrev 2015-01-01 22:46:03 följande:

Men kan den gå tillbaka efter 2år :/

Den kan absolut gå tillbaks, haft problem under perioder i 10 års tid, gick 8 år utan att söka hjälp för det var pinsamt, när jag väl gjort det var det inte alla pinsamt då det är lika vanligt för läkare som en förkylning. Och mina besvär försvinner med supp och massage :) kan komma tillbaka vid förstoppning men då kör man lite behandling igen och så försvinner det :)
  • Anonym (stressmage)

Jag har haft mina i mer än 6 år. Dom har aldrig gått tillbaka. Däremot har jag haft mindre problem av dom. När jag ätit rätt och motionerat regelbundet.

Inga, supsitorer eller salvor har hjälpt, mig iaf.

• Anonym (Mamma3)
    Anonym (Ibs) skrev 2015-01-01 23:08:09 följande:

Den kan absolut gå tillbaks, haft problem under perioder i 10 års tid, gick 8 år utan att söka hjälp för det var pinsamt, när jag väl gjort det var det inte alla pinsamt då det är lika vanligt för läkare som en förkylning. Och mina besvär försvinner med supp och massage :) kan komma tillbaka vid förstoppning men då kör man lite behandling igen och så försvinner det :)

Har du någon bra medic som jag ska testa?

Ska börja äta inolaxol nu oxå. En på jobbet tipsade mig om den eftersom jag är hård ena dagen o lös nästa.
  • Anonym (Mamma3)
    Anonym (Ibs) skrev 2015-01-01 23:08:09 följande:

Har du någon bra medic som jag ska testa?

Ska börja äta inolaxol nu oxå. En på jobbet tipsade mig om den eftersom jag är hård ena dagen o lös nästa.
  • Sanningendenenda

Jag har haft mina i mer än 6 år. Dom har aldrig gått tillbaka. Däremot har jag haft mindre problem av dom. När jag ätit rätt och motionerat regelbundet.

Inga, supsitorer eller salvor har hjälpt, mig iaf.

• Anonym (Jag med)

Jag fick gräsliga hemorrojder efter förlossningen med tredje barnet. Många och i vindruvestorlek. Det som fungerade absolut bäst var BM:s tips på att torka ut dem med asollösning. Man dränker en bommullstuss med alsollösning och lägger/virar den om hemorrojden. Suveränt. Har använt salva från apoteket, men som sagt alsollösning var klart effektivast. Mina har gått tillbaka, men de kan återkomma om jag får problem med magen.

• Anonym (Wildrat)

Köp linfrön eller psylliumfrön istället för Inolaxol. Billigare och bättre. En matsked om dagen och mycket vatten. Hjälper också mot både hård och lös mage.

Sluta äta vetemjöl kan också hjälpa en krånglande mage. Många besvär beror på känslighet för gluten eller vete.

• Anonym (Moa)

]Anonym (Mamma3) skrev 2015-01-01 22:47:32 följande:]Jo men pinsamt att träffa honom hemma hos mina föräldrar. Vet att han inte skulle säga något men iaf.[/quote]

Tänk inte så. Du är själv mamma, tänk om dina barn som vuxna inte vågar söka vård för att det är pinsamt. För läkaren är du bara en vanlig dag på jobbet.

Jag var nyligen på rektoskopi , var nervös innan och kände mej utlämnad och äcklig.

Sköterskan som hjälpte läkaren att plocka fram grejer sa till läkaren ; "det har varit mycket av det här för dej den här veckan "

Och läkaren svarade lite skämtsamt " jo det är temavecka ".

Det var så smart av henne att säja så, jag insåg att jag bara var en rumpa i raden och att de rotar i folks rumpor och öron och näsor hela dagen. Din hemorrojder är nog inget läkaren lägger på minnet direkt , vore värre om han fick reda på en hemsk diagnos och sen skulle umgås med dina ovetande föräldrar och dej.

Kolla upp dej nu så du får rätt diagnos och hjälp! !

(PS det var inte alls hemskt eller smärtsamt med rektoskopi men det behövs kanske inte ens om du har synliga hemorrojder )

• Anonym (Mamma3)
    Anonym (Moa) skrev 2015-01-02 12:28:28 följande:

]Anonym (Mamma3) skrev 2015-01-01 22:47:32 följande:]Jo men pinsamt att träffa honom hemma hos mina föräldrar. Vet att han inte skulle säga något men iaf.

Tänk inte så. Du är själv mamma, tänk om dina barn som vuxna inte vågar söka vård för att det är pinsamt. För läkaren är du bara en vanlig dag på jobbet.

Jag var nyligen på rektoskopi , var nervös innan och kände mej utlämnad och äcklig.

Sköterskan som hjälpte läkaren att plocka fram grejer sa till läkaren ; "det har varit mycket av det här för dej den här veckan "

Och läkaren svarade lite skämtsamt " jo det är temavecka ".

Det var så smart av henne att säja så, jag insåg att jag bara var en rumpa i raden och att de rotar i folks rumpor och öron och näsor hela dagen. Din hemorrojder är nog inget läkaren lägger på minnet direkt , vore värre om han fick reda på en hemsk diagnos och sen skulle umgås med dina ovetande föräldrar och dej.

Kolla upp dej nu så du får rätt diagnos och hjälp! !

(PS det var inte alls hemskt eller smärtsamt med rektoskopi men det behövs kanske inte ens om du har synliga hemorrojder )

[/quote]

Vad e rektoskopi? Nä vet att jag inte ska tänka så men iaf.
  • Anonym (Moa)

]Anonym (Mamma3) skrev 2015-01-04

Vad e rektoskopi? Nä vet att jag inte ska tänka så men iaf.[/quote]

Rektoskopi är när läkaren tittar i ändtarmen med en slags kikare för att kunna se invärtes hemorrojder och andra sjukdomar.

Jag visste inte om det var invärtes hemorrojder eller tumör eller nånting annat .

Poängen var att jag drog mej för att gå till läkare men det är bra för man får rätt behandling istället för att testa själv.

• Anonym (Mamma3)
    Anonym (Moa) skrev 2015-01-04 21:12:58 följande:

]Anonym (Mamma3) skrev 2015-01-04

Vad e rektoskopi? Nä vet att jag inte ska tänka så men iaf.

Rektoskopi är när läkaren tittar i ändtarmen med en slags kikare för att kunna se invärtes hemorrojder och andra sjukdomar.

Jag visste inte om det var invärtes hemorrojder eller tumör eller nånting annat .

Poängen var att jag drog mej för att gå till läkare men det är bra för man får rätt behandling istället för att testa själv.

[/quote]

Okej då förstår jag.

Jo jag får väl boka tid då :/
Svar på tråden Hemorrojder hjälp?