Inlägg från: snartsnart |Visa alla inlägg
  • snartsnart

Magsjuka

Min son är också 15 månader och har haft diarre i 5 dagar, imorgon ska jag ringa BVC. Han har fått vanlig mat de tre första dagarna, men igår och idag har han bara fått förstoppande mat: majskrokar, ris med smör, kokta morötter, rårivet äpple, blodpudding med lingonsylt, rån, vitt bröd med smör och massa vatten. Han fick proviva blåbärssoppa men sen läste jag att det inte skulle vara bra så jag gav honom proviva nyponsoppa, men nu läser jag att det är för mycket fibrer i nypon som förvärrar. Suck... Det har inte blivit bättre. Han bajsar även i sömnen, så jag får byta blöja mitt i natten.

Får du byta på honom under natten? Luktar din sons bajs? min sons bajs luktar nästan inget alls.

• snartsnart
    Elmiina skrev 2015-01-04 21:35:32 följande:

Hej! Min 16månaders var nyss magsjuk med diarré.

Ville bara säga att det vände efter ca 7 dagar och bajset blev normalt igen, ca 2 dagar innan så slutade bajset att lukta sådär illa och "sjukt". Efter 6e dagen med diarre så gick jag till vårdcentralen med henne och vi fick hem provrör för avföring som vi skulle ta dagen efter, bara det att det inte kom mer diarre efter vc besöket haha.

Det jag märkte att hon fick behålla var banan så hon åt säkert 3st om dagen och smoothisar funkade halvdant. Ljust bröd funkade. Gröt och annan mat sket hon ut 5min efter och nätterna var värst då det rann ut över hela sängen.

Tänk bara på att tvätta händerna med tvål och vatten HELA TIDEN för att få bort bakterier. Min man vart också sjuk men jag klarade mig för att jag skötte hygienen (tror de va därför).

Skönt att det blev bra, hoppas det vänder här också. Gav du vilken banan som helst, eller bara omogen? och smoothies -- vilka frukter funkade hyfsat?
  • snartsnart

Jag pratade med BVC idag och de sa att man inte ska ge proviva alls, utan göra egen blåbärssoppa utan socker eller ge blåbärspuré på burk. Annat som var bra: äggröra på kokta ägg, ljust bröd, rivet äpple och mycket smör eller rapsolja i barnmaten. Blodpudding var visst inte bra. :-/ Sen när diarrén tar slut kan man börja ge fullkornsvälling och gröt igen men med 1 msk rapsolja i. Risgröt var bra... Sen om man lyckades kunde man förkorta diarren genom att under 4h bara ge massa semper vätskeersättning med lactobaciller. Ska gå och shoppa nu!

De sa också att om barnet är pigg och vill äta så ska man ge mat (mild mat), även om det kommer ut direkt.

• snartsnart

Diarren verkar borta sedan i förrgår, för er då? Jag kör fortf smör i maten, blåbärspure och han har fått risgröt istället för fullkorn. Ska köpa rapsolja idag och ha i kvällens fullkornsvälling och hoppas på det bästa.

Svar på tråden Magsjuka