Har inte råd
Ok.
har bara läst ts så jag kanske upprepar mig ' Du HAR barnet växelvist... Gränsen enligt försäkringskassan går vid 12 dagar i månaden, vilket du borde ha om jag inte räknat fel...
Så det första du bör göra är att meddela ditt ex att du kommer göra följande...
1. Meddela försäkringskassan att ni har barnet växelvis och att du inte längre kommer betala underhåll. Det kan hända att du måste bevisa det (om mamman motsätter sig det). Har du barnet så många dagar så borde förskolan kunna gå i god för det.
2. Du ansöker om halva barnbidraget. Det finns blanketter att skriva ut på försäkringskassans hemsida - både om ni är överens eller inte.
3. Med tanke på din ekonomiska situation så ska du ansöka om underhållsstöd för växelvis boende. Det påverkar inte den andra föräldern utan det är försäkringskassan som betalar. Även ditt ex kan ansöka. Det är inkomstbaserat och din sambos inkomst skall inte påverka utan enbart din.
4. Kolla upp om du kan få bostadsbidrag. Här påverkar din sambos inkomst men om hon inte tjänar för mkt bör du få det. Att du har ett (snart två) hemmaboende barn påverkar positivt för dig.
5 Anmäl till kommunen att ni vill ha separata räkningar för förskolan. Dvs du betalar för ditt behov och ditt ex för sitt. Antingen det eller att du och exet delar på avgiften.
6. Kom överens hur ni delar på övriga kostnader. Försäkring kan ni ju dela på så även ytterkläder tex. Men då gäller det att ni är överens.
Du står för kostnaderna för dina veckor o mamman för sina.