• Killen2014

Mitte

Hej, jag undrar var man hittar adressen till Dina försäkringar som man kan skicka en skadeanmälan blankett?

• Svar på tråden Mitte
  • sportpappa

Helst så gör du din anmälan online för de skadeanmälningar som går att göra online.
    Kolla på blanketten du fyllt i. Längst ner bör det stå var du ska skicka den alternativt var du hittar adressen.
    Vad är det för skadeanmälan?

• Killen2014
    sportpappa skrev 2015-01-03 17:07:37 följande:

Helst så gör du din anmälan online för de skadeanmälningar som går att göra online.
    Kolla på blanketten du fyllt i. Längst ner bör det stå var du ska skicka den alternativt var du hittar adressen.
    Vad är det för skadeanmälan?

Det står tyvärr ingen adress längst ner. En bil körde in i min bil.

• sportpappa
    Killen2014 skrev 2015-01-03 21:50:25 följande:
    Det står tyvärr ingen adress längst ner. En bil körde in i min bil.
    Vilken blankett har du fyllt i?
    Här är blanketterna:
    www.dina.se/dokumentbanken.html

Jag hade ringt upp dem eftersom jag inte tycker det är helt klart hur man anmäler att bilen blivit påkörd. Det är ju i slutändan den andra förarens försäkringsbolag som ska stå för kalaset.
  • Killen2014
    sportpappa skrev 2015-01-03 22:48:12 följande:
    Vilken blankett har du fyllt i?
    Här är blanketterna:
    www.dina.se/dokumentbanken.html

Jag hade ringt upp dem eftersom jag inte tycker det är helt klart hur man anmäler att bilen blivit påkörd. Det är ju i slutändan den andra förarens försäkringsbolag som ska stå för kalaset.
    Vid en sådan händelse, vad ska man kräva från personen?Alltså den som kör på en?
  • Tirem
    Killen2014 skrev 2015-01-03 23:15:18 följande:
    Vid en sådan händelse, vad ska man kräva från personen?Alltså den som kör på en?
    Du kan inte kräva något. Ditt försäkringsbolag kräver ersättning från motpartens försäkringsbolag och beroende på vilka typer av försäkringar ni har får du sedan ersättning.
  • sportpappa
    Killen2014 skrev 2015-01-03 23:15:18 följande:
    Om det är en olyckshändelse så kan du som sagt inte kräva något särskilt. Du gör en skadeanmälan för din bil och eventuella fysiska skador på dig själv med stöd av läkarintyg. Sen regleras det av försäkringsbolagen.

Om den andra personen gjorde det med avsikt så gör man en polisanmälan och då kan du begära skadestånd i domstol för den skada du lidit.
  • begrundaren

Det bebor ju på hur din bil är försäkrat, och hos vem. Trafik, halv eller helförsäkring? Det är det som är det avgörande för ev. ersättning för båda parter.

De flesta försäkringsbolag har blanketter om skadeanmälan att skriva ut direkt, och även skicka, om man har E-legg.

Har du kollat längst upp på blanketten?

Svar på tråden Mitte