Inlägg från: scrapparlotta |Visa alla inlägg
  • scrapparlotta

Tips på hälsosamma matlådor?

År 2015 ska jag försöka göra till ett mer hälsosamt år....som jag gör varje år...Svårast är maten tycker jag, jag är kräsen när det gäller grönsaker och vet inte hur jag lagar maten mer hälsosamt.

Och allra svårast är maten att ta med till jobbet, min matlåda. Det blir nästan alltid pasta, dels för jag älskar pasta och sen för att det är den enda maten som blir god att värma i micron.

Så nu vill jag ha tips och recept kanske på vad jag kan hitta på att ta mig och käka på jobbet...

• Svar på tråden Tips på hälsosamma matlådor?
  • scrapparlotta
    Juno skrev 2015-01-02 08:56:41 följande:

Vilka grönsaker kan du tänka dig att äta? Skriv ner dem så kan vi lätttare ge dig tips

Här kommer några förslag så länge

Varm lunch (rester från middagen)
    Köttgryta med ris (potatis blir inte gott att varma. I grytan har du grönsaker du gilar)
    Grillade kycklingben med salsa och grönsaker, majsbröd eller ris till
    Gulachsoppa på köttfärs
    Vegetarisk lassange (gör mycket och frys in i portioner så har du länge)

Kall lunch (ät med grönsaker du gillar, ät bröd till om du vill)
    rostbiff och coleslaw
    rök lax eller makrill
    kokt ägg och makrill i tomatsås
    pastasallad med räkor eller kyckling
    sallad med fetaost och oliver (prova keso med fetaost till salllad)

Morötter har jag lärt mig äta. Lök i alla former gillar jag och majs älskar jag. Sen funkar det med vitkål om den inte är tillagad....inte favoriten, men jag kan äta det. Paprika och svamp....och så klart sallad, gurka och tomat.

Ärtor, broccoli, bönor och blomkål spyr jag nästan av...

Så det är väl det jag kan äta, tyvärr växte jag upp i en familj där vi åt väldigt lite grönsaker så jag lärde mig aldrig äta det. Det mesta har jag lärt mig äta i vuxen ålder...

Tack annars för era tips
  • scrapparlotta
    Tow2Mater skrev 2015-01-02 17:23:21 följande:
    Sparris?
    Bambuskott?
    Spenat?
    Zuccini?
    Selleri?
    Jordärtskocka?
    Rödbeta?
    Oliver?

mm

Du verkar ha många olika gronsaker kvar att upptäcka :) Prova både färsk tillagad, och inlagd eller konserverad, de kan smaka mycket olika i olika former.
    Sparris, bambuskott, selleri, rödbeta och oliver har jag smakat och jag kan verkligen inte äta det.
    Zuccini har jag inte provat, och spenat har jag tänkt prova. Jag har bara hemska tankar om spenaten man fick i skolan...den var ju vidrig. Men jag tror nog att jag skulle kunna äta spenat....men vet inte vilken sort jag ska köpa och vad jag ska göra med den? Tips??
Svar på tråden Tips på hälsosamma matlådor?