Inlägg från: primusbarn |Visa alla inlägg
  • primusbarn

Junibebisar del 3

vildabebin: Exakt så kryper Edvin också, med höger fot och vänster knä. Ser jättekul ut

Vad mycket många äter här, jag får bara i E en halv burk per gång (Hipps 8-månaders), men han verkar klara sig ganska bra på det (ammar ganska mycket)

• primusbarn

Manja: Vi bor i Mölndal och gjorde inget BOEL-test. Däremot skulle vi göra ett hörseltest vid 10 mån.

• primusbarn

majflickan: min sambo klarade 20 sek på det där testet, kämpade i flera dar innan han lyckades. Själv var jag värdelös

• primusbarn

Edvin äter också på nätterna. Det funkar ganska bra än så länge, men har han inte slutat med det till sommaren kommer jag att försöka göra något åt det då. Till hösten börjar jag ju jobba igen och då vill jag gärna sova hela natten

• primusbarn

Snigla: Vilket fint namn! Edvin heter också Primus
    Ja, alltså inte som första namn, men ändå...

• primusbarn

Edvin badar också varje dag, det är en del av vår kvällsrutin.
    Vi använder apotekets mandelolja i badet och smörjer med miniderm. Han var lite torr i några veckor när vi hade börjat med babysim, men då började vi smörja med miniderm och efter det har han fått jättefin hy.

• primusbarn

Mandy hann visst svara innan
    Just det, miniderm kan man köpa på apoteket. Finns både på tub och i stora pumpflaskor.

• primusbarn

Edvin sover nog ganske lite jämfört med många andra barn, kanske 10 h på natten och 2 h på dagen, fast det varierar ganka mycket faktiskt. Han verkar då glad och pigg när han är vaken så han får nog det han behöver.

Igår fick vi en ny säng som vi har ställt bredvid vår gamla, så nu har vi 140 + 90 cm. Det var otroligt skönt att ha så mycket plats. Sovrummet set ut som ett stort sänghav

• primusbarn

Min sambo var ju arbetslös fram till Edvins 7-månadersdag så jag hade det väldigt skönt, vi delade på allt. Johan (sambon) är nog bättre än jag på att ta ansvar för packning och sånt . Vi har faktiskt fortsatt att laga mat varannan dag, fast han jobbar och jag är "ledig". Vi tänkte att vi har ju faktiskt klarat av att laga mat efter jobbet förut också. Så allt hushållsarbete jag lyckas göra under dagen ses som en bonus. Ja, huvudsaken är ju att båda är nöjda

Nu ska jag vara hemma till september och under hösten är Johan pappaledig tills Edvin börjar dagis i januari. Då har vi lite dagar kvar som vi tänker använda till att förlänga semestrar med.

• primusbarn

Jessi74: Jag nattammar också fortfarande, men jag orkar inte ta tag i det nu. Sambon kliver upp kl 6 så jag vill inte väcka honom på natten och det är lugnast för alla om jag bara ammar Edvin och somnar om. Jag brukar vara ganska utvilad på mogonen ändå, hade jag varit trött skulle jag nog försöka avvänja honom.

Till sommaren ska jag sluta iaf, och jag har funderat på att köpa en sjal för vi kommer säkert att behöva gå runt med honom och försöka söva i famnen. Men jag vet inte vad man ska köpa, det är ju en djungel av sjalar. Någon som är kunnig på sånt? Jag vill ha en som passar en ettåring (såklart), som är lätt att ta på sig, som han kan somna i och som jag enkelt kan plocka ut honom ur utan att väcka honom. Finns en sådan sjal?

• primusbarn

Edvin ställde sig ganska tidigt också (7,5 mån ungefär). Nu går han runt möbler och han har fått en lära-gå-vagn som han tycker är rolig. Pratar gör han däremot inte så mycket.

Han åt percis en hel burk till lunch , han brukar vanligtvis bara få i sig en halv. Tycker det har varit ok att köpa burkmat, men nu kanske han får börja äta av våran mat istället. Vi får se, måndagar brukar vara en bra dag att börja med nya vanor

• primusbarn

Oj, stackars liten!
    Jag har ingen erfarenhet av sånt, men jag har hört att man ska ge väldigt lite vätska i taget så att kroppen hinner ta upp det sas. Någon annan har kanske bättre råd att komma med.
    Hoppas han blir bra snart.

• primusbarn

Läser också dagligen, men hinner inte alltid skriva. Nu ligger Edvin och sover i mitt knä, så högerhanden är fri

Uppdatering:
    Edvin "står lull" (som det så fint heter när man kan släppa taget, men inte röra sig därifrån).
    Han drar storlek 74 (74/80 är vissa kläder).
    Han babblar, men kan inte säga något ord än.
    Han kan ta sig ner från sängen sjäv, den är bara ca 25 cm hög, men ändå *stolt*
    Han sover _inte_ hela nätter.
    ... och idag är han snorig.

Jag har rasat i vikt och väger nu lika lite som jag gjorde i gymnasiet.

Jag har funderat på att köpa en sulky. Är det någon av er som har en sån, eller funderar på att köpa? Till sommaren vill jag nog ha en lättare vagn iaf, men vet inte riktigt vad jag ska köpa.

• primusbarn

vildabebin: Edvin är oftast snäll, men när han gnäller är det alltid de dagar jag känner att jag inte har ork. Typiskt, men han känner nog av mitt humör och då blir det ju en ond cirkel.
    Som tur är händer det inte så ofta, men igår var en sån dag (sambon var borta på kvällen och jag hade inget tålamod).

• primusbarn

Blir det jag som gör det 1000:e inlägget???

• primusbarn

Neeeej!!!!
    Bonanza, nu förstörde du ju för mig

Svar på tråden Junibebisar del 3