• Nmg

Har ni silverfiskar?

Vi flyttade till nytt boende för några månader sen och kort därefter så såg jag en silverfisk i tvättstugan.
    Tänkte inte så mycket på det, fast jag tycker att de är fruktansvärt äckliga, sen efter det såg jag en till i hallen och sen nån mer i köket. 

Har ni silverfisk hemma, vad gör ni för att bli av med dem???

Vi bor i radhus och har även källare, i källaren där vi har heltäckningsmatta i ett av rummen så har jag sett 1-2 st ibland som jag lyckas döda.

Kan tillägga att källaren är inredd, så det är ingen källare som vi förvarar saker i.

Nu har vi även börjat rusta i ett av rummen på övervåningen och då såg jag 1 silverfisk på golvet i vårt sovrum och sedan 1 till dagen efter, 

Vi gjorde en besiktning innan vi flyttade in och ingenting antydde på att det skulle vara fukt eller fuktskada nånstans. Har ringt anticimex och de svarade att det är normalt med nån enstaka, vi kunde få limfällor om vi ville men de kommer inte och sprutar medel om det inte väller ut silverfiskar. fyyy va äckligt. De sa även att eftersom vi håller på o rustar så kanske vi har "stört" de, och det är därför jag har sett en i sovrummet.

Så nu till min fråga, ni som har nån enstaka så där som ni måste "leva med" hur gör ni för att få bort dem?

Vi städar väldigt mycket hemma och är noga med vårt hem, vi har inte mycket saker hemma som gör att de skulle kunna gömma i sig det, matta i 1 rum, har köpt röd cederolja (sjukt dyrt!!) som jag sprutar på listerna efter att ha dammsugit de, tycker att det hjälper ett kortare tag sen är den nån liten äcklig silverfisk som springer omkring igen.

Tycker att detta är jätte jobbigt, jag vågar aldrig ha kläder framme, har slutat läsa böcker helt då jag vet att de tydligen gillar nåt i böckerna, kollar under kudde och lakan varje dag innan jag ska sova m.m. Förstår att det kan låta löjligt men jag tycker detta är superjobbigt, jag tar hellre en spindel än en silverfisk... kan kräkas när jag tänker på det... urk.

Har ni blivit av med era?
    Har ni använt nåt medel?
    Fungerade limfällor för er?

Tips mottages!!!

• Svar på tråden Har ni silverfiskar?
  • Annelie 76

Silverfiskar är den mest harmlösa ohyran man kan ha. De äter hudavlagringar och i vissa fall klister. Så länge du inte har antika böcker eller samlar på frimärken är det inga problem. De är äckliga men inte mycket mer och de försvinner inte med städning. Testa limfällorna och var glad att det inte är värre saker.

• Jag är bara jag

Ser nån då och då  köket. Hinner jag ta dem om de kryper på spisen så hinner jag,men annars får de vara. De gör inget.

• Drottningen70

En och annan finns nog i alla hem. Jag bryr mig inte om dem.

• rfoto

Man kan dra ett sprut radar och sedan låta det gro en dag. Men de kommer tillbaks igen.

• Pentra
    Drottningen70 skrev 2015-01-02 22:52:12 följande:
    En och annan finns nog i alla hem. Jag bryr mig inte om dem.

Samma här. Vi ser några enstaka ibl, men det är också allt. Men kanske beror det på att vi även låter en och annan spindel leva och få sätta upp ett och annat nät på diskreta ställen. ... /Pentra
  • EnAnonumius

Tja sist jag såg en silverfisk här hemma var  för c:a 1år sedan, och det var, hör och häpna, efter att jag hade städat lägenheten. 

Man kan aldrig helt bli av med silverfiskarna. Men om du hellre vill ha spindel än silverfisk så kankse du kan låta spindlarna spinna sina nät, silverfisk är nämligen mums för många spindel arter.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • PlayWood

Yes.. I'm proud owner of silverfiskar :) De bor på bottenvåningen. Jag har inte sett några på övervåningen.

It's better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.
  • Nmg

ja det verkar som att det är ganska vanligt då att det finns några stycken hos alla. Inte för att jag gillar de mer nu...

Jag har hört att man kan hälla hett vatten i avloppen så att de dör (kanske även äggen) så jag ska göra det med jämna mellanrum, få se om det blir nån skillnad.

Men som sagt så länge de håller sig i tvättstugan så är det ok, värre om det börjar bli några i sovrummet... ryser....

• Helle 85

Hatar silverfiskar och vet tyvärr att när de väl kommit in i huset blir man inte av med dem. Men man kan hålla dem borta genom klorin. Jag har bara haft dem i badrum så om jag har tagit en runda med klorin och rengöringsmedel nån gång i halvåret så har det varit lugnt. Rengöringsmedlet har jag haft för att dämpa lukten av klorin. Nu bor jag tack och lov i ett silverfiskfritt hus :)

• lövet2

Har aldrig sett en silverfisk i huset, men när vi bodde i lägenhet hade vi gott om dem. På inrådan av Anticimex, så började vi hälla kokande vatten i golvbrunnar, tvättställ, diskho osv en gång i veckan. Då blev de rätt spaka och syntes sällan till.

• Nmg

Urk... Ska fortsätta med hett vatten jag med och se om de försvinner

• vikarien

Fick rådet att sätta ut sånna små gröna askar med myrmedel i, så skulle dom krypa in där. Vet i fasen om det hjälpte så mycket förstås... Dom bodde nog under badkaret. Såg dom bara i badrummet och nästan alltid om man var uppe på natten. På dagarna såg man aldrig några.

• KCL

Vi har silverfiskar hemma. Ser några enstaka då och då, oftast i källaren eller på toaletten på nedervåningen. Brukar ta död på dom med toapapper och spola ner. Tycker inte de är så farliga. Värre med spindelkräken Kräks

• JazzKermit

Innan vi renoverade vårt hus så hade vi många både kök och badrum. De dras ju till fukt så det är klart att de håller sig där men att de skulle finnas ägg i avloppet och hälla hett vatten där tror jag inte på. De bor inte i avloppet. Sen jan du nog spräcka rören ifall de är i plast där under och då får du fuktskador och DÅ lär du se fler silverfiskar! :( Efter att vi renoverat kom de tillbaka men då tätade vi ordentligt under tröskeln med silikon och jag tror även vi tätade under dörrfodret så kom de inte tillbaka. De bor ju i golv/väggar.

• Nmg

Ja nu när det har varit kallt ute och torrare luft inne så tycker jag att de försvunnit. Har sett en enda på flera veckor... Kanske oxå har nåt med saken att göra ! I så fall kommer vintern bli min favorit årstid

Svar på tråden Har ni silverfiskar?