Inlägg från: winnethepooh |Visa alla inlägg
  • winnethepooh

Du, förälder till en son som inte har datorspel hemma, finns du?

Hej!

Ja som frågan lyder, finns det någon som har en son i spelâlder som inte har datorspel hemma?

Tror ni det är möjligt att påverka det hela och neka en son att spela datorspel (fastän han vill det för att kompisarna spelar t ex) och pâ sâ sätt göra sâ att han tappar intresset och aldrig "faller dit"?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du, förälder till en son som inte har datorspel hemma, finns du?
  • winnethepooh
    Frontline skrev 2015-01-04 12:31:01 följande:

Menar du en dator där man spelar spel på och räknas surfplatta och även spelkonsol in?

Känner inte till olika spelvarianter men jo, jag menar de med.
  • winnethepooh
    SecretMe skrev 2015-01-04 12:33:28 följande:

Mina söner kör PS4 via TV´n men jag antar att det går under datorspel?

Ja, om det funkar som ett datorspel ungefär :)
  • winnethepooh
    SecretMe skrev 2015-01-04 13:11:00 följande:

Vilken ålder tänker du på när du säger "spelålder"?

Min son är inte i spelålder ännu så vet inte riktigt, typ 6 år och uppåt?
  • winnethepooh
    Coruscant skrev 2015-01-04 13:30:21 följande:

I vilken ålder är man i spelåldern? Sonen är 6 år nu och har haft iPad sen han var 2.9 år och vi har både Wii och Nintendo hemma - men han är inte intresserad (tyvärr).

Varför vill du inte att ditt barn spelar? Ofta så blir ju det förbjudna mer intressant. Är det inte tiden barnen spelar som behöver begränsas, eller att läxor görs först? Hitta en kompromissväg?

Annars tror jag helt enkelt att vi alla är olika med olika intressen, det går att erbjuda annat, men blir svårt att ta bort något man redan intresserar sig för.

Jo det är ju det som är problemet, att det förbjudna kan bli mer intresserant.

Anledningen att jag är negativt inställd till spel är att jag sett vissa män utveckla antisocialt beteende samt beroende och depression av det.
  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-04 13:30:21 följande:

Eftersom alla idag spelar på ett eller annat sätt så tror jag inte att det är möjligt att helt hålla dem ifrån det. Vet inte hur gammal han är men han kommer ju ändå att stöta på spel i sin vardag - förskola, skola, hemma hos kompisar etc. Däremot kan man ju genom andra aktiviteter visa dem att det finns mycket annat som är bra mycket roligare än tv-/dataspel. Har en 7-åring och en 5,5-åring som spelar tv-spel men lite. Äldsta har träning av diverse slag i stort sett varje dag så kommer långt ner på prioriteringslistan. Blir lite mer under lov.

Ja precis, men tänkte att om han kan spela hos andra men att vi inte köper spel själva (och naturligtvis aktivera honom på andra sätt) så kanske det kan bidra till att inte fastna i något negativt.
  • winnethepooh
    Natulcien skrev 2015-01-04 13:48:16 följande:

Det är väl klart att man kan förbjuda datorspelande om man tror att det är bra. Men jag har svårt att se poängen med det? Ska ni även förbjuda honom att titta på TV och film då? Använder ni föräldrar själva datorer och smartphones?

Jag tycker inte att spelande är av ondo (så länge det inte är våldsspel, för det ogillar jag skarpt). Det finns många vettiga och pedagogiska spel, och även spel som "bara" är roliga.

Så länge barnen inte bara spelar och glor på TV/film utan gör annat också, så är det ju bara en av många aktiviteter som barn kan lära sig, inspireras och roas av.

För mycket TV eller dator (Familjeliv t ex) är definitivt inte bra heller, men jag känner inte till någon som har allvarliga sociala problem av TV-tittande medan jag känner till de som fått det av att helt gå in i rollspel på datorn och försvinna in i den världen, bara leva för det och koppla upp sig med andra spelande hela nätterna osv. Hjältespel och/eller vålds/krigsspel kanske vara väldigt lockande för vissa pojkar/män.
  • winnethepooh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-04 18:44:41 följande:

Varför tror du att förbud är lösningen på det (eventuella) problemet?Du får förstås tro precis vad du vill men forskningen är inte på din sida. Tvärtom finns det forskning som tyder på motsatsen:

www.apa.org/news/press/releases/2013/11/video-games.aspx

Rent allmänt så finns det så många negativa åsikter och missuppfattningar kring spelande att jag inte vet var jag ska börja, spelande är en möjlighet att upptäcka nya världar (verkliga eller påhittade), träffa nya vänner, utöva kreativitet, lära sig språk, utveckla sitt logiska och kritiska tänkande, skapa minnen för livet och så vidare.

Visst kan det bli för mycket men en nolltolerans är förmodligen ohållbar och inte alls särskilt vettig. En sund inställning till spelande som en möjlig hobby bland andra är nog det vettigaste.

Dessutom är ju begreppet "spelåldern" något av det mest absurda, okunniga och verklighetsfrånvänt jag har läst på länge. Alla åldrar spelar spel på ett eller annat vis. "Dataspel" förekommer i alla samhällsklasser, alla utbildningsnivåer och inom alla yrkesgrupper. På olika sätt.

Jag har väldigt liten erfarenhet av data/TV-spel så jag vet inte under vilken ålder det är vanligast att spela, även om jag vet att det även finns vuxna som spelar (och vissa tyvärr alldeles för mycket). Min egen erfarenhet av spel är följande: Mario Brothers ett par gånger runt 10-årsåldern, testat Tetris och Prinsen av Persien vid 15-årsåldern.

Bara för att jag själv har noll intresse av spel så dömer jag inte någon som spelar. Men som förälder funderar jag på hur och om man kan försöka avhjälpa att ens barn eventuellt fastnar i ett spelberoende, dvs. huruvida det finns saker man kan göra eller om det bara är oturen att vissa trillar dit. Spel är ju så vanligt idag och det kan ju bli svårt och konstigt att förbjuda det. Jag tvivlar inte på att det finns pedagogiska och berikande spel men som sagt känner jag till verkligen allvarliga fall av spelberoende som skulle göra vilken förälder som helst orolig.
  • winnethepooh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-04 20:20:04 följande:

Och återigen: Vad får dig att tro att ett totalförbud skulle avhjälpa det här problemet? Att man inte vill att ens barn ska "fastna i något" är en sak, att totalförbjuda den saken är nog sällan lösningen. Samma argumentation kan användas för en mängd saker. Är det exempelvis rimligt att förbjuda barnet att träna hårt för att hård träning kan leda till anorexia?

Spelande har definitivt en övervägande positiv effekt, både enligt forskning och om man tittar på hur många som har roligt av spel jämfört med hur många som fastnar i ett beroende.

Jag hävdar inte att totalförbud är lösningen. Jag ville höra efter med föräldrar vad deras erfarenhet har varit och om någon gjort så och vad som i så fall hände då.
  • winnethepooh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-04 20:42:56 följande:

I TS ställer du frågan om det är en möjlig lösning. Då tror du väl någonstans att det är det?

Jag frågar därför varför du tror att det kan vara det.

Jag ville egentligen höra efter om det fanns föräldrar med erfarenhet av att välja bort att köpa spel utan att barnen sedan saknade det något särskilt, utan att det blev drama och scener osv. av det. Jag tror inte på att förbjuda helt en sådan sak om barnet verkligen vill det. Men om det typ nästan kvittar och är bortglömt på ett par dagar så...
Svar på tråden Du, förälder till en son som inte har datorspel hemma, finns du?