• DickRex

2 faser i 3-ledare?

Det kommer en kabel utefter väggen och ner till ett element. Tänkte att jag skulle koppla in ett vanligt jordat uttag på den kabeln. Jag stänger av strömmen och klipper kabeln som jag då ser innehåller tre ledare; en brun (fas), en blå (nolla) och en gul/grön (jord). ...tänker jag. När jag har kopplat in uttaget och ansluter en laddare så går den sönder direkt med en liten puff och rök. Fram med multimetern och då ser jag att det är 400 volt i det där uttaget, och jag ställer mig då frågan om det verkligen är lagligt att köra två faser + jord i den typen av kabel, och att inte ha någon nolla?

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-05 12:58

...och enligt uppgift så är det OK att installera och köra två faser i en 3-ledare i en kabel som jag förutsatte var utformad för en fas, en nolla och en jord (gul/grön).
  • Svar på tråden 2 faser i 3-ledare?
  • Pettersson

D är vanligt att koppla in 400v element på d viset har ja sett i många hus. D är du som måste kolla spänningen i kabeln innan du sätter upp ett vägguttag.

• DickRex
    Pettersson skrev 2015-01-04 22:26:30 följande:

D är vanligt att koppla in 400v element på d viset har ja sett i många hus. D är du som måste kolla spänningen i kabeln innan du sätter upp ett vägguttag.

...men hade du något svar på min fråga?
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Demmpa

På elementslingan kan du inte få ut 230V utan att först byta kabeln till en fyrledare eller femledare!

Det var tur att du mätte spänningen så att du inte bara kopplade in någon förbrukare, i värsta fall så hade förbrukaren exploderat med efterföljande brand.

• Demmpa

Ser att du inte mätte först, du hade tur att laddaren bara sade poff och rök lite.

Som sagt, många elelement matas med 400V, beroende på hur stor bostaden är så är det en/flera trefasgrupper för värmen. Element ett lägger man mellan L1-L2, element två lägger man mellan L2-L3 och element tre lägger man mellan L3-L1, man försöker lägga så att effekten blir så jämt fördelad mellan faserna som möjligt.

• Demmpa

Ja det är helt enligt reglerna att i en kabel använda blå tråd som fastråd.

Det finns flera anledningar till att borttagning/ändring/utökning av den fasta elinstallationen är behörighetskrävande arbete. Det enda som en obehörig får göra är att byta uttag, strömställare mm till likvärdig OM man vet vad man gör (har nödig kännedom).

Det du gjorde är en av anledningarna.

Det du INTE gjorde är ytterligare en anledning.

Du skulle ha mätt både innan och efter.

En elektriker hade inte ens behövt mäta för att konstatera att det inte går att få fram 230V via elementslingan, det räcker nästan med att läsa på säkringstsvlan och läsa på elementen.

• DickRex
    Demmpa skrev 2015-01-04 23:49:31 följande:

Ser att du inte mätte först, du hade tur att laddaren bara sade poff och rök lite.

Som sagt, många elelement matas med 400V, beroende på hur stor bostaden är så är det en/flera trefasgrupper för värmen. Element ett lägger man mellan L1-L2, element två lägger man mellan L2-L3 och element tre lägger man mellan L3-L1, man försöker lägga så att effekten blir så jämt fördelad mellan faserna som möjligt.

Jo jo, jag förstår. Kan hur det fungerar med 1-fas och 3-fas och fattar det där med Y- eller D-koppling, men hade du något svar på min fråga? Är det verkligen lagligt att dra två faser i en kabel som jag uppfattar som gjord för fas, nolla och jord?
  • DickRex
    Demmpa skrev 2015-01-05 00:00:58 följande:

Ja det är helt enligt reglerna att i en kabel använda blå tråd som fastråd.

Det finns flera anledningar till att borttagning/ändring/utökning av den fasta elinstallationen är behörighetskrävande arbete. Det enda som en obehörig får göra är att byta uttag, strömställare mm till likvärdig OM man vet vad man gör (har nödig kännedom).

Det du gjorde är en av anledningarna.

Det du INTE gjorde är ytterligare en anledning.

Du skulle ha mätt både innan och efter.

En elektriker hade inte ens behövt mäta för att konstatera att det inte går att få fram 230V via elementslingan, det räcker nästan med att läsa på säkringstsvlan och läsa på elementen.

Jag förutsatte (felaktigt) att det mycket lilla elementet var kopplat som 1-fas, likt ett annat jag har. ....och "elementslingan"? Vad jag kan se så går denna kabel ensam och direkt till proppskåpet, och det finns där 8 säkringar utan beskrivning. Du vet för lite om sakförhållanden här för att kunna uttala dig, så strunta i all det där. ...och ja, jag vet att jag borde ha mätt innan och en massa annat du skriver, men kan du inte bara svara på min fråga - Är det verkligen lagligt att dra två faser utan nolla i en 3-ledarkabel som jag uppfattar som gjord för fas, nolla och jord?
  • Pettersson

Lagligt å lagligt ? Om du drar fas i en blå kabel å är en seriös elpulare så märker du den blåa kabeln med en svart krympslang över så att man inte ser de blåa då e d helt ok.

• DickRex
    Pettersson skrev 2015-01-05 10:51:46 följande:

Lagligt å lagligt ? Om du drar fas i en blå kabel å är en seriös elpulare så märker du den blåa kabeln med en svart krympslang över så att man inte ser de blåa då e d helt ok.

....men det var ändå inget svar på min fråga. Att det är OK att köra fas i en blå kabel vet jag, och även att det INTE är OK att köra en fas i den gul/gröna. MEN är det verkligen lagligt att köra två faser + jord i den typen av kabel (3 ledare, varav en gul/grön)?

Jag har aldrig sett den lösningen förut någonstans, men har väl främst kommit i kontakt med större elmotorer och kompressorer (3-fas, i kabel med fyra eller fem ledare) i jobbet och vanliga 1-faslösningar i hemmet. 
  • sportpappa
    DickRex skrev 2015-01-05 11:35:40 följande:
    ....men det var ändå inget svar på min fråga. Att det är OK att köra fas i en blå kabel vet jag, och även att det INTE är OK att köra en fas i den gul/gröna. MEN är det verkligen lagligt att köra två faser + jord i den typen av kabel (3 ledare, varav en gul/grön)?
    Ja, det är tillåtet.
Svar på tråden 2 faser i 3-ledare?