• SkatanPåTaket

Får fett hår efter en dag trots att jag bara tvättar det 2 ggr/veckan!!!

Jag hatar mitt hår.

Alla säger "men om du tvättar det varje dag så produceras ju mer talg"

JAG VET DET! Jag har försökt avvänja håret från tvätt. Jag har i flera ÅR tvättat det 2-3 ggr i veckan, men det funkar ju inte! :(

Har försökt med balsammetoden, har testat dyrare schampon och balsam, har testat produkter anpassade för fett hår. Använder aldrig några andra produkter i håret, inte ens hårsprej!

Jag är så trött på det här. Känner mig alltid ful. 2/3 dagar går jag runt och är äcklig i håret. Orkar inte mer.

Vad fan ska jag göra?

All kärlek till de som orkar svara!

• Svar på tråden Får fett hår efter en dag trots att jag bara tvättar det 2 ggr/veckan!!!
  • PinkSugar
    SkatanPåTaket skrev 2015-01-06 18:05:20 följande:
    Tack för tipset! Ska prova. :)
    Återkom gärna med resultat :)
  • laila88

Tycker du ska prova gå till en hårolog! Hårologi har produkter för alla sorters hår och hårbottenproblem :)
    Den hårologen som du går till ska du berätta allt detta, den kan blanda schampo som passar just ditt problem och balsam som inte tynger ner och gör håret fett och tungt.
    Alla billiga schampon och balsam som finns i affärerna är ren dynga! Bara massa onaturliga och miljöfarliga ämnen!

www.harologi.se/sida_sok-harolog_14

Jobbar inte för dom så ni vet, ingen tjuvreklam här ;D

• lantlivet

Jag får oxå väldigt fort fett hår, bara en dag efter tvätt m schampoo å balsam. Men ja vill tvätta de varje dag pga mitt jobb.

Dock va det mkt bättre när ja körde bikarbonat och äppelcidervinäger, håret blev superlent och inte skitigt lika fort! Men har dock ej orken att hålla på längre även fast de är det bsta för mitt hår!

• Anonym (Äntligen)
    SkatanPåTaket skrev 2015-01-06 18:05:20 följande:
    Tack för tipset! Ska prova. :)
    Jag vill också tillägga att jag inte jobbar för Lanza. Det är skit att det är ett dyrt schampo/balsam. Men kanske blir billigare i och med att jag inte behöver tvätta håret lika ofta.
    Hoppas att det hjälper dig om du provar.
  • Anonym (***)
    laila88 skrev 2015-01-06 19:05:10 följande:

Tycker du ska prova gå till en hårolog! Hårologi har produkter för alla sorters hår och hårbottenproblem :)
    Den hårologen som du går till ska du berätta allt detta, den kan blanda schampo som passar just ditt problem och balsam som inte tynger ner och gör håret fett och tungt.
    Alla billiga schampon och balsam som finns i affärerna är ren dynga! Bara massa onaturliga och miljöfarliga ämnen!

www.harologi.se/sida_sok-harolog_14

Jobbar inte för dom så ni vet, ingen tjuvreklam här ;D

Pratade alldeles nyss med en frisör som sa att det börjar vara svårt att sälja hårprodukter till överpriser då det finns nästan likvärdiga i handeln för en spottstyver.
  • 5by5
    Anonym (***) skrev 2015-01-06 14:51:23 följande:

Jag får kli bara jag läser att folk inte tvättar håret mer än en gång i veckan.

Jag tvättar mitt hår varje dag, någon gång hoppar jag schampo och sköljer bara håret med vatten. (om jag är ledig)

Skulle jag få för mig att sluta tvätta håret varje dag skulle jag åtminstone skölja det varje dag.

Förut tvättade jag håret nästan varje dag, det var jätteslitet tillslut nu är det trots blekning från mörkbrunt till ljusblont mjukt och friskt.

Passar på att låta det vila från dusch under halvåret som jag inte springer, då måste jag duscha det ofta!
  • troddeduja

Jag har själv samma problem. Har haft superfett hår hela livet. Har jättefet hud i ansiktet oxå.
    Jag har sen nyår lagt om min kost (det berömda nyårslöftet ni vet) och har märkt de två senaste dagarna att mitt hår och hud inte är lika fett!
    Jag tvättade håret igår och behövde inte tvätta det idag! Det ser lite platt ut men är inte flottigt.
    Kosten har sett ut såhär;
    Endast vatten som dryck, väldigt lite mjölprodukter, undvika hel- och halvfabrikat, MASSOR med frukt och grönt och undvika mjölkprodukter.

• laila88
    Anonym (***) skrev 2015-01-06 20:52:18 följande:
    Pratade alldeles nyss med en frisör som sa att det börjar vara svårt att sälja hårprodukter till överpriser då det finns nästan likvärdiga i handeln för en spottstyver.
    Fast det håller jag inte med om. Dessutom är det skillnad bland de dyrare produkterna också. Finns nog dyra produkter dom är dåliga också. Men tror knappast det tjänar sig att göra ett riktigt bra schampo och sälja det billigt.

Själv använder jag icas utan parfymer just nu. Men vid nästa schampo&balsam inköp så blir det ekologiskt och naturligt.
    Tror vi måste släppa taget om alla kemikalier som jag tror bidrar till att ens hår blir flottigare eller torrare eller vad man än har för problem. Och av alla schampon och balsam jag provat så är jag helt bestämd på att balsam och schampon är betydligt sämre de som är billigare, och ingridienslistan är väldigt skrämmande.

Så om du inte känner för att gå till en frisör TS så tipsar jag om att kolla på ekologiska internet shoppar efter naturliga hårprodukter :) står mycket om vad produkterna är bra för. Kanske afrikansk svarttvål vore något för dig? :) googla!
  • Aprildimma

Så lustigt.. Kunde vart jag som skrev ts. Har också testat mycket och försökt att inte tvätta på några dagar men märkt någon som helst skillnad alls. Har tvättat varje dag nu i några dagar för jag kände bara att får väl tvätta det varje dag då hela mitt liv :( Hatar det..

Om jag inte tvättat håret så är det det enda jag tänker på om jag går ut på stan, ser ju ut som man har ett paket smör i skallen efter en dag! Och har alltid haft det så.
    Har pluggat distans nu ett tag och då har jag ju kunnat experimentera med håret. Men nu ska jag börja jobba snart och tänker aldrig gå med fett hår till jobbet.

Enda gången ever som det faktiskt var bättre var när jag var gravid! Kunde gå två dagar utan att det kändes så fett, tycket det var helt underbart! Så, det verkat vara hormonellt. Så fort ungen var ute så var håret som vanligt igen. 

• Anonym (Flottet)

Jag har också flottigt hår och har provat ungefär allt: försökt ställa om håret till att tvättas mer sällan genom helt enkelt tvätta det mer sällan. Funkade inte. Kört balsammetoden, water only, sur-skölj, en metod där man borstar håret massor för att sprida ut fettet, provat olika märken på schampon, schampon för fett/färgat/torrt/normalt hår, barnschampo.

Efter att provat massor av och till under många års tid så gav jag upp. Jag verkar helt enkelt ha ett hår som blir fett snabbt. Nu tvättar jag det varannan dag och kör torrschampo däremellan (Batiste just nu).

Har märkt att det håller sig rent lite längre om jag först tvättar med ett schampo från Dove, sköljer och sedan tvättar med ett från Head and shoulders. Sedan snabbverkande inpackning i topparna. Helst ska jag avsluta med att skölja håret i kallt vatten men oftast inte så lockande!

Sen gäller det att inte pilla i håret med flottiga/smutsiga händer. Inte borsta det heller mer än nödvändigt i topparna.

Har också märkt att jag med blont/blekt hår får flottigt hår när det gått en tid sedan jag slingat eller färgat. Vet inte varför men efter en färgning känns det mycket bättre.

Torrschampon är nog min bästa lösning men det känns och ser flottigt ut ändå tyvärr. Men har provat mycket och det funkar bäst med tvätt varannan dag och torrschampo däremellan, och uppsatt.

• Anonym (T)

Ursäkterna till trots så är känslan när man övertalat sig själv till en löptur eller promenad och man kommer hem svettig och lycklig helt fantastisk!

• Annelie 76
    Aprildimma skrev 2015-01-06 21:55:35 följande:

Så lustigt.. Kunde vart jag som skrev ts. Har också testat mycket och försökt att inte tvätta på några dagar men märkt någon som helst skillnad alls. Har tvättat varje dag nu i några dagar för jag kände bara att får väl tvätta det varje dag då hela mitt liv :( Hatar det..

Om jag inte tvättat håret så är det det enda jag tänker på om jag går ut på stan, ser ju ut som man har ett paket smör i skallen efter en dag! Och har alltid haft det så.
    Har pluggat distans nu ett tag och då har jag ju kunnat experimentera med håret. Men nu ska jag börja jobba snart och tänker aldrig gå med fett hår till jobbet.

Enda gången ever som det faktiskt var bättre var när jag var gravid! Kunde gå två dagar utan att det kändes så fett, tycket det var helt underbart! Så, det verkat vara hormonellt. Så fort ungen var ute så var håret som vanligt igen. 

Samma här. När jag var gravid kunde jag tvätta håret en gång i veckan och det var alltid fint, nu går det två dagar och håret är flottigt. Och KLÅDAN. Den är mitt största problem, fet och KLIANDE hårbotten.
  • laila88

Hej igen.
    Har surfat fram några schampon som är naturliga och till för fett hår.

Anledningen till att ditt hår blir så fett kan ju också vara just schampot du använder. För vanliga schampon innehåller sulfater som är till för att rengöra och ta bort tex silikoner och sådant som finns i stylingprodukter.

Det är just sulfaterna som torkar ut håret och gör att det sedan jobbar extra hårt på att skapa fett för att det har torkats ut av schampot. Så prova ett sulfatfritt schampo så kanske det gör att ditt hår inte måste anstränga sig för att göra så mycket nytt fett :)

www.jordklok.se/harvard/schampo/ekologiskt-schampo-normalt-till-fett-har-250-ml-bentley-organic

www.jordklok.se/harvard/schampo/nettle-lemon-shampoo-oily-hair-300-ml-born-to-bio

www.jordklok.se/harvard/schampo/anti-grease-shampoo-200-ml-lavera

(skulle lita på dom två översta mest).

Sen tar det ett tag att ställa om håret så man får ge det en tid innan man kanske märker skillnad. Men det är iaf ett tips!

• Heranell
    Anonym (007) skrev 2015-01-06 10:08:30 följande:
    Torrschampo 

1 näve havregryn

Detta är en torrschampometod som med fördel kan användas för att förlänga tiden mellan vanliga hårtvättar.

Finfördela havregryn i mixer eller mortel. Massera in mjölet i hårbotten, låt mjölet sitta i en stund för bättre effekt. Borsta sedan ut det med en hårborste med svinborst.

Mjölet suger upp överflödigt fett utan att stimulera till mer fettproduktion vilket all sorts tvätt med vatten gör.

Varianter:
    Använd majsstärkelse eller potatismjöl.

Hållbarhet: Lång
    Havregryn is da shit! Mycket bättre än torrschampo, och lättare att borsta ur.
    Jag har också fett hår, hatar det, men vägrar att tvätta håret varje dag. Dag 2 står jag antingen ut eller använder havregryn, eller sköljer med vatten bara.

Jag äter nu enligt LCHF och tycker att mitt hår blivit aningens mindre fett, absulrt nog, i ansiktet också.
  • shstudionina

Hej! Läste igenom tråden lite snabbt, många av mina kunder lider just av detta. Vissa personer producerar helt enkelt mer talg/sebum och hur mkt olika schampo ni testar så kommer detta sitta kvar. Det finns dock något som heter torr schampo som man kan ha i varje morgon, funkar som en spray och är otroligt effektivt mot fett hår. Vi säljer just nu 2st för 199:- på vår salong. Mvh Nina, din frisör på Sagas Hårstudio, Hantverkargatan 37, Stockholm

• mig666

har samma, försök att inte gnugga i hårets botten, utan bara ovanpå. jag gör det 5 dagar i veckan. börjar bli lite bättre.

• Anonym (Fia)
    troddeduja skrev 2015-01-06 21:36:10 följande:

Jag har själv samma problem. Har haft superfett hår hela livet. Har jättefet hud i ansiktet oxå.
    Jag har sen nyår lagt om min kost (det berömda nyårslöftet ni vet) och har märkt de två senaste dagarna att mitt hår och hud inte är lika fett!
    Jag tvättade håret igår och behövde inte tvätta det idag! Det ser lite platt ut men är inte flottigt.
    Kosten har sett ut såhär;
    Endast vatten som dryck, väldigt lite mjölprodukter, undvika hel- och halvfabrikat, MASSOR med frukt och grönt och undvika mjölkprodukter.

Samma här! Sedan jag slutade med mejeriprodukter och började äta växt-baserat, utan en massa tillsatt fett och socker, så blev mitt hår och min hy perfekt. Hade jämt fet hy och hår innan - nu behöver jag inte ens tvätta håret varje vecka längre (men gör det ofta ändå). 

Antar att fettet man äter hamnar i huden.
  • Amidina

Lite för lat för att läsa igenom alla svar du fått, sorry..

Jag är också en sån där flottig hårare! Jag tvättar håret 2 gånger i veckan med mitt Weleda Wheat-schampo eller en schampokub (det blir dock obehagligt torrt med den senare så undviker den oftast).
    Jag har väl ganska snabbt kommit på att problemet för mig är att min hårbotten inte får vara ifred.. Jag har en sjukdom som gör att jag pillar på min kropp väldigt mycket, kliar och så, och då även hårbotten.

All kontakt med din hårbotten gör att den producerar mer talg, oavsett om det är att du kliar dig, sätter upp håret, eller sätter på dig en mössa, så aktiveras körtlarna. Därmed inte sagt att du inte ska vidröra huvudet alls, men definitivt hålla det till ett minimum. Borsta/kamma håret max 2 gånger om dagen, kort men INTE aggressivt (vill ju inte sabba stråna). Försök ha det flätat eller i en frisyr som gör att det håller sig still och där du inte behöver rätta till det så mycket.

Vi är ju skapta för att ha LITE flottigt hår, det är ett skydd för håret, men samhället säger att det är äckligt och då får man ju försöka hitta nån gyllene medelväg.

Jag löser mina lata dagar med hästsvans och (fy på mig) hårspray, då syns det inte direkt att det är flottigt, utan man får den där strama sekreterarlooken istället. Lätt värt för mig iaf.

• Amidina

Flikar även in att även om kosten kan ha viss inverkan, så kommer dina talgkörtlar att producera den mängd de är inställda på oavsett vad (enligt ditt dna). Därför har vissa mer och andra mindre fett hår, oavsett vad de gör.

Svar på tråden Får fett hår efter en dag trots att jag bara tvättar det 2 ggr/veckan!!!