Inlägg från: ebbas mamma 1 |Visa alla inlägg
  • ebbas mamma 1

Junibebisar del 3

Hej ! jag hänger på att delta här i junibebisarna! Har en flicka som heter Ebba och föddes 26/6-05, så hon är 10 mån. Börjar väl med att skriva till oss i födelsedags-listan då!

Felix 1 juni-05
    Isabella 3 juni -05
    Agnes 4 juni -05
    Widar 6 juni -05
    Erik 10 juni -05
    Nino 11 juni -05
    Jonathan 12 juni-05
    Jasmine 13 Juni-05
    Anton 13 Juni- 05
    Reuben 13 juni -05
    Noah 14 juni -05
    Loke 15 juni-05
    Moa 16 Juni-05
    Gabriel 18 juni-05
    Elvira 19 juni-05
    Ebba 20 juni-05
    Alarik 21 juni-05
    Ebba S 26 juni-05
    Blenda 27 juni-05
    Isak 30 juni-05

Kram så länge!

• ebbas mamma 1

Hej allihopa i sommarvärmen!
    ja nu är värmen här o man ska inte klaga, men de e hemskt lustigt för de är bara några veckor sen man fick ta på tjocka overallen och nu är det shorts o kortärmat som gäller..hmm..de e inte lätt..man e ju såå orolig o svårt e det vad man ska ta på den lilla. Men alla säger ju att man ska ta lika mycket som man själv har. Antagligen är det ju så att man tror de små är ömtåligare just för att dom är en liten människa.
    Jag vet vem Trollnilla och Helen H 79 är. Trollnilla va med i samma föräldragrupp på BVC o vi fikar med övriga gruppen ibland. Helen träffade jag på MVC`s efterträff och vi bor nära varandra.
    Kram på er!

• ebbas mamma 1

Idag va Ebba så härlig. Hon såg reklamen för coop på tv`n, den med en bäbis i bilstol.. Då när Ebba såg bäbisen sken hon upp som en sol och sa "ahhh". Hur festligt som helst.
    Sen har vi haft en kanon mysig picknick med Ebbas pappa,hennes faster med pojkvän. Vi va på Hyltenäs kulle, urtjusig utsikt över sjöar . Det är såå skönt med sol o värme, man blir så glad!
    Ha de bra allihop! kram.

• ebbas mamma 1

Hej hopp i sommarvärmen allihopa!
    Ebba äter smörgås o rån själv att plocka. Det ser så festligt ut nu när de kan äta lite själva. Men att äta med sked funkar inte än, får hon skeden hamnar allt där det inte ska vara..
    Nu när det är såhär varmt har jag på henne kortärmat o shorts eller klänning. Sandaler o solhatt åxå. Måste köpa solkräm åxå, för de är ju känsliga, man e ju inte i skuggan jämt, men så mycke de går. Det känns knepigt hur man ska göra på stranden i sommar..man får ha med ett stort parasoll,hi hi.
    Jag har inte börjat jobba nåt än, är så skönt att slippa. Kan inte påstå att jag saknar det!
    När lägger sig era små busfrön på kvällarna och hur mycke sover de på dagarna?
    Ebba lägger sig runt 19. Hon sover nån timme på förmiddan, oftast när hon vart vaken 2 timmar. Och 30 min - 1 1/2 timme på eftermiddan.
    kram o ha de gott i värmen!

• ebbas mamma 1

oj, jag har inte kikat in på nåra dagar, och hade en hel del att läsa Det är ju så underbart sommarväder så man har njutit förfullt.
    Ebba går med stöd o med lära gåvagnen litegrann, och så kryper hon förfullt. Så jag känner väl att jag måste fixa lite mer oömma kläder nu.
    Hon äter likamycke som hon brukar fastän det är varmt. Däremot har hon börjat vakna runt 6-tiden, då lägger jag henne i våran säng o efter en stund somnar hon om. Det känns lite lurigt nu när hon kryper runt att ha henne i våran säng.
    Nån mer som känner så?eller har ni dom bara i spjälsängen? Har era små godingar eget rum? Ebba sover i vårat sovrum fortfarande. Men hennes rum står redo, men det känns skönt o mysigt att ha henne nära.
    Sover i t-shirt o trosor eller pyjamas, beror på hur varmt det är.
    Ebba pratar med lite olika ljud, tex ba,da,ahh,ähh..osv. Jag har dock inte listat ut vad det betyder.

Ha en skön dag allihop!

• ebbas mamma 1

jag tar alla föräldradagarna som jag får. Sen ska Ebbas pappa ta sina 60 dagar o ta ut på fredagar när Ebba börjar på dagis hade vi tänkt. Det känns som en bra lösning för oss. det är sånt himla tjöt om att dela lika nuförtiden. Nästan så man får dåligt samvete att man som mamma vill vara hemma mycket. Och det är ju faktiskt inte så att det första året är det viktigaste och enda som har betydelse , utan att båda föräldrarna engagerar sig även sen när barnet växer upp !

• ebbas mamma 1

Bonanza
    det va värst va arg du blev för att disskutionen om föräldraledigheten blev för djup. Det va ju en enkel fråga bara, men några ville väl uttrycka mer vad de kände. det är väl inget fel att gå in lite djupare ibland. Måste väl inte bara vara om "ytligare" saker, en del behövs väl gå in på mer kanske.

Nåväl,Ebba äter som hon alltid gjort, väldigt bra vill säga allt går ner, det är jätteskönt att slippa truga med maten.
    Ja det va väldigt va många är duktiga med pratet. Ebba säger mest da da da i långa meningar, ähh, åhh och lite annat lustigt men inget som man förstår vad det kan betyda. Men minsta ljud som kommer är iallafall hur festligt som helst.
    Vad duktigt att kunna bygga med klossar själv. Hos oss är det vi som bygger o Ebba river. Men det känns som det är tidigt att kunna bygga redan!

Ha en bra dag! kram

• ebbas mamma 1

Bonanza
    Ok, vilken tur att du inte va arg. Ja,det kan ju va bra att va neutral ibland, om man är en debattör. Då kan man få ovänner, och det är ju inte meningen här

• ebbas mamma 1

Nixx,har inte testat att ge blodpudding till Ebba. Kör enbart med burkmat, dels är det praktiskt o man vet att hon får i sig som hon ska med näringsämnen, och sen är vi inte världsbäst på att laga mat, fantasin tryter. Men nu när de är äldre kan man ju faktiskt ge allt vi äter, förutom salt då Fler som bara ger burkmat?
    Ger ni lite bullar,kakor o glass till era småttingar ibland? Ebba får ibland. Hon e ju så medveten nu att man inte kan smyga. Hon vill ju ha det som vi äter. Men ibland får hon smörgåsrån eller fruktpure när vi fikar.
    Äter era själva ? Ebba äter bara smörgås själv. Ger man henne skeden åker den inte till munnen precis, så hon e nog lite liten än.
    Vi bor i Fritsla, 2 mil utanför Borås.

• ebbas mamma 1

välkommen hit ChicoChica!
    jag har heller inte varit med här sålänge. Det är jättekul att läsa om alla jämngamla småttingar, och även kunna ställa frågor om man undrar nåt själv Jaa, visst har tiden gått fort. Såhär fort har aldrig ett år gått förut. Men varje dag är ju fantastisk med ett barn

Helen H 79 : hoppas att Jonathan blir frisk snart, det är ju jobbigt när de inte mår bra Krya på dig Jonathan!

• ebbas mamma 1

Hej allihop!
    Välkommen hit milsch kul med lite nya som tittar in. Jag är ju dock åxå ganska "färsk" i gänget
    Ebba säger mest da da da, aj aj aj i låååånga meningar. Och ahh och ähh. Vad det betyder är svårt att lista ut. Hon titta åxå på lampan när man frågar vart den är. Men det är häftigt nu när man kan kommunisera på ett helt annat sätt än tidigare, de är ju sååå medvetna
    Nu har vi åxå inhandlat Bamse solkräm 30. Man blev ju lite stressad när sommarvärmen kom, men nu är det vår igen. Det är bra så man hinner förbereda sig bättre på värme o sol.

Glad mamma: Vilken lyckost du är som slapp mensen så länge ändå! min kom tillbaka med en gång efter förlossningen, fastän jag helammade

• ebbas mamma 1

emmamaria: Den va fin vagnen !. Har dock inte en sådan, men funderar på att köpa en nättare vagn nu till sommaren. Nån smidig
    sulky eller så. Nån som har bra tips på smidig o bra vagn?
    Vad har alla ni här för vagnar?nöjda? vi har en emmaljunga cerox. Den är vi väl ganska nöjda med,smidig, men har fått smörja gnissliga hjul ofta o en nit på handtaget gick sönder i början

• ebbas mamma 1

Godmorgon alla junisar! här va man först idag
    Ebba har blivit riktigt förkyld har sovit väldigt oroligt inatt, usch. Jag som trodde förkylningstiden va över nu när det är vår i luften, men ack så fel man kan ha.
    Jag känner igen det där med att de blir jättearga om man säger till eller tar ifrån dem något som de inte får. Det är jättejobbigt Hur sträng är det rimligt att vara, det känns som det är för tidigt att fostra o säga till på skarpen.Hur gör ni?

CamillaJ: javisst är prison break underbar

Milsch: jag är hemma fortfarande med Ebba, ska va hemma till november..SKÖÖÖÖNT. Men tiden går alldeles för fort.

Majflickan: Det finns väl inget rätt eller fel sätt om de krånglar, men man ska väl dock aldrig truga o tvinga. Sunt förnuft är det väl som gäller, som med allt annat. Man gör det som känns rätt för en själv
    Ebba äter oftast hur bra som helst, det är väldigt sällan problem. Men när hon är förkyld brukar bara hälften av lunch o middag gå ner. Då ger jag fruktpure, det funkar oftast.

oj,nu har jag skrivit mycket! hej så länge

• ebbas mamma 1

Trollnilla: va kul att Elvira tar sig fram nu
    men de klart att det blir ju mer o passa, men det är det värt. Det är ju sååå häftigt när de tar sig runt på egen hand nu

• ebbas mamma 1

jaha, idag var det några fler morgonpigga som hann före mig till datorn. .
    Ebba vaknade vid 05.30 idag, när pappas klocka ringde. . Och hon ville inte somna om, va hur pigg som helst. Men jag får väl skylla mig själv som la henne tidigt igår. Hon va i säng redan 18.00,för hon va så gnällig. Har dock sovit jättebra under natten, hoppas förkylningen blir bättre idag. Igår sov hon ca. 4 timmar under dagen. I vanliga fall brukar det bli ca. 2, så man förstår ju att hon känner sig dålig och matt

• ebbas mamma 1

det va värst va alla varit lugna med skrivandet idag då
    själv hoppades jag få läsa massa nytt "skvaller" nu på kvällskvisten....
    nåväl, vad ska alla hitta på i sommar då,några planer?
    vi hade tänkt åka på husvagnssemester till Öland Det ska bli himla mysigt...

Svar på tråden Junibebisar del 3