• Jodyanna

Tips på mat (mjölkproteinallergi)

Skulle gärna vilja ha era tips på fet mat för barn med mjölkproteinallergi. Havre och sojamjölk innehåller ju inte speciellt mycket fett tyvärr. Sonen har gått ner massa i vikt och är hos doktorn hela tiden. Vad ja har läst kan barn med denna allergi behöva extra vitaminer. Skriv gärna era erfarenheter

• Svar på tråden Tips på mat (mjölkproteinallergi)
  • rere88

Varför vill du den ska vara fet?

Om bvc alt. Barnläkare sagt att du ska utesluta mjölkprotein så fokusera på det.. om han nu skulle vara allergisk så kommer han gå upp av den nya dieten utan att du trycker i en massa extra fett.

bara viktnedgång låter inte så lågisk när det gäller mjölkproteinallergi. .. min son hade det (påstod dem) och han hade även problem med matsmältningen.

• Jodyanna

För dom säger att han skall äta så fet mat som möjligt. Nu har vi fått näringsdryck också som han ska få i sig. Men all tips på mjölkfri mat är jag tacksam för.

• Jodyanna

Dom har tagit blodprov som visar att han är allergisk mot mjölkprotein så de är inget dom bara påstår.

• liol1973

Det är svårt att ge bra tips utan att veta lite mer. Hur gammal är han och hur länge har han gått på mjölkfrikost, har han symptom på skadad tarm, och har han bra aptit? :)

Vi använder mycket av oatleys imat i matlagningen. Den är en "matlagningsgrädde" på 13%, sedan kan man feta upp rätt många rätter med en klick mjölkfritt smör (bakvarianten från Carlshamn och Milda smakar bäst i maten).

Om han har problem med aptiten och är underviktig behöver du inte vara rädd för att ge socker i olika former. Socker är en aptit höjare. Kanelbullar fungerar oftast för dottern då hennes tarm skadats och aptiten är helt borta, men är det riktigt illa ratas även dem. Bullarna kan bakas med berikad havremjölk och man kan också gömma näringspulver i dem. Är tarmen skadad är det bra att ta det försiktigt med fullkorn och fibrer, annars kan man "mata-till" bullarna med lite fullkornsmjöl också.

• liol1973

Visst ja, såg att du nämnde soja-mjölk; Proteinet i baljväxter är väldigt likt mjölkproteinet, så många mjölkproteinallergiker reagerar därför även på soja och övriga baljväxter (bönor, ärtor, linser, jordnötter), var därför uppmärksam på om han även får symptom av dem.

• Palestrina

Spontant tänker jag att du helt enkelt ska tillsätta olja för att "fetta upp" maten, oavsett recept. Ersättningsprodukter som sojagrädde och havregrädde gör inte alls samma jobb för smaken som riktiga mjölkprodukter.

• liol1973
    Palestrina skrev 2015-01-05 22:34:01 följande:

Spontant tänker jag att du helt enkelt ska tillsätta olja för att "fetta upp" maten, oavsett recept. Ersättningsprodukter som sojagrädde och havregrädde gör inte alls samma jobb för smaken som riktiga mjölkprodukter.

Visst är olja bäst där det funkar, men det funkar ju inte överallt. Kokt potatis med olja är ju inte riktigt samma sak som kokt potatis med en klick smör, korvstroganoff med matlagningsgrädde är mkt godare än korvstroganoff utan, och potatismos utan "mjölk/grädde" och "smör" är inte potatismos. Vår matlagning blev både roligare, lättare och godare när vi hittade de rätta ersättningsprodukterna. :)
  • Palestrina
    liol1973 skrev 2015-01-06 07:46:04 följande:
    Visst är olja bäst där det funkar, men det funkar ju inte överallt. Kokt potatis med olja är ju inte riktigt samma sak som kokt potatis med en klick smör, korvstroganoff med matlagningsgrädde är mkt godare än korvstroganoff utan, och potatismos utan "mjölk/grädde" och "smör" är inte potatismos. Vår matlagning blev både roligare, lättare och godare när vi hittade de rätta ersättningsprodukterna. :)
    Visst, det är inte samma sak, men ersättningsprodukterna är ju inte heller smör, jag tycker inte att de duger smakmässigt. Så jag skippar korvstroganoff om jag inte kan använda riktig grädde och gör hellre något annat istället. Det finns ju mycket mat som inte kräver mjölkprodukter. Däremot kan man alltid tillsätta olja om man inte tror att maten är fet nog, det var allt jag menade.
Svar på tråden Tips på mat (mjölkproteinallergi)