Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Har inte råd

Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 15:49:37 följande:

Det är mamman som har lämnat in uppgifter till underhållet, svar ja. Men försäkringskassan har räknat ut min sambos årsinkomst och de går på en årsinkomst som är tre år gammal.

Jag vet inte vad du menar med fulla kostnader, men vi betalar för allt barnet behöver när han är hos oss.

Barnet har inte behövt köpa någon ny overall denna vintern men i somras köpte vi ett helt nytt regnställ. Vi köpte även vinterskor nu i vintras och har fått köpa en helt ny garderob full av kläder då kläder plötsligt inte skulle skickas med längre. Det enda hotet hon har/ hade var att inte skicka med några kläder när vi blev oense.

Så då laddade vi upp med kläder här så sonen inte behöver gå utan.

Vi hade gärna betalat för större saker, men inte när det blir ett sånt här pengahets. Hon ska mjölka mer och mer pengar från oss istället för att rätta till sin egna situation själv. Hotar att så fort hon inte får som hon illa så ska det bli domstol.

Hon ger sig inte. Förut betalade jag nästan 1500 i underhåll privat till henne, sen ville hon gå via FK för att hon trodde hon skulle få närmare 3000 i underhåll då, men det blev inte som hon tänkt sig så nu vill hon att vi ska betala underhåll + dela på allt annat. Och gå till domstol för att chansa sig till ännu mer pengar.

Jag har börjat lära mig att detta aldrig kommer sluta, hon är aldrig nöjd!

Nu verkar något konstigt. Är det du som är förälder till barnet eller din sambo?
    För det är ju endast föräldrarnas inkomst man beräknar beloppet på.
    Men det känns väldigt vrickat att du måste betala underhåll och andra kostnader. För du har ju kostnader för barnet du också, dvs barnet är inte gratis hos dig. 
  • sextiotalist
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 22:35:48 följande:

Vi försöker betala så gott vi kan, vi vill inte att det ska läggas på hög som senare betalning då min sambo går på graviditetspenning i vår. Så underhållsstödet betalar vi, problemet är att min sons mamma förväntar sig att vi ska dela allt annat också, jag kan göra det om jag kan, men det ska inte bli något tvång för att överspendera pengarna och det gör jag endast om jag kan. Jag gör min försörjningsplikt genom att betala ett uträknat underhållsbidrag. Det berättade FK till mig idag och då tänker jag säga det till mitt ex, hon kan inte kräva annat av mig och speciellt inte nu när jag har så dåligt ställt att vi lever på min sambos lön. Det kommer bli ett jävla liv när underhållsstödet sänks när mitt kommande barn föds. Då startar nog tredje världskriget och domstol och allt blir säkerligen inblandad då.

hon kommer få samma belopp, men troligen kommer det beloppet som betalas till FK minska. När detta sker beror på tidigare inkomst. Det släpar ett par år
  • sextiotalist
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 22:41:03 följande:

Tror ni hon skulle kunna få rätt i en domstol? Och mjölka ännu mera pengar?

Vi betalar ju bara för fyra dagar, eller jag ska bara betala för fyra dagar och inte för de kostnaderna som mamman har när sonen är hos henne.

Hon har inte ens lyft sitt finger för att bättra sin egna ekonomiska situation, hon kan gott och väl jobba heltid och kan hon inte det så får man försöka få upp lönen genom att byta jobb, precis som jag har fått göra. Men hon försöker net ens utan vill leva på sin nya snubbe och sitt ex.

Känns som att detta aldrig tar slut, hon hittar alltid något att bråka om, är det inte det ena så är det de andra.moch håller man inte med så straffar hon mig elle hotar med domstol osv. Är så trött på att hon aldrig ska bli nöjd.

om du saknar eller har låg inkomst, nej.
  • sextiotalist
    SupersurasunkSara skrev 2015-01-06 22:51:57 följande:

Ok, jag trodde de kollade på det för när jag och min man flyttade ihop fick han betala hela summan själv. Innan hade han avdrag.

då kanske han har gått upp i lön eller så. Nej, din lön påverkar inte och har inte gjort det de senaste 20 åren. Varken underhållsstödet eller underhållsbidraget
  • sextiotalist

Då bokar du en tid på familjerätten där ni strukturerar upp sådant som kläder, barnomsorg etc. Dvs ni får något svart på vitt, som ni båda skriver under. Då blir det svårare för henne att bråka.

Du ska vara med att försörja barnet och enligt lag, efter förmåga, nu har du sämre förmåga än innan och det är bara för henne att gilla läget. Hon ska också vara med att försörja barnet.

• sextiotalist
    SupersurasunkSara skrev 2015-01-08 19:17:05 följande:
    Vilket var samma som han hade Ingenting ändrades utom att vi flyttade ihop och han inte hade jobb. Det var därför jag trodde de räknade med min inkomst med. Eller snarare att jag betalar hälften.
    Det framgår mycket klart vad som gäller, både på fk´s hemsida och även i föräldrabalken, det är endast förälderns inkomst som räknas och inte sambons/mannens/fruns inkomst.
    Däremot, om det inte går via fk, så kan eventuellt underhållsbidraget öka, eftersom utgifterna blir lägre för föräldern (man är två som delar på boendekostnaden)
Svar på tråden Har inte råd