• Anonym (fuling)

förfalska gym.betyg?

Jag har en fundering, blev intresserad av en kvällskurs (yh) mest för eget nöje. Dock så saknar jag betyg i en av kurserna som krävs, tänkte att jag får väl göra om kursen genom komvux och söka till utbildningen nästa gång. När jag pratade med vuxenutbildningen som har hand om kvällskursen så var det tveksamt om och när kursen skulle gå igen. Dom sa att jag skulle skicka in mina betyg från gymnasiet, och poienkterade att dom inte kunde få fram då jag meddela att jag inte kan finna dom. Pratade med komvux för att kolla möjlighet att läsa upp kursen, men lika så kunde inte dom få fram mina betyg, bara skolan jag gått på. Kontakta min gamla gymnasieskola och dom sparar betyg i 10år, vilket är två år för sent för min del. Nu är det så att jag gar hittat mina gamla betyg, och dom vill ha dom mailade, sista anökning är på onsdag. Jag tänkte, om nu ingen kan få fram mina betyg då borde ingen märka att jag ändrar ett ig till ett g i en kurs? Är det straffbart? Och hur ska dom kunna kolla upp det?

• Svar på tråden förfalska gym.betyg?
  • Inte jag

De kan nog få fram att du inte klarat kursen. Eftersom du måste bevisa att du har rätt behörighet till att söka och det har du ju inte.

• Anonym (fuling)
    Fröken Hepburn skrev 2015-01-04 18:52:34 följande:

Och hur rent praktiskt tänker du dig detta? Tippex?

Haha nej, om jag scannar in dokumenten, öppnar i pain och kopierar ett annat G och klistrar in, så blir det samma typsnitt mm. Och då ändra slutpoängen med.
  • Anonym (fuling)
    Inte jag skrev 2015-01-04 18:50:17 följande:

De kan nog få fram att du inte klarat kursen. Eftersom du måste bevisa att du har rätt behörighet till att söka och det har du ju inte.

Hur menar du? Dem vill att jag ska maila över min behörighet, eftersom dom inte kan nå dessa uppgifter. Och min kunskapsnivå är inget problem.
  • Fröken K

Dina gymnasiebetyg finns med stor sannolikhet i din kommuns arkiv. Nu tror jag dock inte att utbildningen skulle kolla dem där. Har du skickat dina betyg till UHR eller VHS? Om du slutade gymnasiet för 12 år sedan finns en möjlighet att dina betyg fördes över till VHS som det hette då automatiskt.

• Inte jag
    Anonym (fuling) skrev 2015-01-04 18:59:20 följande:

Hur menar du? Dem vill att jag ska maila över min behörighet, eftersom dom inte kan nå dessa uppgifter. Och min kunskapsnivå är inget problem.

Och de kan ändå få reda på att du inte har rätt behörighet och det kan synas att du har förfalskat dina betyg.
  • Anonym (fuling)
    Fröken K skrev 2015-01-04 18:59:36 följande:

Dina gymnasiebetyg finns med stor sannolikhet i din kommuns arkiv. Nu tror jag dock inte att utbildningen skulle kolla dem där. Har du skickat dina betyg till UHR eller VHS? Om du slutade gymnasiet för 12 år sedan finns en möjlighet att dina betyg fördes över till VHS som det hette då automatiskt.

Kommunen tillhandhåller inte betyg enligt skola och omsorg. Dock har skolan som krav att arkivera minst tio år.
  • Anonym (Vetarn)

Även dee äldre betygen har förts in VHS datasystem. 

• Anonym (Vetarn)

Dessutom fängelse på straffskalan för urkundsförfalsning. 

• Inte jag

Hur hade du tänkt förfalska betygen? Få in din pappersberget in i datorn och sedan ändra? Hur dum får man vara egentligen? Jag skulle ha läst upp den kåursen som saknas eller gjort en prövning

• Anonym (Zed)

Jag tog studenten för snart 20 år sen, och de finns digitalt...

• Anonym (fuling)
    Inte jag skrev 2015-01-04 19:01:34 följande:

Och de kan ändå få reda på att du inte har rätt behörighet och det kan synas att du har förfalskat dina betyg.

Hur skulle det synas om jag scannar och kopierar ett annat G? Om nu ingen kan få fram mina betyg så borde det vara svårt att dubbelkolla? Betyget det hanlar om är idrott, jag fick underkänt för att jag missat för många lektioner. Tur nog inget streck men ig. Och kursen jag vill gå är om kost och träning för eget behov med krav på godkänt i alla grundläggande kurser ink idrott. För övrigt har jag bra betyg med många vg och mvg i teoretiska kurserna.
  • Fröken K
    Anonym (fuling) skrev 2015-01-04 19:08:08 följande:
    Kommunen tillhandhåller inte betyg enligt skola och omsorg. Dock har skolan som krav att arkivera minst tio år.
    De allra flesta kommuner jag stött på tar emot gymnasiebetyg för slutarkivering sedan många år, idag måste även friskolor måste lämna sina. Det finns inget krav som säger att skolan ska behålla betygen en viss tid, det bestämmer skolan själv i sin arkivplan, vanligast skulle jag gissar är 3 år eller 5 år innan de skickas till kommunarkivet.
  • Inte jag
    Anonym (fuling) skrev 2015-01-04 19:13:52 följande:

Hur skulle det synas om jag scannar och kopierar ett annat G? Om nu ingen kan få fram mina betyg så borde det vara svårt att dubbelkolla? Betyget det hanlar om är idrott, jag fick underkänt för att jag missat för många lektioner. Tur nog inget streck men ig. Och kursen jag vill gå är om kost och träning för eget behov med krav på godkänt i alla grundläggande kurser ink idrott. För övrigt har jag bra betyg med många vg och mvg i teoretiska kurserna.

De lan ju godta dina betyg oxå utan att du behöver förfalska. Det är skolan som bestämmer om di kommer in eller inte och de kan godta att du inte har klarat kursen om de tycker att du skulle klara utbildningen ändå.
Svar på tråden förfalska gym.betyg?