förfalska gym.betyg?
Jag har en fundering, blev intresserad av en kvällskurs (yh) mest för eget nöje. Dock så saknar jag betyg i en av kurserna som krävs, tänkte att jag får väl göra om kursen genom komvux och söka till utbildningen nästa gång. När jag pratade med vuxenutbildningen som har hand om kvällskursen så var det tveksamt om och när kursen skulle gå igen. Dom sa att jag skulle skicka in mina betyg från gymnasiet, och poienkterade att dom inte kunde få fram då jag meddela att jag inte kan finna dom. Pratade med komvux för att kolla möjlighet att läsa upp kursen, men lika så kunde inte dom få fram mina betyg, bara skolan jag gått på. Kontakta min gamla gymnasieskola och dom sparar betyg i 10år, vilket är två år för sent för min del. Nu är det så att jag gar hittat mina gamla betyg, och dom vill ha dom mailade, sista anökning är på onsdag. Jag tänkte, om nu ingen kan få fram mina betyg då borde ingen märka att jag ändrar ett ig till ett g i en kurs? Är det straffbart? Och hur ska dom kunna kolla upp det?