• piluttan

Är det äckligt att amma länge? hur länge ammade ni?

En del folk brukar uttrycka sig att det är äckligt att amma länge eftersom barnet blir så "medvetet". De är vad jag hört folk säga iallafall.

Så min fråga lyder: hur länge ammade ni?

Och ifall ni inte ammade, varför?

Jag har dotter, som är ganska exakt 1 år. Hon ammar fortfarande natt-tid & innan hon tar en tupplur på eftermiddagen. Hon vägrar flaska & napp kan tilläggas. Men jag trivs fortfarande att amma (de är ju rekommenderat att amma till minst 1 år från BVC också).

Jag kan nog tänka mig amma tills hon blir 1,5 år iallafall.

• Svar på tråden Är det äckligt att amma länge? hur länge ammade ni?
  • mammamisan
    minerva123 skrev 2015-07-12 06:22:25 följande:
    Kan du länka till den forskning du hänvisar till?

Näe jag har tyvärr inga internet länkar jag kan dela med mig av såhär rakt av. Det jag hämtar kunskap ifrån handlar mest om avhandlingar, studier, böcker och föreläsningar jag tagit del av under utbildning och vidareutbildningar och sånt. 

Men man kan säkert hitta en del på nätet själv, om man är källkritisk. Finns så mycket tok därute så man ska ju inte lita på allt man läser. 

• fluu
    ymmmi skrev 2015-07-12 11:58:09 följande:
    Förstod att någon skulle bli stött :) Men efter 1 år så är barnet gammalt nog att klara sig helt utan att amma. Dessutom är bRnet ingen bebis längre.
    Varför skulle amning bara vara bra för bebisar då?
    Anonym (be) skrev 2015-07-12 12:11:28 följande:
    Sen tror jag att barn i regel vid den åldern har fått tänder som gör ont på mamman när denne ammas.
    De flesta ungar få ju tänder tidigare än så, det behöver ju dock inte vara ett problem. För oss var det då inte, man får lära ungen att inte bitas helt enkelt.
    Anonym (be) skrev 2015-07-12 09:28:16 följande:
    Personligen tycker jag att gränsen går när barnet har fyllt 1 år.

Att ett barn själv kan säga "tutten" känns lite för gammalt för min del att fortsätta ammas.
    Hur hindrar talet amningen?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    SSL skrev 2015-07-12 12:13:07 följande:
    Ymmmi det finns en hel del som du klarar dig utan här i livet. Märkligt resonemang
  • Anonym (mamamama)

ammade till sonen va 3 år. och systern till hon va 2 år. Inga problem

• fluu
    Anonym (be) skrev 2015-07-12 12:15:30 följande:
    Får inte Ymmmi för dig vara av en annan åsikt än dig?
    Klart att alla får ha en egen åsikt, lika självklart som att man får möta argument.
  • Anonym (Mysigt)
    Anonym (be) skrev 2015-07-12 19:33:44 följande:

Och jag har flera mammor i min bekantskapskrets som har fått ont i bröstvårtorna just på grund ut av att barnen har haft rätt så vassa mjölktänder som har skavt emot.

Så det är inte enbart mina egna åsikter jag talar utifrån.

Men hur som helst tycker jag som sagt att det är lagom att barn ammas fram till 1 år.

Fast, vadå. Tänderna ska inte ens nudda självaste vårtan, om barnet kan rätt teknik. Vårtan ska ligga ganska långt in och mellan gom och tunga, för att det ska bli rätt.
  • Anonym (be)
    Anonym (Mysigt) skrev 2015-07-13 12:45:24 följande:
    Fast, vadå. Tänderna ska inte ens nudda självaste vårtan, om barnet kan rätt teknik. Vårtan ska ligga ganska långt in och mellan gom och tunga, för att det ska bli rätt.
    Fast nu var det så vare sig du vill tro på det eller inte att dessa mammor fick ont i bröstvårtorna på grund av att barnets mjölktänder låg och skavde på bröstvårtan,trots att barnet hade lärt sig bra sugteknik.

• Anonym (be)
    fluu skrev 2015-07-13 11:01:59 följande:
    Varför skulle amning bara vara bra för bebisar då?
    Anonym (be) skrev 2015-07-12 12:11:28 följande:
    Sen tror jag att barn i regel vid den åldern har fått tänder som gör ont på mamman när denne ammas.
    De flesta ungar få ju tänder tidigare än så, det behöver ju dock inte vara ett problem. För oss var det då inte, man får lära ungen att inte bitas helt enkelt.
    Hur hindrar talet amningen?

Problem uppstår ju om barnets tänder ligger och skaver mot mammans bröstvårta på ett sätt som gör ont på mamman.

Jag har väl ändå inte påstått att barnets tal hindrar amningen?

Jag tycker bara personligen att barn som är mer än 1 år är för gamla för att ammas,då jag inte tycker att det passar sig att ett barn "säger  "tutten och samtidigt drar i mammans tröja"

• trilskas

Delammade äldsta i 2,5 vecka. Pga problem med att suga var det bättre med flaska.

Ammade yngsta till hon var 4 månader. Sedan delammade jag tills hon var 9 månader, från 7 mån endast nattetid.

När de kan krypa, gå, prata då har det gått för långt för att jag ska känna mig bekväm med amning.

• fluu
    Anonym (be) skrev 2015-07-13 13:11:05 följande:
    Problem uppstår ju om barnets tänder ligger och skaver mot mammans bröstvårta på ett sätt som gör ont på mamman.

Jag har väl ändå inte påstått att barnets tal hindrar amningen?

Jag tycker bara personligen att barn som är mer än 1 år är för gamla för att ammas,då jag inte tycker att det passar sig att ett barn "säger  "tutten och samtidigt drar i mammans tröja"

Men som ovan skrivit så ska tänderna inte göra det vid rätt tag. Du drog upp talet som argument mot amning, därför undrade jag. Vad är det som inte passar sig? Mer än att just du blir illa till mods då? Hur kan en ettåring som är pluttliten vara för gammalt för amning?
Svar på tråden Är det äckligt att amma länge? hur länge ammade ni?