• Anonym (Ledsen)

Blir jag mobbad på jobbet eller är det jag som gör ett dåligt jobb?

Hej!

Skrev en tråd för ett tag sen att jag får skit av kollegorna på nästan varje jobb jag kommer till. Nu har det blivit värre nästan.

Detta kanske blev lite långt men skulle verkligen uppskatta om ni läser hela för förmodligen kommer andra känna igen sig också så vi kan peppa varandra...

Har i och för sig tänkt att jag kanske inte anstränger mig så mycket för att det är ett jobb jag egentligen inte vill ha. Därav blir intresset lite kyligt.

Men mitt nuvarande jobb har allt varit bra från början och jag har varit glad att jobba här. Jag har verkligen kämpat och ansträngt mig för att jag ska göra ett bra jobb och trivas. Började där jag är idag i början av sommaren. I början kändes det bra men nu är jag låg, ledsen, känner mig värdelös och självkänslan är i botten.

Det är en kvinna som alltid har något att klaga på när det gäller mig. "Du har glömt göra detta" "Tänk på det här nästa gång" "Så här som du har gjort nu får vi aldrig göra" ja så låter det ofta!

Sen var det en annan kollega till mig som sa till mig att jag hade glömt att göra några grejor under mitt arbetspass varpå hon hade fått göra det och sa att det blir merjobb för henne. Grejen är den att den ena grejen som hon sa till mig som jag hade glömt, hade jag ingen aning om att vi ska göra då ingen har sagt det till mig nån gång!

Efter detta så märkte jag att hon hade glömt göra saker, inga superviktiga saker men ändå rutinmässiga saker. Jag sa till henne då precis som hon gjorde till mig och hon ändrade sig och blev bättre. MEN efter detta kom chefen till mig och sa att jag hade glömt saker på senaste tiden och sa att mina kollegor kommer "va på mig nu" så att jag inte glömmer mer.

Grejen är den att det ända dom "är på mig" med är att "kritisera" att jag har missat det och det, jag har gjort fel, jag har glömt igen. Det är aldrig någon som frågar mig "vad känner du dig osäker på?" Och "Vad är det du vill ha hjälp med?" Eller kanske "Vi ska kanske se över våra rutiner och uppdatera så att alla vet vad som ska göras".

Efter allt tjafs så satte jag mig ner hemma och skrev ihop ett helt A4 med rutiner och vad som ska göras så att ingen glömmer. Men lik förbannat så får jag skit ändå för andra saker.

Nu för några dagar sen så jobbade jag och då var jag osäker på en del pappersarbete som ska göras den sista varje månad och mailade en kollega och frågade om jag kunde låta det vara så länge så det inte skulle bli något fel, hon svarade dock inte på det. Mailade även att jag hade sparat det.

När jag kom till jobbet sen igen jobbade den andra kvinnan som bara går på hela tiden och nästan det första vi började prata om var att Ulrika (som jag hade mailat och messat) hade blivit jätteintresserad över att jag hade lämnat det. MEN JAG VET JU FÖR FAN INTE HUR JAG SKA GÖRA!

Problemet är att dom blir sura och irriterade på mig för att jag gör fel och glömmer men dom har kanske inte tänkt på att dom inte har lärt ut än?!

Sen sa den här jobbiga kvinnan till mig att en annan kollega (Kalle) hade sagt till henne igår att det blir mycket strul eller överlämningar när jag jobbar.

Jag vet inte om den här kvinnan överdriver för det säger min chef att hon har en tendens att göra men det här betyder ju att dom pratar om mig. Jag känner mig som 14 år (är 28) och värdelös.

Det konstiga är också att alla är snälla egentligen och den här kvinnan berättar massa saker ur hennes privatliv och har bjudit hem mig på fester (har inte kunnat gå dit) men dom är ju snälla men på jobbet är det något helt annat när det blir jobbsnack.

Jag är så trött på det här och om jag ska vara ärlig gör jag mer fel för att jag är så stressad och har prestationsångest över att kollegorna pratar om mig och "har ögonen på mig".

Dessutom var det två andra som inte brukade jobba hos oss som jobbade här för några dagar sedan och dom gav mig tips att jag skulle lämna över till nån som kan om jag inte kan. Men då får jag ändå skulden fast någon annan har sagt detta till mig.

Är detta någon form av mobbing? Jag känner mig lite "utfryst" för det känns som om jag aldrig får något förtroende eller hur jag ska säga. Jag börjar liksom bli det svarta fåret.

Förr var det till och med så att en frågade "Är det Mimmi (mitt namn) som har jobbat eller eftersom det är fel här?"

Jag vill verkligen stå på mig själv och tala om för chefen att detta inte är okej. Men sen kan jag känna att varför har det gått så bra för andra att lära sig på jobbet och inte för mig? Har dom också blivit så här mycket tillsagda? Det känns inte så.

Hjälp, känner mig minst på jorden och min dåliga självkänsla och självförtroende på jobbet börjar nu följa med även utanför jobbet också. ???? Helst av allt vill jag bara härifrån och byta jobb men det är ju inte så lätt.

• Svar på tråden Blir jag mobbad på jobbet eller är det jag som gör ett dåligt jobb?
  • Anonym (hmm)

Det är lite svårt att hänga med, eftersom man inte vet vilket jobb du utför.

Men, så här tänker jag: ta det inte så hårt! Om du gör fel hela tiden och missar att göra saker som du faktiskt inte vet att du ska göra, har du väl fått en riktigt dålig introduktion i jobbet? Man kan inte förvänta sig att någon som är ny ska känna till allt som ska göras om ingen har talat om allt som ska göras. Svårare är det inte. Det är inte ditt fel, därför ska du inte ta åt dig av det.

Däremot ska du försöka komma ihåg och göra rätt nästa gång. Blir det väldigt många misstag när det är saker som du borde kunna och veta, förstår jag om du får en del anmärkningar. Kanske har hela situationen skapat en stress och osäkerhet hos dig, som gör att du glömmer lättare än du borde??

Jag tycker att du ska prata med någon överordnad om hur du upplever situationen. Låt dem inte knäcka ditt självförtroende. Man kan inte saker innan man har lärt sig dem.

• Anonym (hmm)

Och, så klart: allt som folk talar om för dig att du ska göra, ska du inte ta som tillsägelser eller anmärkningar. De måste ju tala om för dig vad som ska göras, så att du vet det nästa gång. Kämpa på!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (hmm) skrev 2015-01-03 20:39:52 följande:

Det är lite svårt att hänga med, eftersom man inte vet vilket jobb du utför.

Men, så här tänker jag: ta det inte så hårt! Om du gör fel hela tiden och missar att göra saker som du faktiskt inte vet att du ska göra, har du väl fått en riktigt dålig introduktion i jobbet? Man kan inte förvänta sig att någon som är ny ska känna till allt som ska göras om ingen har talat om allt som ska göras. Svårare är det inte. Det är inte ditt fel, därför ska du inte ta åt dig av det.

Däremot ska du försöka komma ihåg och göra rätt nästa gång. Blir det väldigt många misstag när det är saker som du borde kunna och veta, förstår jag om du får en del anmärkningar. Kanske har hela situationen skapat en stress och osäkerhet hos dig, som gör att du glömmer lättare än du borde??

Jag tycker att du ska prata med någon överordnad om hur du upplever situationen. Låt dem inte knäcka ditt självförtroende. Man kan inte saker innan man har lärt sig dem.

Tack ja jag kan förstå att det är svårt att hänga med.

Kanske är jag som överreagerar men det är som du också antyder att jag gör mer fel nu eftersom jag känner mig stressad och att dom var ögonen på mig. Det känns liksom som om jag är något offer just nu. Jag ska prata med chefen hur jag upplever situationen.

Men kan inte sluta tänka på att jag vill sluta jobba här. Jag är en person som har väldigt svårt för att människor ska bossa över mig (speciellt dom som inte är chefer) så det kanske är något sådant jag stör mig på också.

Helst av allt vill jag ha ett jobb där jag kan styra lite själv och vara min egen chef lite grann men det är ju inte det lättaste att hitta ett sånt jobb direkt.
  • MajaMaria79

Jag hade tagit upp det på nästa personalmöte, att ni måste gå igenom rutinerna så att alla vet vad som gäller. Kanske kan man upprätta någon check-lista. Du kan ju rakt ut säga, att du verkligen inte vill missa uppgifter men att du är osäker på att du vet om alla.

Gå igenom och skriv ner rutinerna på ett möte där chefen är med, så att alla vet om samma sak. Följer du sedan den listan så borde du ha ryggen fri, 

Sedan kan jag tänka att du efter 6 mån borde veta vad som ska göras vid månadsslut och kanske ha frågat någon innan det gått så lång tid. Men återigen, upp med korten på bordet - eftersom jag inte vet exakt hur man gör det här pappersarbetet kanske vi kan gå igenom det en gång till och skriva en lathund för hur man gör?

Tänker att om du lägger fram det så, så finns det ingen anledning alls att prata om dig sedan. Och skulle du höra något mer i still med "är det Mimmi som gjort detta?" så får du väl säga, "japp det är jag, jag gjorde mitt bästa, men du har kanske ett bättre sätt?" 

Jag tycker också att det låter som att de har ett lite fult sätt, att säga saker implicit att de tycker du gjort fel. Så tycker jag inte att vuxna människor bör agera, utan mer som du skrev i början "tänk på att XXX nästa gång, så att XXX inte händer"
    Man kan ju till och med säga "jag vill gärna att ni säger till mig om jag gör något fel, för jag känner att jag nog inte fick med mig allt i min introduktion".

Lycka till, jag känner med dig, men du kommer att fixa det här, för det är fullkomligt lösbart.

• aleydis

Det är jättesvårt att få en bild om de mobbar dig eller om du faktiskt har svårt att klara jobbet. Var det du som skrev en tråd om att du blev erbjuden ett jobb men inte visste om du kunde ta det eftersom du inte kände att du klarade det?

Jag skulle prata med din chef, be om objektiv feedback på hur hen tycker du klarar jobbet. Kan du få en handledare som kan stötta dig och dit du kan vända dig med din frågor. Lycka till

• Anonym (tre)

Vore det inte bra om du kunde ha någon sorts samtal med chefen om det. För den som sitter inne med facit på om du är tillräckligt duktig är just chefen. Du behöver ju inte spilla ur dig all din ångest men luska lite. Säga att du blivit lite orolig och vill veta hur chefen ser på din arbetsinsats och utveckling på företaget. Beroende på vad du får för respons från chefen vet du ju hur du ska gå vidare. Slappna av eller anstränga dig hårdare.

Och det viktigaste, gå med i facket om du inte redan är medlem.

• Jemp

Var är ditt eget ansvar?

Du skriver att ingen har frågat vad du känner dig osäker på. Har du gått självmant och frågat när du är osäker?

Prata med din närmsta chef om rutinerna. Om du missat något och ifall de finns nedskrivna någonstans.

Se att du upplever att de "bossar" över dig, det kan inte vara i all välmening om du är ny och/eller osäker? Jag tänker på mitt jobb som kräver en del egna initiativ och att man ser vad som behöver göras. Givetvis är det inte så lätt när man är ny, så då blir det ju så att de som varit där längre säger åt nya vad som behöver göras oavsett om det är överordnad eller inte. Sen är väl tanken att se med mer ansvar/högre position ska styra lite mer men ofta bland oss som kan jobbet ber man varandra om saker titt som tätt när man ser något som behöver göras och att de andra har mer tid.

• Lena

Om du inte kan en rutin du får på ditt bord som måste göras då så ring närmsta chef/arbetsledare, du kan inte bara maila en kollega och strunta i det.

• Anonym (Svea)

Som flera andra skrivit så är det såklart svårt att sätta sig helt in i situationen och säga hur det ligger till. Men det är ju alltid det upplevdas känsla som är "rätt" så känner du dig utfryst så måste du ju säga det till din chef för så ska man inte ha det. Samtidigt måste man lära sig att ta åt sig kritik utan att ta det personligt och tycker att du efter ett halvår på jobbet själv borde tagit ansvar för att lära dig vad som ska göras vid månadsslut. Jag tycker att du ska se kollegernas tips/förfrågningar som något positivt istället för att störa dig på att någon som inte är chef "bossar" med dig. De har ju trots allt jobbat där längre än dig och kan rutinerna bättre. Jag kan bli riktigt irriterad på nya kollegor som inte vill lyssna och ta till sig av råd när man försöker hjälpa.

Prata med din chef och våga vara ärlig med hur du känner dig. Säg att du pga många tillsägelser fått dåligt självförtroende i jobbet. Du kanske kan fråga om det finns möjlighet att gå dubbelt med en kollega under en tid för att bli upplärd på nytt. Tala om att du verkligen vill göra rätt och lära dig (för det utgår jag från att du vill).

Hoppas du inte tar illa upp av min lite hårda ton, för det var inte min mening.

Stort lycka till, kämpa på!

• Anonym (L)

Hur funkade det för dig i skolan? Hur funkar det rutiner för övrigt i vardagen (räkningar mm)?

Svar på tråden Blir jag mobbad på jobbet eller är det jag som gör ett dåligt jobb?