• rebeqqa

Letrozolbehandling, resultat?

chbw skrev 2016-02-26 03:01:09 följande:

Hade nog ringt och frågat för säkerhets skull! =)

Jag försökte nå dem - men de ringde aldrig upp innan de gick på helg så jag vet inte hur jag ska göra. Har jag väntat så länge kan jag lika väl vänta tills på måndag. Kommer den så kommer den. Gör den inte det så får gynekologen ge mig nya direktiv angående leteozol tabletterna
  • rebeqqa

Min gynekolog ringde upp mig igår och jag berättade att jag inte fått någon blödning. Tydligen är min slemhinna för tunn. Han sa att jag kunde börja med Letrozole dubbel dos. Så nu håller jag alla tummar och tår. Nu bara måste äggen börja växa lite! Ska på koll den 14Mars och innan det har vi sexförbud samt att jag ska ta ägglossningstest.

Det känns tungt att ännu en månad gått och vi bara står och trampar - men jag försöker verkligen tänka positivt.

• rebeqqa

Tack för peppadet - jag försöker mentalists och tänka på hur underbar det kommer bli när vi kommit så långt att vi kan påbörja vårt riktiga försök. Spänningen och nyfikenheten som så många tar lite för givet efter många månaders försök. Vi är nu inne i månad 10 utan något riktigt försök än. Så jag bara längtar efter ett BIM att hoppas på.

Hur är det för er, har ni biverkningar av letrozolen? Jag känner absolut inget - och kan därför inbilla mig att det inte gör något i min kropp. Urknäppt jag vet haha. Överanalyserar för mycket!

KaosArt skrev 2016-03-02 10:21:06 följande:

Okej, skönt att du fick börja nu i alla fall! Förstår att det känns tungt att det känns som att ni stått still en månad.

Men nu håller vi tummarna för att detta fungerar för er och att ni ser ett fint ägg på ul! :)

• rebeqqa

Vad synd - dags för nya tag! Hoppas din favoläkare ringer upp.

chbw skrev 2016-03-03 07:47:22 följande:

Nä. Inte den här gången heller. Mensen kom igår em/kväll. Har ringt mottagningen nu o de ska ringa upp vid tio. Hoppas hoppas min favoritläkare har ledig tid på fredag.

• rebeqqa

Hej tjejer! Jag har en fråga! Jag är inne på min första dubbelkur med letrozol. Jag började med den trots att jag aldrig fick någon riktigt blödning efter provera kuren. Fick någon enstaka droppe bara men iinte mer efter det. Pratade med min läkare och han sa att jag kunde börja ändå - så jag åt tabletterna cd 3-7 och idag cd 9 har jag en liten liten blödning. Så liten att skydd inte behövs men när jag är på toaletten och torkar mig är det blod på pappret.

Känner inte igen dessa små små blödningar. Har någon av er fått såna små blödningar. Antar att man kan kalla det för spottings?

• rebeqqa

Hej tjejer! Det var ett tag sen, jag är här inne och läser och hejar på er!

Jag är utom mig av oro. Imorgon ska jag på vul jag har kört på dubbel letrozol kul och ärm cd 16 och jag får bara negativa lh test. Inte ens en stegring. På enkel dos hände absolut inget. Och jag hoppades ju självklart att dubbel skulle göra susen men jag kan nästan sätta min högra hand på att det är oförändrat där nere. Jag oroar mig för vad nästa steg är. Har en sjuk fobi för sprutor skulle det vara nästa steg är jag tveksam på om vi kommer fortsätta. Jag är inte bara lite rädd eller tycker de är obehagligt. Jag har en stark fobi och jag ser bara inte hur jag skulle kunna klara det. Någon här inne som ordinerats trippel dos? Kan pergotime funka för en om letrozol inte gör det? Som om min oro inte räcker så är maken bortrest hela nästa vecka och kommer inte kunna vara med under mötet imorgon. Det brister snart för mig. Jag vill så gärna bara få till ett endaste ynka försök. Att ta ett endaste gravtest och känna hopp. Att även om chansen är liten och oddsen är emot oss så kanske kanske det skulle kunna gå.

Ursäkta mig babbel men behövde bara spy ut lite av känslorna.

• rebeqqa

Hej fina ni!

2h innan mitt vul tog jag ett LH test som var starkt och jag kände hopp. Under VUL - såg min gynekolog att inget hänt. Han tyckte att vi skulle avbryta då tabletter inte funkar ( blev chockad.. att vi gett upp detta så snabbt. Efter en enkel och nu en dubbel dos)

Han vill att vi gör klart de sista stegen på vår utredning - sen dras väntan och IVF karusellen igång.

Jag är helt förstörd. Jag är så ledsen och uppgiven. Att inget verkar vilja funka för oss.. inget litet litet var på gång. Sprutor och en lång hemsk behandling väntar oss. Men först.. 6-7 månaders väntan utan några försök. Tiden bara rinner iväg.

• rebeqqa
    KaosArt skrev 2016-03-16 08:36:30 följande:

Åh vad tråkigt att det inte hade fungerat :(. Förstår verkligen att du är ledsen och besviken. Måste vara jätte jobbigt.

Men finns det ingen annan typ av stimulering ni kan prova? Jag kan tänka mig att det är väldigt tärande att vänta flera månader på ivf nu och inte kunna göra någonting. Nått borde det väl finnas som ni kan testa medan ni väntar på ivf. Du kanske kan prata med din läkare om det finns något alternativ?

Jag har också ivf framför mig nu. Känner mig också orolig och rädd inför hur det kommer att vara. Men jag är också glad för att vi kanske är närmare vårat barn med.

Vi ska träffa min läkare 22april igen då ska vi gå igenom de sista av våra provresultat och remissen ska skickas. Jag känner som du.. oerhört jobbigt att inte testa och hoppas på något under så lång tid. Jag hade gärna provat pergotime - kanske att kroppen skulle reagera på det även om den inte reagerat på letrozol? Man vet ju aldrig liksom.

Står ni redan i kö till IVF?

Vart i landet håller ni till? Jag är livrädd för IVF.. så rädd för sprutor. Rädd förman gå igenom allt det där - utan att att lyckas. Jag har pco som ställer till det för mig, inga ägg som varken växer eller släpper. Har du fått förklarat varför ni har svårt att skaffa barn? Finns det en anledning ?
  • rebeqqa
    chbw skrev 2016-03-16 16:11:05 följande:

Hej! =) 

Har du pcos? då kan äl-testet ge falskt positivt :/ Får du inte testa gonal-f? det är visserligen spruta, men man kan ta den för att stimulera ägglossning. Funkar för mig, o letrozolen funkade inte varje gång! Tänker att ni borde kunna testa det under tiden ni väntar på ivf-remiss+svar? =) 

kram

Hej! Jag har Pco - men har aldrig tidigare fått så starkt Lh-test.

Jag ska faktiskt fråga honom nästa gång vi träffar honom. Vi har liksom bara testat letrozol i två månader. Aldrig testat pergotime- inte heller gonal F.. jag har ju sprut-fobi men är villig att ge det ett försök. Kan inte tänka mig att behöva vänta 7-8månader utan att försöka med något annat. Tycker att det är ovanligt snabbt han valt att ge upp och gå vidare till ivf. Blir - tänker att han kanske ser något under mina VUL som inte jag vet om. Kram
  • rebeqqa
    chbw skrev 2016-03-16 18:46:06 följande:

ah okej. 

ja det tycker jag du ska göra. kan ju vara att äggstockarna "busar" som för mig. Syntes ingenting på vul, men fick äl ändå ca 5-6 dagar senare. Hade gått på 2 eller 3 vul då. O ibland kan de missa att det finns en äggblåsa. 

Jag gick från letrozol direkt till gonal-f. Med den har jag fått en stor fin äggblåsa varje gång. Nu är det visserligen bara tredje försöket. Ska på vul imorgon igen för o se om den lilla på 13mm har vuxit till sig =) 

Ja.. men gör som du säger o prata med läkaren. Om inte annat bör ni ju kunna fortsätta med nå form av äl-stimulerande fram tills dess att ivf-kallelsen kommer =)

kram

Jag vet inte hur han tänker. Han kanske vill få utredningen gjord och oss i kön så fort som möjligt.. ? Får ser när vi träffar honom. Blev så ställd efter sista Vul-et. Kunde inte riktigt tänka klart. Såg att det snart är dags för er? April är ju snart här! Vad kul! Har ni väntat länge? Får man fråga lite vart i landet ni ska göra ert ifv försök?
  • rebeqqa
    KaosArt skrev 2016-03-17 21:13:09 följande:

Ja precis kroppen kan ju svara olika på olika saker. Så som sagt så tycker jag du ska prata med dig läkare och berätta hur du känner.

Ja för oss gick det ganska fort ändå om jag jämför med andra man hört om. Från att vi fick veta att remissen skulle skickas tog det ca 5-6 veckor bara tills vi fick en förta tid. Och nu är det bara två veckor kvar. :) då ska vi dit och få information om hur allt ska gå till och göra undersökning med vul osv. Sedan ska vi ta lite provet. Vet inte hur lång tid det tar innan vi får starta. Kanske innom två månader. Jag hoppas på det i alla fall!

Vi bor i Västernorrland och ska göra ivf i Falun. Vart bor du?

Jag har inte fått något konkret vad det är specifikt som gör att det inte går. Men verkar vara olika saker som spelar in, låg äggreserv, trång genomfart i äggledarna, misstänkt endometrios bl.a. så de kanske är allt kombinerat. Känns frustrerande att inte veta också.

Ja. Det är absolut så att kroppen reagerar olika för alla. Att inte veta exakt vad som är fel måste vara jättejobbigt. Jag har haft en känsla av att något inte riktigt stämmer ända sedan tonåren. När jag i december äntligen blev ordentligt undersökt fick jag ju en förklaring till varför min kropp är som den är. Jag har så länge jag kan minnas haft en oförklarlig känsla och oro för att jag inte kommer få egna barn. När diagnosen ställdes fick jag svar på många frågor och även en förklaring till varför min kropp är som den är. Det kom som både en lättnad och en sorg. Jag bor i Skövde och vi kommer vi skickade till Sahlgrenska - där är det 7-8månaders väntetid- det känns lite tungt -men det kommer nog gå! Kram
  • rebeqqa
    KaosArt skrev 2016-03-18 08:45:27 följande:

Okej måste ändå känns skönt att få en förklaring men såklart jobbigt att få det beskedet. Och helst när du känna så länge att något varit fel. Hur är din mens? Har du fått ibland eller uteblir den helt?

Själv har jag alltid haft regelbundna cykler och inte misstänkt något. Så jag trodde ju att allt skulle gå enkelt och fort men där fick jag tänka om. Efter ca ett halvår började jag oroa mig och känna att det nog inte kommer att fungera. Sedan utredde vi oss efter 15 månader, och nu har vi försökt i 20 månader.

Men vårdgaranti måste väl gälla? Max tre månader väntetid från att i fått beslut om att remission ska skickas. Och om inte sahlgrenska kan nå upp till det så får man väl komma någon annan stans där man kan få vård snabbare?

Innan jag började med p-ring hade jag mens 3/per år ca. När den väl kom kunde jag blöda rikligt i 4-5veckor.. det var fruktansvärt men jag blev hjälpt av p-ringarna. Sedan jag slutade med dem i juli har jag inte fått en enda mens och ingen vägglossning. Det känns tufft, men det finns de som har det värre. Jag hade så gärna velat ha en chans till ett riktigt försök - jag kan försöka i flera år om jag bara hade vetat att jag skulle ha ägglossning och att möjligheten till bebis finns. Det verkar bara lite olika med vårdgaranti - ja vi har rätt att nyttja den efter 3mån då sahlgrenska inte kommer hinna ta emot oss. Men som jag förstått av andra så verkar samarbetet med de privata IVF klinikerna i gbg löpt ut- och att man nu kan komma att hamna precis vart som helst i landet där kön är kortast. Men jag vet inte helt säkert..
  • rebeqqa
    KaosArt skrev 2016-03-20 20:04:29 följande:

Oj låter verkligen inte kul, :/ vad skönt att du blev hjälpt av p-ring.

Man märker verkligen hur olika kampen mot ett barn för ett par som är ofrivilligt barnlösa kan vara när man hör olika personers resor. Ni som inte ens får chansen till ett försök, och det måste vara otroligt jobbigt och kännas uppgivet. Som att man bara får vänta och vänta men inte komma någonstans. Och för oss som ändå får försöka varje månad och får upp hoppet men blir nedslagna varje mens. Det är väldigt tärande att misslyckas gång på gång. Slungas mellan hopp och förtvivlan. Vi har samma mål men ändå så olika resor <3

Det är tur att vi kan ventilera, stötta och peppa varandra här! :)

Jaha okej, men kan man inte få välja själv? Så man hamnar ganska nära. Vi får ju åka 30 mil, de är närmast för oss. Fast jag vet inte riktigt hur vårdgaranti fungerar. Men kanske värt att kolla upp för dig så ni slipper vänta mer än ett halvår, det är ju ganska länge.

Jag håller verkligen med - vi alla har olika resor men målet är ju samma. Jag har kollar och kötiden på SU är 7-8månader. Och man kan inge längre välja de privata klinikerna i Göteborg. Och det är inte många som vågar chansa och hamna överallt. Så kön på SU byggs liksom bara på. Men men det är som det är. Vissa saker kan man inte påverka! Bara att bita ihop och fokusera på annat ett tag.
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?