• Anonym (Skäms)

Min fjärde abort, vill bara dö..

Ja i min ungdom så var jag inte direkt beskymrad över något. Blev gravid trots p-piller när jag var 15 år. Abort var självklart då. Sen var jag 18 år och tillsammans med en kille sen ett par år. Blev gravid pga slarv med p-piller (det var då jag lärde mig att inte slarva med dom). Killen mer eller mindre tvingade mig till abort, han lyckades övertala mig och jaf var inte stark nog att stå emot. Men abort gjordes. Satte efter det här in en p-stav för att förhindra det här. Han och jag fick ett riktigt stormigt förhållande efter det här. Efter ett år så vart jag gravid igen i samband med att jag tog ut staven (blödde konstant). Fick reda på att jag var gravid i samband med att jag fick reda på att han vart otrogen för andra gången. Jag orkade då inte mer. Gjorde abort för att kunna bryta mig fri från honom och börja ett nytt liv! Han hade psykiskt misshandlat mig i flera år och jag mådde otroligt dåligt pga honom och aborter.

Nåväl. Började ett nytt liv och lovade mig att aldrig mer göra abort. Träffade en ny kille och vi fick två barn ihop. Vi valde efter några år att gå isär, hans intiativ. Vi behövde komma ifrån varandra ett tag. Jag blev otroligt deppig. Och efter en utekväll så hamnade jag i sängen med en kompis och jag som nydligen slutat med P-piller hade inte en tanke på kondom.. Så nu sitter jag här igen. Gravid med en kille som absolut inte vill ha barn. Mitt ex berättade förra veckan att han vill försöka igen. Vilken soppa!!

Abort känns som det enda rätta. Men blir ju tveksam pga att det blir min fjärde. Jag skäms. Jag skäms otroligt över mig själv! Jag ångrar inte mina aborter, men jag skäms över att jag hamnat i situationen flera gånger. Skäms över min ungdom överhuvud taget.. Den killen fick mig att göra mycket dumt.

Men hur ska jag tackla det här? Kan man göra fyra aborter, rent fysiskt? För visst vill jag ha mer barn, men inte på det här sättet. Vill ha det med någon som vill vara en familj, helst med mitt ex såklart..

Finns det någon som inte dömmer, men som kan stötta? Som har råd eller något?

• Svar på tråden Min fjärde abort, vill bara dö..
  • Anonym (Kram)

Jag tycker inte att du ska skämmas.

Du har gjort aborter av rätt anledningar och du har haft otur.

Om det känns bättre för dig kan du säga att du har blivit gravid trots skydd när du gör aborten.

Lycka till!

• The past is now

Läs ditt eget inlägg och se vart det gick fel. Att du faktiskt slarvade inte bara 1 gång utan 2 gånger..jag har svårt att sätta mig in i varför du har gjort som du har gjort. Förstår att du inte vill höra det men tyvärr så får du ta konsekvensen nu.

• Anonym (Kram)

Jag tycker inte att du ska skämmas.

Du har gjort aborter av rätt anledningar och du har haft otur.

Om det känns bättre för dig kan du säga att du har blivit gravid trots skydd när du gör aborten.

Lycka till!

• Drottningen70

Fattar inte vad folk menar med "du har gjort abort av rätt skäl" abort gör man väl alltid för att man av en eller annan anledning inte vill eller kan behålla en graviditet dvs fri abort. TS har ju en gång gjort abort fast hon inte vill, så DET kan väl för bövelen inte räknas som rätt skäl?

TS, vi har fri abort. Du vill avbryta graviditeten. Du behöver varken moralisera över dig själv eller försöka rättfärdiga ditt handlande. Just do it..

• Anonym (Skäms)
    The past is now skrev 2015-01-05 09:47:17 följande:

Läs ditt eget inlägg och se vart det gick fel. Att du faktiskt slarvade inte bara 1 gång utan 2 gånger..jag har svårt att sätta mig in i varför du har gjort som du har gjort. Förstår att du inte vill höra det men tyvärr så får du ta konsekvensen nu.

Till mitt "försvar" så visste jag inte, på riktigt, att man kunde bli gravid av att missa ett piller om man tog två dagen efter. Överskred aldrig 72 timmar. Var knappt 18 år då.

Och den här gången är verkligen rent slarv! Ätit p-piller och är van vid det, slutade när det tog slut med exet och när jag sen skulle ha sex för första gången på flera månader så slog tanken mig aldrig. Alkoholen hade säkert ett finger med i spelet.

Jag tar ju konsekvensen av det?
  • Anonym (M)

Vill du inte behålla den här graviditeten så gör abort, inga konstigheter.

Men om ditt ex får reda på att du legat med någon annan och dessutom blivit gravid och då inte vill försöka igen, vill du ha barnet då?

Tänk igenom noga och skit i hur många du gjort, det spelar ingen roll. Det är bara här och nu som räknas.

Kram

• Anonym (J)
    Drottningen70 skrev 2015-01-05 10:01:53 följande:

Fattar inte vad folk menar med "du har gjort abort av rätt skäl" abort gör man väl alltid för att man av en eller annan anledning inte vill eller kan behålla en graviditet dvs fri abort. TS har ju en gång gjort abort fast hon inte vill, så DET kan väl för bövelen inte räknas som rätt skäl?

TS, vi har fri abort. Du vill avbryta graviditeten. Du behöver varken moralisera över dig själv eller försöka rättfärdiga ditt handlande. Just do it..

Rätt skäl = t.ex. En 15-åring gör abort istället för att bli tonårsmamma.
  • Drottningen70
    Anonym (J) skrev 2015-01-05 11:29:19 följande:

Rätt skäl = t.ex. En 15-åring gör abort istället för att bli tonårsmamma.

Snack. Om 15 åringen vill behålla har hon ingen skyldighet att göra abort. Och i hela begreppet "fri abort" ligger i att ingen ska sitta och bedöma vad som är rätt eller fel skäl och att ingen behöver redovisa sina "skäl" folk ska helt enkelt skita i hur många aborter nån gjort och av vilken anledning. Abort är ingen skyldighet och inget man behöver skämmas för heller. Så fort man börjar tala om att man antingen gjort abort av "fel skäl eller anser att en kvinna BORDE göra abort så är vi on a slippery slope till en urholkning av den viktiga aborträtten.
  • Anonym (J)
    Drottningen70 skrev 2015-01-05 11:41:33 följande:
    Snack. Om 15 åringen vill behålla har hon ingen skyldighet att göra abort. Och i hela begreppet "fri abort" ligger i att ingen ska sitta och bedöma vad som är rätt eller fel skäl och att ingen behöver redovisa sina "skäl" folk ska helt enkelt skita i hur många aborter nån gjort och av vilken anledning. Abort är ingen skyldighet och inget man behöver skämmas för heller. Så fort man börjar tala om att man antingen gjort abort av "fel skäl eller anser att en kvinna BORDE göra abort så är vi on a slippery slope till en urholkning av den viktiga aborträtten.
    I praktiken är det fri abort ja, men det finns trots allt en moralisk aspekt.

Abort är inget man ska ta lätt på, men ibland är det mer rätt agerat att abortera än att behålla.

För en 15-åring är det helt klart bättre att göra abort.

Vi får helt enkelt agree to disagree antar jag.
  • Drottningen70
    Anonym (J) skrev 2015-01-05 12:19:51 följande:

I praktiken är det fri abort ja, men det finns trots allt en moralisk aspekt.

Abort är inget man ska ta lätt på, men ibland är det mer rätt agerat att abortera än att behålla.

För en 15-åring är det helt klart bättre att göra abort.

Vi får helt enkelt agree to disagree antar jag.

Tja eftersom jag är resultatet av just en sådan tonårsgraviditet och är rätt glad att jag lever så är det väldigt svårt för mig att generellt säga att det alltid är bättre med en abort. Optimalt att få barn vid 15? givetvis inte, men inte heller nån slags moralisk skyldighet att göra abort. Det är inte optimalt att skaffa barn när man är 38 heller, eller mitt i en skilsmässa, eller just när man blivit utförsäkrad etc. Abort är en rättighet, aldrig en skyldighet.
  • Anonym (Anna)

Jag är så trött på alla diskussioner om att man måste göra abort av rätt anledning. Vi har fri abort i Sverige vilket betyder att man inte måste ange en anledning. Du vill inte ha barnet. Gör en abort. Du behöver inte motivera det för någon annan än för dig själv.

• Anonym (Skäms)

Någon som vet hur det blir med jobb då? Börjar aborten nästa onsdag, och sen de andra tabletterna på fredag. Men jag jobbar 30 timmar den helgen.. Hur gör man då?

• LauraPalmer
    Anonym (Skäms) skrev 2015-01-05 15:29:08 följande:

Någon som vet hur det blir med jobb då? Börjar aborten nästa onsdag, och sen de andra tabletterna på fredag. Men jag jobbar 30 timmar den helgen.. Hur gör man då?

Man sjukskriver sig.
  • Anonym (12)
    Anonym (Skäms) skrev 2015-01-05 10:34:34 följande:
    Till mitt "försvar" så visste jag inte, på riktigt, att man kunde bli gravid av att missa ett piller om man tog två dagen efter. Överskred aldrig 72 timmar. Var knappt 18 år då.

Och den här gången är verkligen rent slarv! Ätit p-piller och är van vid det, slutade när det tog slut med exet och när jag sen skulle ha sex för första gången på flera månader så slog tanken mig aldrig. Alkoholen hade säkert ett finger med i spelet.

Jag tar ju konsekvensen av det?
    Det är 12 timmar man inte ska överskrida. 72 timmar är maxgränsen för akuta p-piller. Bara så du vet det i framtiden så det inte händer igen.
  • Madraykin

TS - vi har fri abort. Av den anledningen att vi kvinnor själva har rätten att bestämma över våra kroppar. DU har rätten att bestämma över DIN kropp.

Nej, självklart ska inte abort ses lättvindigt. Abort ska aldrig ses som ett alternativ till att skydda sig. Det är fortfarande möjligheten till liv det handlar om. Men du verkar heller inte ta det lättvindigt - du ser ditt eget handlande som problematiskt och ser ditt eget ansvar. Bra!

Så gör aborten med gott samvete. Du väljer att inte sätta ett barn till världen, som är oönskat. 

Men för din egen del så rekommenderar jag att du först samtalar med en läkare. En abort är aldrig ett riskfritt ingrepp, och kanske äventyrar det dina chanser att få fler barn i framtiden? 

• Darimna

Du har ingen anledning att skämmas. Men gör det du VILL, inte det som du tycker att du "borde"

Svar på tråden Min fjärde abort, vill bara dö..