Inlägg från: Anonym (FruSind) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FruSind)

Letrozolbehandling, resultat?

Gjorde ul idag och hade en fin äggblåsa på 19mm. Skulle börja testa med äl-tester när jag kom hem och det var solklart positivt så jag tog ovitrelle-sprutan så nu är det bara att köra och hoppas det tar sig den här gången. Håll tummarna!!

• Anonym (FruSind)
    chbw skrev 2015-10-07 04:24:14 följande:

hej! 

smiter gärna in här om jag får? =) ska ta min sista letrozol-tablett idag (onsdag), är min första omgång. ska på vul på måndag, och så har jag fått ovitrelle som ligger hemma i kylen. Bara antar att de "bestämmer" när den ska tas när jag är där på måndag. 

Har öht fått rätt dålig info kring både letrozol o ovitrelle, har den info jag lyckats läsa mig till. de sa t.ex. inget om hur man skulle tänka kring sex innan vul? med tanke på risken för fler än ett ägg? har fler frågor, men såklart kommer jag inte på några nu :P

Har endometrios, pcos och hypotyreos. Men troligen är det "bara" hypon o pcos-en som stört ut ägglossningen. Har haft regelbundna blödningar fram till augusti förra året, då de blev väldigt oregelbundna, och sen juni, då sköldkörtelvärdena blev bra är mensen regelbunden igen, men längre cykel än tidigare. Min läkare nämnde då att har man en cykel på 33-35 dagar kan det betyda att man inte har äl (någon som hört liknande?). 

Nu har jag iallafall äntligen fått börja med behandlingen, så less på att ha ont hela tiden, så bara hoppas hoppas på den här cykeln, även om jag inte tror det kommer funka.. 

Hoppas behandlingen funkar för dig :)

Vi fick en lapp om behandlingen med letrozol där det stod hur jag skulle ta tabletterna och att det från jag börjat ta dom fram till vul (om man får klartecken) är samlagsförbud.

På vul om allt sett bra ut får jag en dag då jag ska ta ovitrelle-sprutan såvida jag inte får positivt äl-test för då ska jag ta sprutan då istället.
  • Anonym (FruSind)
    chbw skrev 2015-10-07 10:20:25 följande:

Tack! :)

Okej. Kanske får ringa kliniken o fråga. Vill ju inte låta bli sex. Men känns löjligt o plocka fram skydden när man egentligen vill bli gravid... :p

Har nog missat, men hur måmga försök har du gjort med letrozol nu? O du har spruta också?

Ja det är inte roligt att inte få ha sex om man vill direkt.. Och läkaren sa att det var extremt viktigt att vi höll det eftersom det finns en risk för flerbördsgraviditet så OM vi hade sex ändå var det minst dubbla kondomer som gällde haha...

Jag har precis gjort andra kuren färdig och jag tar ovitrelle-spruta också så den tog jag i måndags. Nu bara väntar vi på bim.
  • Anonym (FruSind)
    chbw skrev 2015-10-07 19:45:41 följande:

Haha oj då! Får kanske hålla oss till efter vul iallafall då! Har på dag 12, så borde ju inte hinna ha äl innan iallafall =) 

okej =) spännande! Men väntan är ju mest irriterande.. Håller tummarna för er =) 

Konstigt att dom inte sa nåt till er när vår läkare var så noga att berätta hur viktigt det var.

Ja visst är det. Tycker övrig tid går ganska fort men väntan mellan äl och bim är såååå seg!

Håller tummarna för er också!
  • Anonym (FruSind)

Jag har bim på tisdag men tänkte testa imorgon. Sen i torsdags har jag haft motverka och idag är den jättejobbig och strålar ut i ljumsken.

Håll tummarna!

• Anonym (FruSind)

Molvärk skulle det såklart stå..

• Anonym (FruSind)
    chbw skrev 2015-10-18 13:27:37 följande:

Hur har det gått??? Håller tummarna :)

Mens idag så det blir nya tag här :(
  • Anonym (FruSind)

På vul i fredags dag 12 var en äggblåsa bara 16 mm, har legat på 18-19 innan. Tog i alla fall ovitrelle-sprutan idag och ska göra insemination imorgon. Gud vad jag hoppas det tar sig nu. Håller tummarna för er andra också!

• Anonym (FruSind)
    chbw skrev 2015-11-03 13:45:27 följande:

åh så spännande! Håller tummarna =)

här började mensne igår så ska börja med dubbel letrozol imorgon! 

Hoppas det går bättre med dubbel dos!

Insemination gjord idag. Allt såg fint ut så nu är det bara att vänta.

Efter inseminationen fick jag kika på makens spermier i mikroskop haha, dom såg i alla fall pigga ut ;)
  • Anonym (FruSind)
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-11-05 05:56:20 följande:

Hur kommer det sig att ni gör insemination istället för att ha sex för befruktningen? Lämnas spermier då på kliniken och sedan typ skjuts in m spruta i dig? Håller tummarna för er!!

Vi har försökt på egen hand och nu tyckte läkaren att vi skulle prova med insemination för att öka chanserna ytterligare eftersom det inte tagit sig än.

Ja vi lämnade in spermaprov innan som dom preparerade i labbet först och sen sätts in direkt i livmodern med slang.

Tack!
  • Anonym (FruSind)
    ellabellaballa skrev 2015-11-05 21:20:58 följande:

Jag har gjort ett pat letrozolbehandlingar, konstaterad ägglossning 3 ggr (med blodprov) om jag inte minns fel. Fortfarande ingen graviditet.

Någon mer som får ägglossning av letrozol men ändå inte blir gravid? Hur rättvist är blodprovet man tar efteråt? Kan det vara missvisande?

Jag får ägglossning men har inte blivit gravid dom två första kurerna med letrozol men det är helt normalt och kan ta lite tid sa min läkare. Det är inte 100% chans att bli gravid trots man har bra ägglossning tyvärr.
  • Anonym (FruSind)

Har bim på tisdag och insåg idag att jag inte haft ömma bröst efter äl som jag alltid har annars. Undrar om det är positivt eller negativt? Åh denna väntan! :)

• Anonym (FruSind)

Verkar som att mensen är på gång idag redan. Usch, blir mer och mer ledsen och nedslagen för varje gång det inte tagit sig ????

• Anonym (FruSind)

Dom där frågetecknena i slutet skulle inte vara där...

• Anonym (FruSind)
    Anonym (Ava) skrev 2015-11-15 11:38:56 följande:

samma här, mensen kommer exakt när den är beräknad..

jag ska höra av mig första mensdagen för att påbörja ny kur, men jag känner att jag inte orkar...man börjar gråta och hinner knappt resa sig förrän man ska sära benen i gynstolen igen...så testar nog igen i december

Ja exakt så känns det! Förstår att du inte orkar, men håller tummarna för att du får ditt plus snart.
  • Anonym (FruSind)

Inseminerad nu imorse efter 5e kuren letrozol + ovitrelle. Denna lååånga väntan efteråt är nästan det värsta.

• Anonym (FruSind)
    mickaa skrev 2015-12-11 15:05:48 följande:

Länge sedan ja skrev här. Men är på 4 e försöket med letrozol. Har nu även testat conceive plus igår. Verkar gå trögt på min front. Har svårt med äl stickorna. Har 2 olika clearblue och en apoteket o en från gravidkollen. Kör alla 4 samtidigt på samma kiss för o kunna utelåsta de bra o dåliga. Har kommit fram till att remsorna inte funkar för 5 öre om man jämför med clearblue. Clear visade glad gubbe medan remsorna o apoteket visade negativ;( denna månad har ja haft svårt o träffa äl även om ja har tester och ap som hjälp. Känns som att letrozolen inte verkat som den borde. Visade glad gubbe flera dagar efter sig. Enligt gyn måste vi köra denna behandling 3 månader till innan man går vidare. Har ni fått efterkontroller vid äl vid gyn o så? Ja fick det bara första gången sen har ja inte varit där inne alls.

Låter jobbigt :( Jag kollas varje cykeldag 12 för att se så det ser bra ut med äggtillväxten och att inte för många ägg mognat.
  • Anonym (FruSind)

Har bim imorgon men det mesta känns som det gjort varje månad med ömma bröst, småblödningar och "mensvärk" så jag har inga större förhoppningar på att mensen uteblir :(

• Anonym (FruSind)

Givetvis kom mensen som en klocka idag. Kliniken har julledigt så nu får vi försöka utan hjälp nästa månad.. Eller om vi helt enkelt också "tar julledigt" :(

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?