Inlägg från: hagnestahill |Visa alla inlägg
  • hagnestahill

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett par år sedan diagnosen PCO. Efter långa väntetider hos min privata gynmottagning och byte av gynekolog eftersom den första slutade var jag äntligen på återbesök idag, 1,5 år senare.

    Vi har nu försök i ca 14 månader utan resultat.
    Min nya gynekolog gav mig idag Letrozol. Först ville ha skriva ut Pergotime "för det är vanligast". Han hade inte hört talas om Letrozol, men när jag berättade att jag läst om det tyckte han också att det lät bra så han skrev ut det istället. Mycket märkligt tycker jag att en erfaren gynekolog (han var i 55-års åldern) inte känner till annat än Pergotime.

    Döm om min förvåning när jag dessutom såg en info-broschyr i ett av deras ställ inne på hans rum där det stod om Letrozol och att det hade goda effekter för ägglossningsstimulering. Jag påpekade det för honom och han svarade "hm, vad gör det pappret där? Ja låt mig läsa då.." Och sen som sagt så tyckte han att det lät bra och skrev ut det (!). Kan tillägga att han är ny på mottagningen så det är kanske inte hans rum.

    Till min fundering, vad gäller Pergotime gör man ibland enligt honom ("men inte alltid") återbesök för att se om någon äggblåsa mognat. Nu tyckte han eftersom jag provade Letrozol att det inte behövdes så vi bokade inte tid för uppföljning förrän i mars. "Risken för flerbörd är mycket liten, även med Pergotime, Jag vet ingen som har fått tvillingar av det" sa han.

    Vad säger ni andra om återbesök? Bör jag göra det när det är dags för ev. ägglossning trots att han inte tyckte det?


    Jag är rädd för att få tvillingar, vet att det låter egoistiskt, men jag vill inte bli överstimulerad och få flera mogna ägg eftersom det trots allt finns vissa risker med det.

    Vad har ni andra fått för "förhållningssätt"?


    Jag måste även passa på att tipsa om en sak som hjälpt min PCO att bli mycket bättre. Nämligen Inositol. Det ultraljud han gjorde på mig idag visade att PCOn "nästan var borta" och att allt nästan ser "normalt ut" sa gynekologen. Trots att förra årets undersökning visade klassiskt pärlband.
    LCHF och Inositol tror jag har hjälp min kropp på vägen, det känns bra. Jag har märkt stärkare äl-symptom sista tiden så kan jag tipsa någon annan om detta och det funkar för er så känns det bra i alla fall...

  • hagnestahill

    Skogstjejen19: Tack för ditt svar! Jag har ändå för säkerhets skull fått en tid för återbesök/kontroll med ultraljud på fredag, dag 11. Då får vi se om det verkat ha haft någon effekt eller ej.

    Rädisan26: Hur har det gått för dig? Stort grattis om det är så att du är gravid!

  • hagnestahill

    Idag var jag på återbesök och gjorde ett snabbt VUL för att kolla att jag inte blivit överstimulerad. Min läkare höll med om att det var bra att göra det för säkerhets skull för att se hur man reagerar på tabletterna. Eftersom han var ledig nästa vecka fick vi ta det idag, men det är än så länge bara dag 11 på cykeln, vilket eg var lite tidigt för att kunna se något.

    Hade 2-3 äggblåsor på vänstra sidansom såg fina ut tyckte han, även om det inte var ägglossning på G än så tyckte han att det fanns chans till det fast om 4-6 dagar. Den största blåsan var ca 14 mm, alltså inte närheten av att släppa.

    Jag tyckte det såg ut som 2-3 nästan lika stora och frågade om det fanns risk för flerbörd om jag lyckas få ägglossning denna cykeln, men det tyckte inte han. Antar att han menade att de måste växa till rätt storlek innan han kan se om det är fler ägg som är på väg att släppa eller bara en som växer till sig mer än de andra.

    Slemhinnan var ca 5 mm, men cykeldag 11 var det bra sa han. Vet ni mer om sånt? Är 5 mm okej eller borde jag bli orolig?

    Han ville inte öka på dosen nästa cykel om jag inte blir gravid/får ägglossning denna gången, eftersom han ändå tyckte allt såg ok ut nu.

    Några tips från er?
    Testade ni med ägglossningsstickor efter er letrozolbehandling?
    Jag kommer göra det from imorgon och framåt.

    Dricker även aloe vera juice samt linfröolja dagligen.


    Vet ni om man kan ta munkpeppar samma cykel som man ätit letrozol?

  • hagnestahill
    Rädisan26 skrev 2015-01-25 07:03:56 följande:


    Detta var ju min första cykel med Letrozol. Hade ägglossning dag 18. Detta är test från idag, BIM -1. Har haft ett tidigt missfall så har is i magen ett tag..

    Rädisan26: Hur har det gått för dig? Nyfiken. Drygt en vecka sedan ditt första plus? Håller tummarna för att allt har gått bra!
  • hagnestahill

    Skogstjejen19: Hur har det gått för dig? Håller tummarna.


    skogstjejen19 skrev 2015-02-02 15:53:50 följande:

    Tog ett test idag, jag borde få mens onsdag-torsdag om man räknar från äl.

    Hoppas att detta blir starkare.


  • hagnestahill
    skogstjejen19 skrev 2015-02-06 20:48:52 följande:

    Har inte fått något starkare test :(


    Vad tråkigt, men håller fortfarande tummarna för dig.
  • hagnestahill
    Cathy skrev 2015-02-08 10:35:01 följande:

    Hej! Får man hoppa in här? Tänkte också prova letrozol. Har haft svårt att få igång äl efter amning. Har inte kört pergo tidigare och läst att letrozol är bättre, det ger högre grav%. Vilka dagar tar ni letrozol? CD 3-7? Det finns studie som rekommenderar det CD 1-9, verkar vara bättre än bara 5 dagar...??


    Hej Cathy.

    Detta är min första cykel med letrozol. Jag tog dag 3-7.
  • hagnestahill
    eagle87 skrev 2015-02-09 14:09:07 följande:

    Hoppar in här, ska börja letrozol denna cykel. Mellan dag 5-9. Behövde ni göra ultraljud? Hur många äggblåsor?


    Hej,

    jag behövde inte heller göra ultraljud enligt min gynekolog (se tidigare inlägg), men jag bokade det ändå. Gjorde VUL dag 11, lite för tidigt egentligen eftersom jag tog Letrozol dag 3-7, men dag 11 hade jag iaf en blåsa på 14 mm enligt gyn (vä sida) och vad jag tyckte själv så var det en eller ett par till blåsor i samma äggstock som också var rätt stora. Men enligt gyn var det en som var mer dominant, dvs den på 14 mm. Men har ej gjort någon uppföljning senare så vet inte alls om någon av äggblåsorna faktiskt släppte denna gången.. Än så länge är jag bara på kur 1, och jag och gyn bestämde att ta Letrozol några månader i alla fall innan vi går vidare med annat.

    Vad jag har hört dock från andra på FL är att man inte alltid behöver återbesök med ultraljud, men så här skriver Carl von Linnékliniken: "Vid ägglossningsstimulering ökar sannolikheten att få tvillingar eller fler barn, så kallad flerbörd. Risken för flerbördsgraviditet med Letrozol är dock liten. För att minska flerbördsrisken brukar man med ultraljud följa hur äggstockarna reagerar på medicinen, så att man ser att bara ett ägg mognar".  

    Så är man orolig, be om ett återbesök. Annars verkar det gå bra utan.
    Håller tummarna för att behandlingen går bra för dig!
  • hagnestahill
    eagle87 skrev 2015-02-11 14:53:29 följande:
    När har du bim?

    Jag tog första tabletten idag på dag 3. Kännde du ngr biverkningar?

    Tänkte börja med äl test dag 10. Fick tid för ultraljud först dag 18. Fanns inget innan.
    Hej!

    Ursäkta sent svar, jag har varit väldigt frånvarande i den här tråden tyvärr pga mkt annat (jobb mm). Men nu är jag tillbaka!

    Jag har BIM idag. Fick dock som vanligt spottings för ett par dagar sedan och sen mer mensliknande blödning igår kväll =( Så 1:a cykeln med Letrozol funkade inte.

    Nu tar jag nya tag om ett par dagar, dvs om 3 dagar (dag 3 på denna mens) tar jag omgång 2 med Letrozol. Min gyn vill att jag provar med samma dos ett par månader till eftersom äggblåsor mm ändå såg bra ut mitt i cykeln (gjorde VUL dag 11 och hade en blåsa på ca 14 mm).

    Mina erfarenheter av Letrozol hittills är:

    - Inga större biverkningar, men lite huvudvärk under tablettdagarna som sen gick över
    - VUL dag 11 såg bra ut, äggblåsa 14 mm
    - Förmodad ÄL en vecka efter sista tabletten
    - Fick aldrig fullt utslag på stickorna eftersom jag tog de fel tider mot vanligt pga jobbet, men fick en klar stegring och två nästan lika starka streck, dvs mkt starkt på förmodad ÄL dag.
    - Har även tempat och enligt temperaturstigningar och Fertility Friend appen hade jag ÄL exakt den dagen som mina stickor var som starkast, vilket talar för ÄL då
    - Dagen för förmodad ÄL var även magen galet svullen och jag hade stark värk i vänster äggstock (den som hade blåsan på 14 mm en vecka tidigare)

    Kanske släppte inte ägget ändå, eller var det en toppen ägglossning men spermierna var dåliga etc. Man vet ju aldrig vad det beror på att det inte tar sig om gyn ändå sa att allt såg normalt ut och goda chanser till ÄL. Men, nya tag som sagt nästa cykel, så kanske bättre lycka då.

    På tal om spermier så har ju sambon lämnat prov, det har snart gått 3 veckor så borde få svar i dagarna... Vi är jättenervösa för det. Många frågor som snurrar i huvudet... Tänk om det är hans spermier som är dåliga? Är det därför provresultatet tar sån tid?... osv...

    Hoppas det går bra för er andra som använder Letrozol!
  • hagnestahill
    Pipam skrev 2015-02-17 07:47:32 följande:

    Min läkare ringde igår. Om jag inte blir gravid denna cykel ska jag köra samma kur med letrozol 2 gånger till, sen ska vi göra en fullständig utredning om det inte tagit sig. Inatt drömde jag att jag plussade och idag är jag övertygad om att jag inte är gravid... Blöäääääääääää!


    Jag fick också order om samma kur Letrozol några gånger till. Alltså inte högre dos (som en del andra får).
  • hagnestahill

    Hej tjejer!

    Jag var med i början av tråden men har sen inte hängt med.
    Men nu har det hänt grejer.. tyvärr negativa.

    Jag fick Letrozol i januari av min gyn då de tidigare konstaterat att jag ev kunde ha PCO (mild) eftersom jag hade oregelbunden mens. Men för säkerhets skull fick även min sambo lämna spermaprov ganska nyligen, även om det till 99% var min oregelbundna mens som "ställde till det".

    Jag har alltid trott att det är mig det är "fel" på, just eftersom jag har oregelbunden mens, och har då trott att jag inte alltid ägglossar.
    Men nu fick vi tillbaka spermaprovet, och det var inte kul alls. Lågt antal spermier (bara 12 milj/ml) och dessutom inte så pigga/rörliga som de helst ska vara. Idag får mannen lämna spermaprov igen för att se om det blivit bättre, men tror inte det.

    Så nu sitter man här, med stimulerade ägglossningar tack vare Letrozol, men trots det kassa förutsättningar pga dåliga spermier. Suck.
    Remiss är skickad till landstingets kö för hjälp tex IVF/ICSI, men min privata gyn, som skrivit ut Letrozol, tyckte ändå jag skulle fortsätta med dem eftersom det kan "ge oss en skjuts" och kanske funkar ändå...

    Eftersom jag i princip inte har några biverkningar av Letrozol så fortsätter jag ett par månader till. Mannen är satt på zink, folsyra, D-vitamin och L-karnitin, hoppas det kan förbättra kvalitén något.

    Ville bara dela med mig av detta här, och påminna er alla om vikten av att även mannen undersöks. Ja ni har säkert redan gjort det, men det är tyvärr inte helt ovanligt att gyn utreder kvinnan först, mannen sen. Jag hade sparat tid om sambon lämnat prov redan i höstas.

    Nu håller jag trots våra motgångar tummarna för att vi blir spontant gravida i väntan på remissen till landstinget.

    Är ändå väldigt nöjd med Letrozol för jag har mkt starkare äl nu än tidigare, mer symptom, äl-sekret, utslag på sticka, temp osv. Så för min "milda PCO" har det gjort underverk. Nästa vecka ska jag ändå ta ett blodprov för att mäta progestersonvärdet, för att verkligen bekräfta om jag har äl eller ej.

    Lycka till alla ni där ute!
    Ge inte upp!

  • hagnestahill

    Hej!

    Jag skrev här för ett tag sedan, nu är det dags för en uppdatering igen.

    Jag började med letrozol i januari.
    Gyn utgick från att det var mig det är "fel" på eftersom jag har oregelbunden mens.
    Sambon lämnade dock spermaprov samtidigt och resultatet vi fick i februari var mkt nedslående. Endast 12 milj. spermier och få rörliga (se mitt tidigare inlägg).

    Sambon fick för drygt en vecka sedan lämna ett nytt spermaprov. Egentligen ska det ha gått minst 2-3 månader mellan de olika proven, men det hade bara gått 7 veckor när han gjorde prov nr 2, så vi trodde inte så mkt kunde förbättras på så kort tid.

    Döm om vår förvåning när vi fick resultatet precis. 12 miljoner hade ökat till 18 miljoner, och 4 gånger fler pigga! Fortfarande i underkant av vad som är "normalt", men fortsätter det att förbättras så är vi ju på väg åt rätt håll. Mannen äter zink, folsyra, D-vitamin, c-vitamin, L-karnitin och omega 3. Han ska sen få lämna nytt spermaprov nr 3 om 3 månader. Hoppas på mer förbättring då!

    Min första cykel med Letrozol i januari tror jag att jag ägglossade. Fick tempstegring, äl-sekret och stegring på sticka (dock aldrig fullt utslag). VUL togs dag 11 och gyn trodde då jag skulle få äl veckan därpå. Men man vet ju aldrig säkert utan blodprov, och det tog vi aldrig den cykeln. Slemhinnan dag 11 var 5 mm, okej enligt gyn.
    Nu gjorde jag precis ett nytt VUL i förrgår på cykel 2 med Letrozol, cykeldag 26, samt tog progesteronprov. Blodprovet har ej kommit än, men VUL visade på att jag nog inte haft ägglossning alls, äggen var bara 12 mm nånting och slemhinnan var bara 6 mm =(

    Blev så ledsen igen. Då är det nog mig det är "fel" på trots allt... Trodde Letrozol skulle ge mig ägglossning även cykel 2, men denna månaden verkar den ha uteblivit, och dessutom är slemhinnan riktigt kass.
    Nästa månad ska jag ta dubbel dos Letrozol ville gyn, samt VUL dag 12. Ev kan man då komplettera med äl-spruta.

    Har någon av er tagit äl-spruta för att få ägglossning?

    De har även skickat remiss för spolning av äggledare, de ville göra det innan vi sätts upp på kö för IVF.
    Vet ni vilken dag i cykeln man bör göra spolningen?

  • hagnestahill
    efg skrev 2015-03-18 10:57:13 följande:

    Tack för alla grattis! Kunde inte vara lyckligare!

    Jag tog ingen äl.spruta :)


    Jättegrattis! Måste kännas fantastiskt =)

    Vilken cykeldag fick du äl denna gången med Letrozol?
    Jag har liksom haft äl-flytningar från och till flera gånger men äl kommer aldrig.
  • hagnestahill

    Hej tjejer!

    Min cykel verkar ha ballat ur! Än inne på cykel 2 med Letrozol. Första kuren i jan/feb blev cykeln 30 dgr och troligtvis äl. Denna cykel har jag enligt vul för en vecka sedan högst troligt inte haft ng äl alls, och nu är jag på dag 35 =( Ingen mens i sikte, ingen graviditet.. Suck.

    Vet ni hur vanligt det är att en cykel med Letrozol funkar men nästa inte?
    Bm ville att jag nästa gång tar dubbel dos, och går nu bara och väntar på mensen... för innan dess kan jag inte börja på kur 3.

    Erfarenhet någon?

  • hagnestahill

    Hej!

    Och här kommer en uppdatering för mig.

    Fick nyss mens, är på cykeldag 3 och ska börja med en ny kur Letrozol. Denna gången dubbel dos, dvs 5 mg dag 3-7. Ultraljud är inbokat till cykeldag 13.

    Jag har dock ett stort dilemma, min man fick nyss reda på att han är tvungen av sitt jobb att åka på tjänsteresa utomlands en vecka med start min cykeldag 17. Det känns inte alls kul, eftersom min första kur med Letrozol gav positivt utslag/förmodad ägglossning dag 16. Så skulle det bli en sen ägglossning denna gången (vet ju inte hur jag reagerar på dubbel dos) så kommer vi missa ägglossningen eftersom han är bortrest. Är jätteorolig för det, vill inte genomgå en stimulering "i onödan".

    Är det någon här som ökat dosen till dubbel, hur reagerade ni? Påverkades ägglossningen/cykeldagarna?

    Hur stor är chansen att man kan få en ägglossningsspruta i samband med ultraljudet dag 13 gör att "skynda på" så ägglossning sker innan mannen åker bort dag 17?

    Någon av er som fått en ägglossningsspruta?


    Min bm sa bara att det kanske man kan få, det är läkaren som avgör. Och äggblåsan måste vara minst 18 mm då. Så nu håller jag tummarna att dubbel dos gör att jag har god tillväxt när jag kommer dit på ultraljudet.

    Någon som har erfarenheter/råd att skicka med mig?
    Är väldigt ledsen just nu över att missa denna månaden också, eftersom förra månaden inte ens funkade med Letrozol enkeldos (ingen ägglossing, blodprov visade progesteronvärde 2 och cykeln blev hela 45 dagar!).

  • hagnestahill
    Cathy skrev 2015-04-07 10:08:08 följande:

    apelsinpress; klart du kan få äl spruta! Stå på dig bara! Du går hos bm? Varför inte gå till en gyn som kan skriva ut ovitrelle? Ofta svarar man bättre på dubbeldos så var inte orolig, du får säkert äl innan din man hinner åka iväg. Och spermierna klarar ju sig ett par dagar därinne


    Cathy: Tack för din positiva kommentar!
    Känns lite bättre nu Glad

    Jag går hos landstinget (tidigare i början på året gick jag privat, han som skrev ut Letrozol, men kom precis in för fortsatt utredning hos landstinget). Det är tydligen en läkare som ska göra ultraljudet, och hon/han kan ju skriva ut spruta, men min oro är att de inte vill, för att de vill undersöka om jag lossar av mig själv ändå. Men eftersom det är 3:e cykeln och inget hänt, kanske de går med på det. Vi får se. Problemet är att jag cykel 1-2 gick hos en privat gyn och alltså har inte landstinget som jag ska till nu koll på mina tidigare cykler, därför kanske de inte vill ge spruta första gången jag är hos dem. eller för att inte överstimulera mig.

    Åh... varför ska man ha sån otur jämt så att mannen måste resa bort nu mitt i allt.

    Jag ska göra allt för att behålla lugnet och inte bli stressad, men är ju så svårt när man så gärna vill. Har försökt i 1,5 år nu ungefär och ena dagen orkar man kämpa vidare, nästa dag känna allt grått igen.. 

    Det som stressar är att allt tar sån tid. Landstingets läkare ville inte ställa oss i kö till IVF än innan  jag gjort spolning (vilket min privata gyn som haft 1,5 år på sig inte tycker man behöver). Och eftersom det är ca 4 månaders kö till spolning i det landsting jag bor i vet jag att vi troligtvis får försöka "på egen hand" till efter sommaren innan vi ens får sätta upp oss i kö till IVF. Sen lång väntan igen efter det... och inte ens säkert IVF funkar alla gångerna..Suck.

    Ger allt mitt hopp nu till Letrozol så vi slipper IVF-svängen.
    Känns så hoppfullt med alla andra där ute som lyckats!
  • hagnestahill
    doktorinnan skrev 2015-04-14 08:37:07 följande:
    Hej Athen!

    Först å främst...TACK!! :D

    Har alltid haft lite oregelbundna menscykler, för det första började det inte förrän när jag gick i klass 9. Gynekologen säger att han tror jag har en liten hormonrubbning och eventuellt en lindrig PCO. Bantade/tränade ner mig rätt mycket och fort när jag var 18 år, då försvann mensen och kom inte tillbaka förrän jag var 31 år... :S Att jag ens skulle kunna bli gravid var för mig i tanken en omöjlighet i många år, är otroligt glad att det fungerar! :D

    Jag åt Letrozol på dag 3-7, var på UL dag 14 och då fanns en äggblåsa som var va 12 mm. På UL dag 16 hade den växt till sig och var 19 mm. På kvällen dag 17 kändes det som att äggstocken skulle explodera (är väl inte van vid att ha så stora äggblåsor).

    Inte en aning varför jag inte fick ÄL på dubbel dos Letrozol, Pergotime funkade inte heller på mig. Jag frågade om jag skulle prova dag 1-9 denna gång, men min gynekolog tyckte jag skulle köra på dag 3-7 första trippelomgången och fungerade inte det så skulle jag prova mitt förslag nästa gång.

    Hoppas jag har hjälpt nåt, annars är det bara att höra av sig igen!!

    Lycka till!! :)
    Grattis till plusset!

    Vad kul att höra att trippelkur fungerade. Fick du äl-spruta utan räckte det med enbart tabletterna?
    Får man fråga vilka cykeldagar ni hade sex?
  • hagnestahill
    Cathy skrev 2015-04-07 10:08:08 följande:

    apelsinpress; klart du kan få äl spruta! Stå på dig bara! Du går hos bm? Varför inte gå till en gyn som kan skriva ut ovitrelle? Ofta svarar man bättre på dubbeldos så var inte orolig, du får säkert äl innan din man hinner åka iväg. Och spermierna klarar ju sig ett par dagar därinne


    Hej!

    Här kommer en uppdatering. Var hos gyn idag som gjorde UL dag 13 för att kolla hur letrozol fungerat. Detta var min 3:e kur, men dubbel dos.

    Hade en äggblåsa på 15-16 mm och en lite större på 17 mm (på skärmen stod det 17.8 dock). Läkare som undersökte mig denna gången ville INTE skriva ut ägglossningsspruta, eftersom "den är dyr" och kanske inte har effekt ändå om det är så att mina äggblåsor är dåliga/tomma (eller vad han nu sa) för då är det onödigt. Han menade att han ville göra ett till UL på måndag för att se om de vuxit, och först då kunde han ev. skriva ut en spruta.

    Han sa att anledningen är att han ej sett min utveckling tidigare och pga. tunn slemhinna (5.5 mm) så vet han inte om det är så att äggen verkligen är nåt eller ej (vad han nu menade). Och så fall skulle spruta vara onödigt. Men visar UL på mån att de vuxit som de ska så kan han ev. ge en spruta.

    Dock sa han att eftersom min man har lite sämre spermier (18 milj. och något mindre rörlighet) så trodde han att ÄL-stimulering var onödigt för oss och därför skulle han ställa oss i kö till IVF nu direkt.
    Känns både bra och dålig. Bra för att ngt händer, men dåligt för att andra gyn sagt att vi ändå kan ha chans genom ÄL-stimulering eftersom jag dessutom har PCO (eller åtminstone rubbning).

    Vet mer efter andra ultraljud på måndag.
    Vad jag ska gör åt min tunna slemhinna återstår..
  • hagnestahill
    Athen skrev 2015-04-18 21:14:46 följande:

    Hej,

    Tror du inte att du hinner lossa innan måndag? Ägget växer ca 1-2mm dag och man har äl från ca storlek 17mm (?) rätta mig gärna om jag har fel :)

    Jag har läst attE-vitaminer ska vara bra för att bygga slemhinnan, läs på här inne.

    www.fertilitetsguiden.com/index.html

    Ska bli intressant att höra vad som sades på måndag. På återseende! och lycka till!!


    Hej!

    Här kommer en uppdatering efter dagens VUL.

    Äggblåsorna hade vuxit till 18 mm (tror jag det var) och 20 mm (jämfört med största på 17 mm i fredags). Klart godkänt sa hon. Slemhinnan hade vuxit från 5.5 till 6.5. Också godkänt sa hon.
    För att bygga upp slemhinnan äter jag redan sedan tidigare E-vitamin, dricker aloe-vera, linfröolja mm men vet inte om det hjälper. Men 6.5 mm är ändå ok, dock inte optimalt men kunde ha varit värre.
    I helgen tog jag en chansning och tog 3 tabletter fytoöstrogen (lör och sön) trots att jag läst att det kan sabba cykeln. Anledningen är att jag läst att vissa fått tjockare slemhinna av det och jag tänkte att eftersom jag tagit Letrozol ett tag nu så kanske det är därför jag har tunn slemhinna. Jag vet att man inte ska mixa med sånt men nu efter 2 dgr o den vuxit 1 mm så kanske det var fytoöstrogenet, eller hade den vuxit ändå, det får jag aldrig veta.

    Eftersom 2 ägg vuxit till sig (varav ett över 20 mm) fick jag nu en ägglossningsspruta på recept som jag ska ta ikväll. Känns spännande eftersom det är första gången då ju som jag med all säkerhet vet att jag i alla fall kommer ägglossa denna månaden. Alltid något.

    Dock är det så att min man dessutom har få och slöa spermier (18 milj. och yvärr heller inte så rörliga efter swim-up). Så läkaren idag trodde inte riktigt detta kommer hjälpa oss utan hon sa att sannolikheten är stor att vi behöver IVF. Nu står vi därför i kö.

    Hon tyckte dessutom att jag ska sluta ta Letrozol nästa mån (eftersom det är en kur kvar) och ställa in mig på IVF. Hon tyckte det var onödigt när mannen har dåliga spermier. Han ska dock ta nytt spermaprov i maj så vi får se då.

    Förutsättningarna känns rätt så usla nu med mig som har äl-rubbning och mannen som har dåliga spermier.

    Hoppas det går bättre för er andra där ute!


  • hagnestahill
    beckybe83 skrev 2015-04-20 20:19:22 följande:

    En fråga, vad har ni upplevt för biverkningar?


    Bara lite huvudvärk ett par dagar.
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?