• DickRex

2 faser i 3-ledare?

Det kommer en kabel utefter väggen och ner till ett element. Tänkte att jag skulle koppla in ett vanligt jordat uttag på den kabeln. Jag stänger av strömmen och klipper kabeln som jag då ser innehåller tre ledare; en brun (fas), en blå (nolla) och en gul/grön (jord). ...tänker jag. När jag har kopplat in uttaget och ansluter en laddare så går den sönder direkt med en liten puff och rök. Fram med multimetern och då ser jag att det är 400 volt i det där uttaget, och jag ställer mig då frågan om det verkligen är lagligt att köra två faser + jord i den typen av kabel, och att inte ha någon nolla?

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-05 12:58

...och enligt uppgift så är det OK att installera och köra två faser i en 3-ledare i en kabel som jag förutsatte var utformad för en fas, en nolla och en jord (gul/grön).
  • Svar på tråden 2 faser i 3-ledare?
  • Pettersson

Värst va petig du e me färgerna då då. De står ingen stans i Sveriges lagbok om kabelfärger så du kan koppla hursomhelst utan att polisen låser in dej. Men däremot så finns d riktlinjer för elpulare vilka färger man sätter vart. Om du då har en blå kabel med ström i så tar du fram spritpennan å markerar den svart. D e inte olagligt å polisen kommer inte att låsa in dej.

• DickRex
    Pettersson skrev 2015-01-05 12:07:26 följande:

Värst va petig du e me färgerna då då. De står ingen stans i Sveriges lagbok om kabelfärger så du kan koppla hursomhelst utan att polisen låser in dej. Men däremot så finns d riktlinjer för elpulare vilka färger man sätter vart. Om du då har en blå kabel med ström i så tar du fram spritpennan å markerar den svart. D e inte olagligt å polisen kommer inte att låsa in dej.

Nej Petterson, jag är inte petig med färgerna, utan det var snarare antalet ledare i kabeln som jag var intresserad av. Tror jag skrev något om tre ledare... MEN jag tror mig samtidigt veta att man gör ett stort övertramp (och jag struntar då i om det är i förhållande till lag eller standard) om man skulle använda den gul/gröna kabeln till något annat än jord, så därav påtalade jag det. Men om det inte är ett måste att följa färgerna (inte ens den gul/gröna) så skulle det då vara OK att använda de tre tåtarna i den aktuella kabeln till tre faser och via den matat tre element istället för ett eller?
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • DickRex
    sportpappa skrev 2015-01-05 11:50:36 följande:
    Ja, det är tillåtet.
    Tack!
  • Pettersson

Du kan använda gul/grön att dra spänning i OM du markerar den med en svart krympslang eller målar den svart me spritpennan. Men du måste jorda elementet endå med en riktig jordkabel.

• DickRex
    Pettersson skrev 2015-01-05 14:42:29 följande:

Du kan använda gul/grön att dra spänning i OM du markerar den med en svart krympslang eller målar den svart me spritpennan. Men du måste jorda elementet endå med en riktig jordkabel.

OK, men den jorden kan då lika gärna i princip gå via en jordskena (även om det känns otänkbart angående element) och måste inte gå via samma kabel som strömmen då.
  • Pettersson
    DickRex skrev 2015-01-05 15:37:40 följande:
    OK, men den jorden kan då lika gärna i princip gå via en jordskena (även om det känns otänkbart angående element) och måste inte gå via samma kabel som strömmen då.
    Jaa, de viktiga e att elementet ÄR jordat.
  • DickRex
    Pettersson skrev 2015-01-05 15:59:21 följande:
    Jaa, de viktiga e att elementet ÄR jordat.
    Men måste alla trefasgrejer vara jordade av princip tro?
  • Pettersson
    DickRex skrev 2015-01-05 16:13:27 följande:
    Alla elektriska prylar som e gjord av metall ska vara jordade av säkerhetsskäl inte av principskäl.
  • DickRex
    Pettersson skrev 2015-01-05 18:00:21 följande:
    Alla elektriska prylar som e gjord av metall ska vara jordade av säkerhetsskäl inte av principskäl.
    Du skriver fortfarande fortare än vad du läser Pettersson, och du innehar nu rekord i att inte svara på mina frågor Jag pratade inte om "saker av metall", utan om "trefasgrejer". Att saker som kan bli strömförande i höljet ska vara jordade, det hajjar jag, men ibland finns det saker som är jordade utan synbar anledning, och jag kan dessutom inte påminna mig att jag sett någon ojordad trefasgrej någon gång.

Hoppas att du inte tar illa vid dig. Jättetack för förtydliganden på flera punkter!
  • Pettersson
    DickRex skrev 2015-01-05 16:13:27 följande:
    Nej. Ingen trefas grej behöver vara jordad av principskäl.
  • Demmpa
    Pettersson skrev 2015-01-05 10:51:46 följande:

Lagligt å lagligt ? Om du drar fas i en blå kabel å är en seriös elpulare så märker du den blåa kabeln med en svart krympslang över så att man inte ser de blåa då e d helt ok.

Kommer ALDRIG på fråga att göra så!!!

Det är bara hempulare som tror att seriösa elektriker gör på det sättet!

Man ska ALDRIG byta färg på någon tråd i en kabel!
  • engladprick

Grön/gul ska ALLTID vara jord. Därefter så får man använda blå som fas i en kabel, om det kan ske utan förväxling. Så svaret på frågan är, ja det okej att använda en treledarkabel i en 3-fas anläggning. Ett 3-fas element behöver ingen neutral ledare. 

Att märka om en kabel är inte tillåtet i allmänhet och inte grön/gul i synnerhet.

• Demmpa
    Pettersson skrev 2015-01-05 14:42:29 följande:

Totalt regelvidrigt att göra så.
    GUL/GRÖN får ALDRIG vara något annat än skyddsjord.

En tråd (i kabel eller rör/slang) skall ha samma färg i HELA dess LÄNGD.
Svar på tråden 2 faser i 3-ledare?