• MarLe71

Junibebisar del 3

Den här tråden har jag missat..

Min son Gabriel är född 18 juni och nu tycker jag han är i en helt underbar fas - det känns som han lär sig nåt nytt varenda dag!

Nu är det lära-gå-vagnen som är det stora projektet, han staplar fram bra långt med den nu och så har han börjat fatta att man kan köra bilar och "brumma" med munnen Krypa efter bollar är också en favoritsysselsättning.

• MarLe71

Hur är sömnen för era småttingar?

Gabriel har nästan jämt sovit bra på nätterna, för ca 2 mån sedan flyttade han till eget rum och då sov han oftast 19-05 helt utan att vakna, men sedan ett par förkylningar och vinterkräksjukan sover han sämre, somnar alltid lätt vid 19/19.30 men kan sen vakna till 3-4 gånger mellan 21-23 och sen har han ett vakenpass runt 2 tiden då det kan ta nästan en kvart att söva om (jag buffar i sängen, vi plockar inte upp honom) och sen vaknar han ordentligt runt 04 - då blir det blöjbyte och välling annars somnar han inte om. Har jag tur somnar han om efter ca 40min men sover oftast bara nån timme, ibland två. Det innebär att vi alltid går upp före 06 ??

Detta har nu resulterat i att han sover länge efter lunchen nu, han har alltid annars varit en kortsovare dagtid och har sovit max 45-50min i stöten, igår sov han i nästan 3tim efter lunch.. men normalfall är väl på 1,5-2 tim.

• MarLe71

Sömnfråga!!

Gabriel blir 10 månader imorgon och just nu är vi bortresta men hans sömn är så konstig? På dagen pallar han bara att vara vaken i ca 2 tim sen måste han sova (35-90 min - varierarar massor) Sedan vaknar han 3-4 gånger per natt (stoppa i nappen och så somnar han visserligen på en gång) men sen gör han morgon redan vid 4.30-5.30 ??

Fler som har det så, han har ju full fart hela dagarna nu med nya leksaker nya människor etc samt att han lär sig gå och släpper taget längre och längre stunder - kan det vara så att han är i en stor utvecklingsfas nu ??

Vill ju att han sover hela nätter och pallar lite längre lekpass på dagarna.

• MarLe71

Gabriels ABC:

AKTIV: kryper, krälar, ålar, går, klättrar konstant. Kan sitta still en liten stund då han undersöker en ny leksak, men annars är det full fart hela tiden. Lärde sig rulla, krypa och sitta ganska tidigt.

BUSIG: leker gärna tittut bakom handdukar, gardiner eller kläder och så vill han gärna jaga/jagas runt möbler - då tjuter han av skratt.

CHARMIG: smajlar gärna upp sig mot nya människor, bara mamma är inom räckhåll!

• MarLe71

Grattis min älskade Gabriel på 10-månadersdagen!

Jag har tänkt cykla massor med Gabriel - men först ska all snö försvinna!

• MarLe71

Gabriel ger mig alltid nappen efter han har sovit. Behöver bara säga "får mamma nappen" så spottar han ut den!! Sedan kan han hämta saker främst bollar och så kan han bolla fram och tillbaka.

Ord förstår han många av, främst de som rör mat !!

Men just nu på favoritlistan är ju att gå med lära gå vagnen eller nåt annat han hittar (lekbacken, dammsugaren etc) och för varje dag står han längre och längre stunder utan stöd. Igår stog han nog närmare en halvminut innan han dunsar ner på rumpan!

Dom börjar bli så stooooora nu!! Otroligt!

• MarLe71

Tänkte införskaffa en lite mindre pipmugg som är bra att ta med när man är iväg. Tips ?

Billiga och bra regnbyxor? Inte så mycket för regnet utan mest att ha i sandlådan.

• MarLe71

Gabriel snackar oavbrutet men det är endast ett fåtal ord man förstår:
    -mamma
    -pappa
    -baba (=bada)
    -bapp (=napp)

Han står lååååånga stunder nu utan att hålla i sig och han manövrerar läragåvagnen suveränt, kör han fast, backar och svänger han som värsta rallyföraren - finns inga hinder för Gabriel när han drar fram

• MarLe71

Isabella 3 juni -05
    Widar 6 juni -05
    Erik 10 juni -05
    Nino 11 juni -05
    Jonathan 12 juni-05
    Jasmine 13 Juni-05
    Anton 13 Juni- 05
    Reuben 13 juni -05
    Noah 14 juni -05
    Loke 15 juni-05
    Moa 16 Juni-05
    Gabriel 18 juni-05
    Elvira 19 juni-05
    Ebba 20 juni-05
    Alarik 21 juni-05
    Blenda 27 juni-05

• MarLe71

Ang kläder så tror jag att många klär sin barn föööör varmt. Idag i solen satt Gabriel endast med en långärmad tröja och en tunn mössa (ja, byxor och strumpor med förstås. Han hade fleecejacka på sig i början men den drog han av sig

Sitter man bara i lä tror jag att man kan klä av dom, sen ska man väl undvika att få sol direkt på skinnet, långärmat och solhatt så mycket det bara går.

• MarLe71

Precis - det går ju inte att undvika solen, men man ska väl vara försiktig så mycket det bara går samtidigt som dom måste få leka också. När dom fyllt 1år så tror jag att man kan få börja smörja in dom med solkräm. Men en långärmad t-shirt på stranden är nog ändå att rekommendera..

• MarLe71

Samma här - försöker så gott det går att ha mörkare och ärvda kläder i det blöta gräset, sanden etc. Känns trist med fula fläckar på ett par dyrare märkesbyxor..

Men leka ut och bli skitig får Gabriel göra varje dag - det är sand och gräs i hela huset

• MarLe71

Gabriel sover i eget rum och har gjort det sedan 6 månader ungefär. Sovandet har gått upp och ner men för det mesta sover han bra. Nu har vi en period då vi får sova hela natten dvs 20-06, så man passar på att njuta. Det är ju extra behövligt nu när vi jobbar båda två, jag är hemma med Gabriel på dagarna och sen åker iväg och jobbar på eftermiddagen då pappsen kommer hem.. slitigt men känns som en bra lösning för Gabriel och det är det viktigaste och sen efter sommaren tar pappa ut hel föräldrarledighet och jag börjar jobba mer kanske runt 80%.

Hur ska era barns pappor göra med föräldrarledigheten, delar ni lika eller?

• MarLe71

Ja, jag tror också att det många gånger är vi kvinnor som förstör för oss själva. Sen tycker jag att det är tråkigt att många väljer bort tid med sina barn pga ekonomi - jag tänkte som så att jag inte ville skaffa barn förrän jag har råd med det. Man VET att det kommer oförutsedda utgifter etc. Men alla tänker ju olika, nu har vi råd att jag bara har plockat 3 dagar i veckan och vi har råd med att jag bara behöver jobba deltid när pappan är hemma heltid med Gabriel. Men alla är ju i olika stadier i livet. Vi/jag har gjort det som kännts bäst för oss och det är ju i slutänden det viktigaste.

• MarLe71

Gabriel får napp när han ska sova och när han tex om har slagit sig illa får han gosa med mamma/pappa en stund och med nappen. Ska vi åka bil långt när han är trött kan han få napp också.

Sedan är han så duktig så jag behöver bara be honom att spotta ut nappen så gör han det!

• MarLe71

Yes - idag åt äntligen Gabriel med god aptit min mat. Potatis, fiskpinnar (utan panering) ärtor och morötter!

Han älskar burkmat - han har hittills aldrig nekat en enda burk så det känns så himla enkelt att ge dom, men jag vill helst att han mer och mer övergår till vår mat ju.

Makaroner går väl ner, köttbullar är okej. Ska prova blodpudding och sen ska jag göra en barnvänlig köttfärssås - det borde ju gå ner tycker jag.

• MarLe71

Gabriel tar sig nu gående ganska enkelt runt 10 steg, förflyttar sig mellan möbler och människor !!

Han övar KONSTANT, spelar ingen roll hur många gånger han druttar på ända - han SKA gå. Balansen är bra, han kan stå upp hur länge som helst.

Svar på tråden Junibebisar del 3