Inlägg från: Boxarberta |Visa alla inlägg
  • Boxarberta

Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)

Jag är djurmänniska rakt igenom har haft egna hästar o hund sedan jag var i tio årsåldern. Pluggade till hästskötare på gymnasiet men efter det flyttade jag till storstaden (jobbade med något helt annat) Det blev lång resväg till stall och det blev extremt mycket dyrare med allt. Med tiden så blev det att min medryttare övertog min häst då de trivdes utmärkt tillsammans och jag jobbade mkt. Detta var typ 8 år sedan. Nu har jag varken häst eller hund och det fattas mig enormt! Jag vill verkligen ha både häst och hund men hur har man tid?!

Ni som har häst och heltidsjobb och kanske tom barn hur hinner ni med?
    Hinner ni med annat eller är det bara stallet som gäller?
    Hur ser eran dag ut?
    Har ni hästen nära eller måste ni åka en bit?
    Hur ofta är ni i stallet, har ni tex medryttare?

Berätta gärna hur eran dag ser ut vad ni tycker både positivt och negativt och hur mycket ni jobbar också.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)
  • Boxarberta

Tack för svar.

Jösses, känns som jag inte skulle hinna med hälften av det ni hinner med :) Jag lägger hela min fritid på gym och det är viktigt att hinna laga riktig mat. Känns som att man i stort sett aldrig är annat än i stallet när man har häst. Jag minns det så..? :) Att bo nära stallet känns som en riktigt bra ide och sparar mycket tid.

Engagerar du dig mycket i hästarna som förälder?

Skaffar jag häst är jag ensam ansvarig. Klart sambon skulle hjälpa till då han kan men förr hade jag mamma som hon även hade intresse och kunde hjälpa när det behövdes.

Just i Göteborg har jag heller inga hästintresserade vänner. Jag kommer antagligen behöva köpa bil ifall man måste köra hästen någonstans.

• Boxarberta
    Majsan70 skrev 2015-01-05 19:41:59 följande:
    Jag lägger lika mycket tid i stallet som yngsta dottern. Jag undervisar henne och stöttar med skötsel och övriga stallsysslor. Jag är med på träning och tävling. Min man är i stallet på lediga dagar och på helgerna men står för matlagning o en del annat på vardagarna när vi är i stallet o kommer hem sent. 
    Tidigare bodde vi i Göteborg men nu bor vi ungefär 4 mil utanför stan. 
    Vi hinner ju som sagt med en hel del träning trots att vi har hästen som tar tid. Det gäller ju att prioritera. Just därför har vi skaffat medryttare oxå för då får vi två lediga dagar i veckan om vi så önskar. Ibland åker vi till stallet ändå då det nästan alltid finns nån annan häst som dottern kan rida om hon har lust, eller så kör hon storasysters häst..

Men varför blir du inte medryttare? Det är ju ett utmärkt sätt att göda sitt hästintresse utan att drunkna i åtaganden. smile1.gif
    Jag tror faktiskt att jag ska testa att bli medryttare.

Jag brukar ibland hälsa på min häst jag sålde och rida lite men det är lixom inte lika roligt. Dels så passar vi inte riktigt varandra längre, jag behöver något mer utbildat så jag själv kan utvecklas samt att jag gillar hela grejen med att ha häst, all annan skötsel mockning och även planering och att nå mål.

Men hittar man en häst där man kanske kan rida för instruktör och även kunna sätta upp mål fast det inte är min egen häst så kan det passa utmärkt. Detta ska jag nog fundera lite över! :)
  • Boxarberta
    AHeddaI skrev 2015-01-05 20:01:11 följande:
    såg nu att det var lite många mellanrum och stavfel på några ställen men jag hoppas du förstår i alla fall
    Precis, jag vill verklige ha tid om jag ska skaffa häst igen. På gymnasiet studerade jag, umgicks mycket med vänner som ungdomar gör och hade endå både tid och råd med häst. Vet lixom inte hur jag fick ihop det.
  • Boxarberta
    jenny99 skrev 2015-01-05 20:46:28 följande:

Vår granne har växt upp med sina hästar.Hon är ung och jobbar mycket nu men flera grann tjejer ca 13-16 år hjälper henne och får även rida vilket dom älskar.Alla har inte råd med häst eller tid,så då har detta gjort tjejerna så glada att få hjälpa och rida,ochde anmälde sig själva att de gärna ville tex 2 dagar/vecka.Detta kan också vara ett alternativ.Min kollega har häst,hon har två kollegors tonårsbarn som hjälper till plus att de får rida.

Jag hade själv medryttare på min häst innan hon övertog honom. Vill endå utgå ifrån att jag ska ha tid att ta hand om hästen själv om jag ska köpa en egen.

Helst vill jag bo på en gård med ett proppfullt stall :)
Svar på tråden Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)