• Fontana

SAAB combi 95 -- problem!

Jag har aldrig haft någon SAAB själv, men två svar vågar jag mig på:

2. Om du menar huvudstrålkastaren fram så ska du "i princip" kunna byta den själv. Titta i handboken till bilen hur du ska gå tillväga. Eller leta på YouTube - det finns säkert någon film där. Kom bara ihåg att inte fingra på själva glaset till H4-lampan, som jag gissar att det är.

Jag skrev att man "i princip" kan byta själv, på moderna bilar är det ibland så trångt i motorrummet att man inte kommer åt utan specialverktyg eller att montera bort batteri eller annat.

3. Om oljelampan blinkar ibland, t.ex. vid kraftig kurvtagning, är det tecken på att oljenivån är för låg - men ännu inte så låg att den lyser hela tiden. Fyll på motorolja - eller är det kanske vara dags för service? Det kan förstås vara något elektriskt fel också.

4. Om du nu har "Noll Koll" så ska du nog inte ge dig på att pilla med displayen. Jag orkade inte se hela filmen, men visst finns det fix som kan fungera: fungerar ibland, ibland inte och sedan är det likadant igen. 

Beroende på hur gammal (och därmed värdefull) bilen är så låter du det vara eller åker till en riktig verkstad och får det fixat. Kanske kan man få tag på en begagnad displayenhet på skroten? Men du behöver antagligen hjälp av någon att byta.

• Fontana
    snedtak skrev 2015-01-04 12:37:58 följande:

SAAB 9-5 finns i många årsmodeller ?

Ja, verkligen! När jag först läste inlägget såg jag framför mig 1960-talsmodellen (SAAB 95)! 

Den var ju både sjusitsig och jag tror bäddbar (för två). Ja, suck "sådana bilar görs inte längre".
Svar på tråden SAAB combi 95 -- problem!