Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

När är kort för kort?

Hur vet man att ett kort barn är för kort? Jag har en nybliven femåring som är 100 cm lång och väger 15 kg. Det betyder att han ligger på -2,5 SD i både vikt och längd. 

Tar man hänsyn till föräldralängden så borde han ligga på - 1 SD. Han ligger med andra ord -1,5 SD under föräldralängden. Borde inte han utredas? BVC kollar bara att han följer sin kurva och har aldrig sagt nått mer än att de ville att vi skulle ge ersättning när han var på 3 resp 4 månader. 

Fortsätter han följa sin kurva kommer han som 18-åring räknas som medicinsk kortvuxen eftersom han med lite tur kanske blir 160 cm. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden När är kort för kort?
  • Dr Mupp
    DickRex skrev 2015-01-05 17:05:07 följande:

Du drar förhastade slutsatser tror jag. Min son skulle enligt kurvorna bli lite kortare än mig (178), men är nu 14 år och 182 cm och växer fortfarande. ...och han har inte genomgått någon behandling (eftersom 170 - 175 inte hade ansetts vara "fel")

Ska han bli längre så måste han skilja sig helt från min och pappans pubertetsutveckling. Ingen av oss växte särskilt mycket under puberteten. Vi är ju trots allt relativt korta båda två. 

Och tittar jag på dottern som är i puberteten så har det inte hänt nån jättespurt hos henne heller. Hon är dock något längre och får en normal förväntad längd på strax över 160 cm om inget konstigt händer nu. Som tjej är det också lättare att vara kort än som pojke. 

Mina två andra pojkar är båda mycket längre. Den ena ligger precis på medel med sina 142 cm och 10 år och den andra ligger precis under medel med sina 128 cm och 8 år. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    begrundaren skrev 2015-01-05 17:21:06 följande:

Är både du och pappan korta? Min syster son har en jättekort mamma, 1,53 och en pappa på 1,78 cm. Men farfar som var lång som en stolpe. Pojken var vid 15,5 års ålder, 1,59. Då tog det fyr och idag är han 1,80. Så det är mycket individuellt hur generna tar.

Ja både jag och pappan är ganska korta och ligger på -1 SD. 
  • Dr Mupp
    begrundaren skrev 2015-01-05 18:00:43 följande:

Om både mamma och pappa är korta, och även övriga släkten? Då är risken ju inte så stor att han blir lång, men ca. lika långa som de övriga i släkten. Det finns ju tx. visa folkslag/ eller släkter som helt enkelt är kortare än "medel", och där de allra flesta blir ca lika långa inom familjen. Det är en rent genetiskt fråga.

Sedan kan det i sällsynta fall handla om vissa avvikande åkommor, så helt klart bör ni kolla upp det, och så fort som möjligt. SÄLLSYNTA!

På min sida är kvinnorna ganska korta och männen är som flagstänger. På makens sida är de flesta normallånga. 
  • Dr Mupp
    begrundaren skrev 2015-01-05 18:39:20 följande:
    Nå jag kanske missuppfattade dig, men du skrev att både du och pappan var ganska "korta"? Ja men, då är det gott hopp om längden, om du nu bekymrar dig för det? Det finns plats till os alla i vilket fall, korta som långa, tjocka och smala, det är vi som avgör.

Jag menar bara att det är väldigt sälsynt att man har en "sjuklig" avvikelse, det bör ju utredas om man har den minsta misstanke. Kanske blir han som ett stolpskott som någon i pappas släkt, som just min systeson, eller så blir han kort som dig, för att dina gener är dominanta?

Jag har även ett annat exempel: En kompis har en kort mamma på 1,61 och en pappa på 1,78. men det är en tjej. Hon blev kortare än sin mamma, 1,57. Tjejer brukar att sluta växa tills ca. ett år efter mensen har börjat. Hon fick sin mens vid 10 års ålder. Samma korta mamma fick sen även en dotter och en son med man som är 1,84. Både tjejen och killen blev långa som sin far. Hon fick först sin mens när hon var 16.  Pojkar kan plötsligt börja växa som fan, när puberteten sätter in, och de kan växa fram till den slutar. De får ju inte mens.

Äsh, förlåt, men jag är lite insnöat på just gener.Drömmer
    Ja vi är båda under medel. Jag är normallång för min släkt (som kvinna), min man är bland de kortaste i sin släkt. 
  • Dr Mupp
    a no nym skrev 2015-01-05 19:01:20 följande:

Bör tillägga att i de allra flesta fall är dålig tillväxt en nutritionsfråga dvs att barnen inte få i sig tillräckligt för att växa som de borde. Googla på internmedicin o tillväxt barn, där står rätt bra om varningssignaler.

Självklart får han den mat han behöver. Han är laktosintolerant och får laktosfri kost.
  • Dr Mupp
    mammalovis skrev 2015-01-06 17:50:43 följande:

Sedan växer ju barnen när de sover, så tillräckligt många timmar är ju att föredra.

11 timmar per natt är vad grabben sover. 
  • Dr Mupp
    Mercurialis skrev 2015-02-20 20:02:34 följande:
    Min 5-åring var på sitt femårsbesök på BVC igår. Han är 101,5 cm lång och väger 14,6 kg.

Han var liten när han föddes (1500 g och 40 cm), så hans utgångsläge var ju inte det bästa. Å andra sidan var hans storebror inte heller stor (2100 g och 46 cm) och han har sedan länge hämtat igen det och ligger på genomsnittslängd och -vikt för sin ålder.
    Här var sonen relativt liten med sina 2740 g och 48 cm (syskonen har legat på 3100 - 4045 g och 50-53 cm) men så är han född ett par veckor "för tidigt" då han snittades en vecka innan BF och jag är sån som går 2-3 veckor över tiden. 
Svar på tråden När är kort för kort?