• Mandy

Junibebisar del 3

Bae85: Blenda har 2 tänder. Fick dem för 1 månad sen vid 8 månader. Tror det är helt normalt.

• Mandy

Är det inte just vid kräkning som man ska vara observant? Funderade lite eftersom Blenda slår sig jämt och ständigt. Lite mindre nu men förr innan hon lärde sig gå ner på knä eller sätta sig på rumpan ramlade hon rakt bakåt flera ggr/dag.

Har hört att det inte är nån fara om de trillar sin längd och inte mer. Men man märker väl hur pass ledsna de blir och hur länge det sitter i kanske. Blenda gråter inte så länge och ofta inte alls fastän det bumsar till ordentligt. har väl blivit van.

• Mandy

Grattis Tahn förresten!
    Min sambo klarade före jul och nu har han uppkörning om två veckor. Kommer kännas otroligt skönt att kunna skaffa bil eller hyra iaf.

• Mandy

Oj, nu verkar Blenda ju inte tagit nån skada (synlig) men hon har dunkat i golvet många ggr så det har låtit ordentligt.
    Dock är det ibland som hon ramlar och det dunsar till som hon inte ens reagerar. Så lite skadad kanske hon har blivit av alla smällar
    Nä man kanske inte ska skämta.
    Men hon verkar ha en hög smärttröskel eller blivit van av alla smällar.
    jag funderade faktiskt ett tag på hjälm men under tiden så märkte jag att hon ganska så snabbt lärde sig hur man skulle ta sig ner utan att slå sig.
    Det gör att jag kan slappna av mer men ibörjan gick jag såklart bakom när hon promenerade omkring med vagnen.

• Mandy

Vi har en Knorr nanny som är en sittvagn men har haft den med mjuklift från start. Har även en sulky, Brio Sitty som vi kommer ha även med Blenda. Fast Ebba behöver den ju än så jag vet inte hur det blir där.

• Mandy

Skor ja....Just nu har vi skinntofflor och har även ett par typ mockastövlar från HM. men de är inte så gåvänliga, trillar nästan av. Vill kunna ut och gå med henne lite. Köpte gympakängor på HM, några nummer för stora att ha sockor i när vi åker till Sälen till påsk.
    Sen vet jag att vi har vinterkängor nånstans i källaren sen Ebba men frågan är var och vet inte vilken strl.
    Ebba hade kavat kängor som första skor men de är mer sommar/vår skor så de blir senare men kommer va jättebra. Köpte även gymapskor i strl.18 så jag har lite att välja på.

Har precis tagit bort åkpåsen och har nu endast filt. Kunde då ha den där mittgrejen till bygeln mellan benen. Viktigt så hon inte åker ur och även extra sele. Hon är väldans rörlig min dotter, har redan tagit sig ut vagnen ett par ggr

Tänker vänta med att vända vagnen. Dock har jag redan en dotter som är nyfiken på det som är bakom henne. Börjar bli lite less på att titta på mig Trist för jag gillar inte att behöva vända henne och inte kunna ha ögonkontakt.
    Men Ebba vände jag vid 11 månader, då först fick hon nog och blev en mkt gladare bebis. men de är så olika.

• Mandy

Klart du får va med Klumpen nr 2
    Inatt sov jag jättedåligt, och varför, jo det berodde helt och hållet på mig! Blenda sov från 20-05 var vaken 1 h och somnade om tills jag väckte henne 7.30 för vi måste till dagis med syrran. Väldans irrterad över mig själv som inte kunde sova när jag hade chansen

CamillaJ: Har oxå erfarenhet av kängor/skor som bara ramlar av. Har upptäckt att det är inte det lättaste att få på skorna så de sitter ordentligt. Tänkte att det hade med bebisfötterna att göra på nåt sätt. Ingen stursel (hur stavas det) , liksom mjuka och svåra att få ner i hälen.
    Jag köpte ett par stickade vantar med tumme nu på HM, fodrade med fleece. verkar varma.
    Är ju svårt att hitta nu när det inte är säsong.

Jessi74: Vad duktig hon är! Måste lära Blenda det, har inte tänkt på det.

• Mandy

Jessi74: Vissa måste läras Kommer ihåg att jag lärde Ebba.
    Blenda känns lite trög faktiskt, har försökt nu ett tag att lära henne "ge och ta leken" men det fastnar inte Har inte tålamod att sitta still och kolla, är jämt på väg nånstans, hennes blick flackar hela tiden, sökandes efter nåt spännande.

• Mandy

Jessi74: vad kul att det går framåt med att sluta amma!
    Jag håller dock inte riktigt med dig, hellre amma än ge välling.
    Tycker det är jätteknöligt att gå upp och göra en flaska vilket jag gjorde härom natten när hon hade ätit väldigt så dåligt dagen innan.
    Amning är smidigare, går fortare och så fungerar det mer sövande på en gång.
    Nu bits Blenda ganska mkt så jag ammar knappt nåt nu Märker direkt att mjölken börjat sina. Så nattamningen är mer en vaggning
    i famnen.
    Fördelen med välling är väl att pappan kan gå upp, fast det tycker jag inte han ska behöva göra ändå på vardagen då han inte orkar jobba och inte som jag har möjlighet att sova.
    Har väl tur att Blenda inte verkar reagera på om hon ätit bra eller dåligt på kvällen innan. Jag ser aldrig nåt samband med hur hon vaknar på natten. Betyder att hon inte behöver äta. Lika svår/lätt att få att somna om ändå.

Här har utvecklingen stannat upp lite. Det mesta hände när hon var mellan 6 och 7 månader så det går väl inte att jömföra med den perioden. Hon släpper taget allt oftare, är väl det.

• Mandy

Jessi74:
    Ok, jag förstår. Låter som om du har en väldans snäll tjej på natten för Blenda gråter alltid när hon vaknar Ibland går det att lägga ner henne och hon tystnar snabbt men oftast tar jag upp henne. Är väl oxå lite "blödig" för jag har nästan alltid lagt henne vid bröstet så hon blir nöjd.
    Egentligen är det väl bra att mjölken håller på att sina här för då blir hon gradvis avvänjd vid att äta på natten.

Svar på tråden Junibebisar del 3