CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-04 18:44:41 följande:
Varför tror du att förbud är lösningen på det (eventuella) problemet?Du får förstås tro precis vad du vill men forskningen är inte på din sida. Tvärtom finns det forskning som tyder på motsatsen:
www.apa.org/news/press/releases/2013/11/video-games.aspx
Rent allmänt så finns det så många negativa åsikter och missuppfattningar kring spelande att jag inte vet var jag ska börja, spelande är en möjlighet att upptäcka nya världar (verkliga eller påhittade), träffa nya vänner, utöva kreativitet, lära sig språk, utveckla sitt logiska och kritiska tänkande, skapa minnen för livet och så vidare.
Visst kan det bli för mycket men en nolltolerans är förmodligen ohållbar och inte alls särskilt vettig. En sund inställning till spelande som en möjlig hobby bland andra är nog det vettigaste.
Dessutom är ju begreppet "spelåldern" något av det mest absurda, okunniga och verklighetsfrånvänt jag har läst på länge. Alla åldrar spelar spel på ett eller annat vis. "Dataspel" förekommer i alla samhällsklasser, alla utbildningsnivåer och inom alla yrkesgrupper. På olika sätt.
Jag har väldigt liten erfarenhet av data/TV-spel så jag vet inte under vilken ålder det är vanligast att spela, även om jag vet att det även finns vuxna som spelar (och vissa tyvärr alldeles för mycket). Min egen erfarenhet av spel är följande: Mario Brothers ett par gånger runt 10-årsåldern, testat Tetris och Prinsen av Persien vid 15-årsåldern.
Bara för att jag själv har noll intresse av spel så dömer jag inte någon som spelar. Men som förälder funderar jag på hur och om man kan försöka avhjälpa att ens barn eventuellt fastnar i ett spelberoende, dvs. huruvida det finns saker man kan göra eller om det bara är oturen att vissa trillar dit. Spel är ju så vanligt idag och det kan ju bli svårt och konstigt att förbjuda det. Jag tvivlar inte på att det finns pedagogiska och berikande spel men som sagt känner jag till verkligen allvarliga fall av spelberoende som skulle göra vilken förälder som helst orolig.