• Myhanna

Resa till Kap Verde

Hej!

Vi tittar på resor till Kap Verde! Vi tycker allt verkar toppen även om vi läst mycket negativt från sådana personer som har varit där! Det enda som gör att vi tvivlar är att set ska vara rätt blåsigt = höga vågor!

Är det någon som har erfarenhet från Kap Verde?

• Svar på tråden Resa till Kap Verde
  • Ful Anka

Har läst tidigare trådar om detta och det finns de med bra och de med dåliga erfarenheter av Cap Verde.
    Min erfarenhet är att man ska bo på ett inhägnat område och stanna där. Det finns ett all-inclusive komplex som funkar bra. Klart att det blåser höga vågor, det är ju en ö-grupp i Atlanten liksom så du kan även förvänta dig någon kall förmiddag lite då och då. Men pool områdena är OK. Det är inget ställe man åker till utan barn.
    Det är inte som att åka till Grekland, där det känns helt ofarligt att gå på gatorna i städer t ex. Se inte detta som ett alternativ till kanarieöarna, det är för slummigt. 

This is my life and I don't care
  • korfu08

Har tyvärr aldrig varit på Kap Verde öarna, men det verkar härligt. Har dock ett par bekanta som var där med barn och de hade bara bra att säga om denna ögrupp.

• Myhanna

Har också hört bara bra men det är blåsten och vågor som gör att jag tvivlar!

Vi hade i princip bestämt oss att boka till nästa vinter 2016!

Man vill ju gärna bada i havet när man har möjlighet!

• korfu08

Vi var på Azorerna med vår dotter i somras och stundvis var det höga vågor i havet, vi kunde ändå bada och dottern badade mest i poolen. Det gick att bada i vågorna mellan varven. Jag tror själva semestern till Kap Verde öarna blir en upplevelse ändå, så åk om ni vill dit och vågorna får ni ta. Vi ville så gärna tillbaks till Azorerna och då fick vi ta detta med vågor, det var annat som gjorde att vi åkte tillbaks dit.

• Mimmi90

Det beror på när man väljer att åka, vi var där i januari 2014 och det var ingen höjdare tyvärr. Mycket mycket blåst, vilket vi visserligen räknat med, men trots att det var omkring 25-27 grader kunde man inte njuta då det blåste så kallt och det var så pass mycket vågor att man inte vågade bada i havet. Vi var på ön Sal, där fanns inte mycket att de utanför hotellkomplexet heller.

• korfu08

Tror man skall kolla in vilken tid på året det är bäst väder att resa. Azorerna som ligger norr om Kap Verde öarna, när vi skulle dit kollade vi perioden det var som varmast och då är det inte lika ofta vågor, och då var vattnet ibland stilla så man kunde bada i havet.

• Myhanna
    korfu08 skrev 2015-01-04 19:58:59 följande:

Vi var på Azorerna med vår dotter i somras och stundvis var det höga vågor i havet, vi kunde ändå bada och dottern badade mest i poolen. Det gick att bada i vågorna mellan varven. Jag tror själva semestern till Kap Verde öarna blir en upplevelse ändå, så åk om ni vill dit och vågorna får ni ta. Vi ville så gärna tillbaks till Azorerna och då fick vi ta detta med vågor, det var annat som gjorde att vi åkte tillbaks dit.

Jo, frågan är ju om man ska åka ändå och ha i bakhuvudet att det blåser och är vågor! Jag är själv jätte rädd för vågor så jag skulle inte bada!

Visst pool finns så där kan man ju bada då!
  • Myhanna
    Mimmi90 skrev 2015-01-04 20:56:17 följande:

Det beror på när man väljer att åka, vi var där i januari 2014 och det var ingen höjdare tyvärr. Mycket mycket blåst, vilket vi visserligen räknat med, men trots att det var omkring 25-27 grader kunde man inte njuta då det blåste så kallt och det var så pass mycket vågor att man inte vågade bada i havet. Vi var på ön Sal, där fanns inte mycket att de utanför hotellkomplexet heller.

Oj kallt när det var 25-27 grader! Det låter ju inte roligt! Fy! Var det även kallt vid hotellet poolområdet?
  • Myhanna
    korfu08 skrev 2015-01-04 21:15:03 följande:

Tror man skall kolla in vilken tid på året det är bäst väder att resa. Azorerna som ligger norr om Kap Verde öarna, när vi skulle dit kollade vi perioden det var som varmast och då är det inte lika ofta vågor, och då var vattnet ibland stilla så man kunde bada i havet.

Okej, jo det kan man ju kolla om det skulle kunna ha med varandra att göra!
  • korfu08

Azorerna ligger i Atlanten, norr om Kap Verde har kartan framför mig, så det borde vara varmare på Kap Verde, man kan kolla på internet vilken period som är varmast, det bör vara kallast i januari, det är det på Azorerna också.

Eftersom båda ligger i Atlanten så är vågorna alltid mer eller mindre höga.
    Jag kan tänka mig att Kap Verde har som varmast under mars april, men det kan man ju kolla.
    Ha i bakhuvudet att det kan vara höga vågor.
    Jag gillar att bada i vågor och min make älskar att surfa, så han gillade vågorna på Azorerna, dottern badade i poolen och det var varmt, ca 25 grader i poolen och det gick ju bra.

Svar på tråden Resa till Kap Verde