• Seva01

Hur stor säng? Är enkelsäng för barnsligt för vuxen?

Jag behöver köpa en ny sänggavel, och har just nu en 120 cm bred säng. Sängen är några år gammal, men fortfarande skön att sova i. Har hittat flera olika fina sänggavlar- men kan inte bestämma mig om jag ska köpa en sänggavel på 120 eller om jag ska kasta ut hela den gamla sängen och köpa mig en bredare (tex 160).

Jag känner egentligen inte att 120 egentligen är för smalt för att sova i, och jag är singel så jag behöver inte trängas med någon om utrymmet, men mer plats är ju alltid trevligt, och ibland känns det som att det vid 33 års ålder är lite för...ungdomligt med enkelsäng. Kanske låter dumt, men det är den känslan man får när man går omkring på sängavdelningarna och tittar. Å andra sidan är det kanske dumt att slänga ut en fullt fungerande120 säng och köpa nytt för flera tusen bara för något jag har fått för mig.

Jag vänder mig därför hit för att få lite råd och tankar om hur jag ska göra och vad som är smartast :)

• Svar på tråden Hur stor säng? Är enkelsäng för barnsligt för vuxen?
  • Frontline

Planera för framtiden du kanske inte är singel så länge till så köp du en större säng...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • jenny99

Jag satsade på dubbelsäng direkt när jag var 18 år och fick egen lägenhet.Tanken var att sängen behövde jag inte byta ut om jag träffa någon.

• Cecese

120 säng räknas väl inte som enkelsäng? En enkelsäng är väl 80 eller 90 bred?
    Jag har en 120 cm säng och det är alldeles lagom. Nästan för stort när jag sover ensam med mina katter, vill någon av barnen sova med mej funkar det. Jag är singel så jag har sällan sällskap men de gånger jag har det funkar det bra med min säng (då vill man ändå ligga nära ;)) En större säng skulle bara kännas stor och tom. 

• Alexi

Om du vill sluta vara singel inom fem år eller så, skaffa en 180. Att sova två st i en 120 är ett elände.

• Anonya

Jag tycker inte alls att enkelsäng är barnsligt. Om jag inte var i en relation skulle jag känna mig ensam i en dubbelsäng och dessutom tycka att den tog mycket plats i onödan. Beror på hur du tror att ditt liv ser ut framöver. 

• Lillalilla1987
    Anonya skrev 2015-01-04 14:23:05 följande:

Jag tycker inte alls att enkelsäng är barnsligt. Om jag inte var i en relation skulle jag känna mig ensam i en dubbelsäng och dessutom tycka att den tog mycket plats i onödan. Beror på hur du tror att ditt liv ser ut framöver. 

Håller med, man blir lätt ensam i en större säng.

Och dumt att slösa massa extra pengar på en stor säng nu, det är något du kan tänka på när du träffar någon och planerar att bli sambo. Då kan ni dela på kostnaderna.

Jag hade bara en 90 säng fram tills jag blev sambo och det räckte det också
  • Zadre

Tycker jag inte. Köpte säng för ett par dagar sedan med blivande sambon. Två enkelsängar av den enkla anledningen att annars så blir det lätt en svacka mitt i sängen så man inte ligger ordentligt i den. Han har en 160 säng och vi lutar båda inåt när vi ska sova två i den. För tillfället så har vi inte ens en lägenhet att ställa sängarna i utan vi kommer ha den egna sängen i våra respektive hem.
    Dessutom lättare att bädda och städa under än en stor säng.

• LaLola

För mig är det ingen enkelsäng.
    Man kan ju sova 2 st i en sån (lite trångt men det funkar).

Själv har jag en 140s säng o den sover jag o min kille gott i (trots att vi båda "tar lite plats" pga kroppshyddorna).

• Zadre
    LaLola skrev 2015-01-04 19:52:59 följande:

För mig är det ingen enkelsäng.
    Man kan ju sova 2 st i en sån (lite trångt men det funkar).

Själv har jag en 140s säng o den sover jag o min kille gott i (trots att vi båda "tar lite plats" pga kroppshyddorna).

Ooh, skulle aldrig nånsin sova två i en 90-säng. Fullständigt omöjligt för mej. Gjorde det en gång med ett ex och höll på att bli tokig. Kunde inte sova öht. Min pojkvän har en 140-säng och vi har båda två konstaterat att när vi flyttar ihop behöver vi större säng än så. Vaknar ofta med ont i ryggen i den. Därför köpte vi nu varsin 90-säng.
  • LaLola
    Zadre skrev 2015-01-06 15:17:28 följande:
    Ooh, skulle aldrig nånsin sova två i en 90-säng.
    Näe...jag skrev väl inget heller om en 90s säng? 
  • snuttplutt
    Anonya skrev 2015-01-04 14:23:05 följande:

tänkt länge nu att köpa dubbelsäng, för det "ska man ha" som vuxen... men jag tror jag skiter i det... har aldrig nån tjej hemma ändå... kan ev. köpa nån tjock skummadrass att ha som extrasäng IFALL... där kan man ju sexa skönt också Flört
Svar på tråden Hur stor säng? Är enkelsäng för barnsligt för vuxen?