• mikissssz

träna 8 veckors valp?

Fick för några dagar hem min 8 veckors valp som nu gjort sig riktigt hemstadgad i sitt nya hem.

Började träna "sitt" med henne igår och hon verkar förstå vad de går ut på.

Är de för tidigt att börja med sånt? Ska jag gå vidare till ligg när hon kan sitt fast vi bara tränat de i två dagar?

Tack för eran hjälp!

• Svar på tråden träna 8 veckors valp?
  • Dexter dot com

Visst kan du lekträna lite men låt valpen boa in sig ordentligt innan du börjar ställa krav på den. Personligen tycker jag ju att det finns mycket viktigare saker att träna än sitt, ligg mm Inkallning, kontakt, passivitet tex.

• Jonna 81

Jag tycker absolut man kan börja lekträna in saker direkt, givetvis utan krav. Det lär ju hunden att du är en rolig prick som den vill leka och umgås med,och som dem får fördel att vara med.

• Emyricon

Hej!

Vad kul med valp :)
    Jag skulle rekommendera en "smekmånad", dvs ett par veckor där ni bara lär känna varandra innan du börjar med någon träning. Men som de ovan skrivit, lek med träningen om du ska träna. Gör allt väldigt roligt och ha absolut inga krav på valpen. 
    Tänk också på, när träningen börjar på allvar, att träna på olika platser så du inte sitter med en hund som kan sitt i köket men är helt vilsen i vad du menar när ni kommer hem till någon annan :)

• Ebbagr

Det gör ingenting att man börjar tidigt, bara du inte gör hunden förvirrad med alla dessa konster, jag skulle tipsa dig att börja med att träna hunden till att bli rumsren,klara sig själv medan du är i ett annat rum osv. Men man kan självklart börja sitt och ligg träna hunden :D

• kasovi

Glöm inte att det är mycket viktigare att träna på inkallning än att få hunden att sitta!

• Emyricon

Glöm inte det här!

Det är inte viktigare att träna hunden att komma på inkallning än att kunna sitta. 
    Om det är viktigare för dig att hunden kan sitt, eller snurra, eller stå på bakbenen innan den kan något annat så är DET viktigast. 
    Ingen annan kan berätta för dig vad som är viktigast och inte, det är helt upp till dig att avgöra det. 

Svar på tråden träna 8 veckors valp?