• nepe

Letrozolbehandling, resultat?

Hej på er!
    åh nu har jag suttit flera kvällar denna vecka för att läsa igenom tråden, äntligen klar!! :D Kul att läsa om er alla!
    Jag tog min sista tablett letrozol igår på cd 7. En sak som jag funderar över är att några av er har fått sexförbud. Min gyn eller barnmorska sa ingenting om att vi skulle skydda oss nämligen :/ ska på vul på torsdag.. lycka till alla! 

• nepe
    rebeqqa skrev 2016-01-24 11:48:14 följande:

Hej och välkommen!

Vi fick sexförbud pga liten risk från att fler ägg ska kunna mogna och befruktas. Efter UL ska det dock (om allt ser normalt ut) vara fritt fram!

Hoppas att det ser fint ut på torsdag!

tack för svar! Ja det har jag också varit orolig för.. Men tycker att de borde sagt något :/ Tänk om vi missar äl för att vi struntar i det? det vågar jag inte.. Kan det vara så att det finns risk för överproduktion om man äter mer än enkel dos? jag käkar ju än så länge bara en tablett om dagen.. Dessutom läste jag någonstans att letrozol ger mindre risk för överproduktion än tex pergo.. Ska fråga om det på torsdag!  
  • nepe
    chbw skrev 2016-01-25 09:34:42 följande:
    De sa inget till mig heller så ringde o frågade, o fick inte ha sex innan vul. Första vul görs vad jag förstått det så pass tidigt att även om nån blåsa börjat växa har de ofta inte vuxit tillräckligt för o lossa =)

Tack för svar! Då ringer jag imorgon också.. Men alltså, om det är viktigt - hur kan man som gynekolog/barnmorska missa att säga det då? Helt oförståeligt..
  • nepe
    rebeqqa skrev 2016-01-25 13:17:32 följande:

Precis! Enligt gynekologen skulle vi om allt såg bra ut få mysa efter vul. Vi fick tid 3e Feb alltså dag 13 i cykeln. Jag håller verkligen tummarna för att detta ska funka för oss. Så orolig att det inte ska räcka. Jag är sådär galet rädd för sprutor. Sådär att jag blir svimfärdig så fort blodprov ska tas eller som när jag ska vaccineras. Jag mår dåligt flera dagar innan prover ska tas. Jag kan för mitt liv inte se hur jag skulle kunna ge mig själv en/flera sprutor- än mindre låta min make göra det. Detta oroar mig massor. Är jag ensam i detta?

Menar du den sprutan för att ägget sedan ska släppa? Jag vet faktiskt ingenting om den :/ Var tar man den ens? är det ett hormon in i huden bara? kräm in i Snippan? :D haha har ingen aning!
  • nepe
    chbw skrev 2016-01-25 22:25:40 följande:
    vet faktiskt inte hur de kan glömma.. Jag har ju också hört flera säga att de får både ligga innan vul och att en del inte ens behöver göra vul. När jag berättade det för sköterskan lät hon uppriktigt chockad och sa att är kliniken seriös SKA vul göras och sex väntas till efter det, så det inte är så att man får fler än två vuxna äggblåsor.. :o 
    nepe skrev 2016-01-25 22:03:02 följande:
    Menar du den sprutan för att ägget sedan ska släppa? Jag vet faktiskt ingenting om den :/ Var tar man den ens? är det ett hormon in i huden bara? kräm in i Snippan? :D haha har ingen aning!
    Om du tänker på ovitrelle (för att en ska få ägglossning) så tas den under huden på magen. Känns inte ett dugg =) Samma med gonal-f (för att få äggblåsor o växa, om inte letrozol fungerar)
    såå konstigt! Jag ringde idag och pratade med barnmorskan och berättade vad jag läst på nätet. hon sa att hon inte hört om sexförbud innan vul med letrozol.. gynekologen var inte där så hon sa att det kanske var bäst att vi inte låg oskyddat före torsdag så kunde jag prata med gyn då. Ska dit då ocih göra vul.. Berättade att jag var orolig att jag skulle missa äl, tänk om den kommer tidigare.. Då svarade hon att vul görs innan möjlig äl. Hur kan de vara så säkra på det tänker jag :/ Har ju läst här inne om personer som fått äl redan på dag 10.. 
  • nepe
    KaosArt skrev 2016-01-26 20:05:14 följande:
    Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av mina två kurer med letrozol. Första kuren hde jag äl dag 11 och andra kuren dag 13, enligt äl-test. Så det är ju möjligt att få tidigare. Men du kanske kan testa med äl-test själv hemma för säkerhets så du inte missar?
    Tack för att du delar med dig :) Ja det skulle vara ett alternativ men jag vet ju ändå inte hur många äggblåsor det eventuellt bildats.. I en annan grupp var en tjej på vul igår och hade då efter en kur (dock pergo vilket jag läst skulle vara lättare att bli överstimulerad på) fått 4 st mogna äggblåsor. Känns ju helt galet om det skulle vara samma för mig och så har jag legat ändå för att pricka äl :p 
  • nepe

1 stor och fin äggblåsa på nästan 20 mm syntes idag :D såå glad!!

• nepe

Hej på er!

Måste fråga, kan man få förlängd lutealfas när man tagit letrozol - någon som vet? Jag har 9-10 dagar mellan äl och mens vanligtvis och undrar om jag kan tänka lika nu..

• nepe
    chbw skrev 2016-02-08 10:28:46 följande:
    vet inte om, det ändras? jag brukar ha 14-15 dagar, även med letrozol o nu senast med  gonal-f samma. tror lutealfasen alltid ska vara lika lång för samma kvinna, har förstått det som att den inte "kan" ändras. Men jag kan ju ha fel =) Däremot ska du även ta ovitrelle (ägglossningsspruta) är ett graviditetstest inte säkert förrns efter 10-12 dagar. De ger falska positiva innan sprutans hormoner gått ur kroppen =)
    Behövde ingen spruta, ägglossade själv :) Brukar få mens på äl+10 och nu är det äl+11.. Därför jag undrar. Jag har också hört att lutealfasen alltid är densamma, tänkte bara om det blev annorlunda när man hjälp äl på traven :P Vågar liksom inte hoppas på något...
  • nepe

TACK fina ni!! Ja men det är ju lite "tror" :P Vågar inte hoppas på någonting nästan. Hade bara cb plus hemma, ska köpa digitalt imorgon :) Känns lättare att ta in då, även om det står överallt på förpackningen att om det finns ett plus så är det positivt oavsett hur svagt det är. ååh hoppas det går vägen!! :D

• nepe
    rebeqqa skrev 2016-02-18 18:11:59 följande:

Hur har det gått? Håller så tummarna för er!

Gulliga du! Det går bra :) Jag är i vecka 6 och ska på inskrivningssamtal på torsdag :D Fått ultraljudstid redan 10 mars, på kliniken jag fick letrozolen utskriven på utan att jag ens behövde fråga om det :P Känns väldigt bra!
  • nepe
    rebeqqa skrev 2016-02-18 18:21:22 följande:

Hej tjejer! Det var ett tag sen nu. Hur går det för er?

Jag tar sista provera tabletten idag och hoppas att mensen inte dröjer allt för länge. Sen ska jag börja med dubbel dos Letrozol - hoppas att mina ägg vaknar till. För än så länge har inget skett.

Åh.. vill så gärna bara sätta igång. Det har gått 8månader utan att vi ens kunnat göra ett endaste "riktigt" försök.

Hoppas att det går bra för er och att fler här inne får plus!

åh, jag håller tummarna för er! Vet hur det känns när man inte får ens ett riktigt försök :(  Stort lycka till!
  • nepe
    1900920802 skrev 2016-03-06 13:11:40 följande:

Hej jag ska börja med letrozole från nästa mensens 3dje dag, en kur på 5 dagar! Vi har försökt fått barn i 1 år ca. Alla våra prover var bra förutom att dom tror att jag inte ägglossar varje månad :) så de känns bra å positivt. Hur stor är chansen att dehär hjälper en? Hoppet har ju försvunnit lite... är de nån som blivit gravid med letrozol som kan svara? :)

Vet inget om chans men jag är gravid nu och blev det på första enkelkuren :D
  • nepe
    1900920802 skrev 2016-03-07 00:58:30 följande:
    Vad härligt :D hur länge hade ni försökt innan du blev gravid?

Hur vet man när man har äl med hjälp av pillren? Tänk om man tex ligger på fel dag, att de ska vara 14 dar innan mens, men man kanske får äl senare eller mkt tidigare? :)
    Jag fick tidigare än jag brukar. Eller jag har inte ens haft någon äl på typ ett halvår så :P En bör gå och kolla hur många äggblåsor som har bildats hos gyn. När jag var där var min blåsa 20 mm och den släppte på kvällen. Det vet jag för att jag tempade efteråt och hade temphöjning dagen efter. Tempningen bekräftar att äl skett men om du har en så stor äggblåsa så är risk inte direkt stor att den tillbakabildas sa min gynekolog!
    Jag fick äl på dag 10 har jag för mig :) Så om du inte får några andra direktiv (en del får sexförbud innan ul) så ligg på varannan dag från när du slutat äta letrozolen skulle jag säga!
  • nepe
    1900920802 skrev 2016-03-09 11:00:16 följande:
    Ja, dom har gett oss sex förbud nu efter vårt tidiga missfall, ca v 4 var jag i bara. Hon sa att de var för att livmodern skulle få vila, så skulle därför vänta tills nästa mens nu. men vad fan, så tidigt missfall borde inte göra något om man försöker igen kan ja tycka. De är ju tydligen väldigt vanligt å lätt att bli gravid direkt efter ett tidigt missfall , att de inte ens hinner komma ny mens innan man blir gravid på nytt. Eftersom Man har hcg kvar i kroppen!
    Jag förstår faktiskt din oro, jag hade VUL på torsdagen och mitt ägg släppte torsdagkväll. Tänk om jag råkat ha haft mitt vul på fre morgon istället och därmed missa äl när jag väl fick den? Min gyn sa att de inte ger sexförbud med enkeldos letrozol, tydligen väldigt "ovanligt" att bli överstimulerad.. Prata med dem om din oro!
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?