• BlackFlyingBird

Fartsyndare - hur tänker ni?

Läste nyss en tråd vad gäller vilken hastighet man håller på en viss hastighetsbegränsad väg. Blev chockad över folks svar, där de flesta menade att de ligger på mellan 10-20km/h fortare än vad som är tillåtet på sträckan. Det gör mig både rädd, riktigt förbannad och undrande. Hur tänker ni, fartsyndare?

Kopierar in det jag skrev i den tråd jag var inne på, för att ni ska förstå hur jag ser på det.

"110, självklart. Eller 90. Eller 80. Eller 120. Beror ju på vad skyltarna säger. Jag kör ALDRIG över gränsen. Det är utbildat folk med bra bakgrundsinfo som sätter gränserna. De vet var olyckorna sker och i vilka hastigheter det förekommer. De finns där för vår säkerhet!

Sorglig tråd det här, faktiskt. Känner någon av er till vad hastighetsbegränsning är? Ingen som tagit körkort?

Problemet med er fartsyndare är att jag som kör lagligt blir en fara, både för andra och för mig själv. Om jag gör en omkörning med fri sikt bakåt på en 120väg så kan jag ändå råka illa ut om ni kommer rullandes i 140-150 km/h och ska pressa er förbi mig.

Jag skulle vilja ställa er en fråga: Har ni för mycket i lön eller är ni helt enkelt beredda att riskerna både era, era eventuella barns och övrigas liv för att köra fortare? Vad är värdet av vinsten i tid den dagen då ni förolyckar era barn? Eller blir så illa skadade att ni förlamas? Eller blir vållande till annans svåra skador eller död? Antingen så är det ju helt enkelt för låga böter i relation till er inkomst, eller så är det väl helt enkelt inte värt att vara rädd om livet. Vart är Polisen när ni är på motorvägen? Så som ni svarar i den här tråden skulle vi ju behöva 10 poliskårer till för att täcka enbart brotten av fartsyndarna! Återigen, för att rädda liv och bevara en så säker trafik som man kan ha.

Ta ert ansvar eller ställ bilen, seriöst."

• Svar på tråden Fartsyndare - hur tänker ni?
  • EnAnonumius
    BlackFlyingBird skrev 2015-01-05 20:40:34 följande:
    Läste nyss en tråd vad gäller vilken hastighet man håller på en viss hastighetsbegränsad väg. Blev chockad över folks svar, där de flesta menade att de ligger på mellan 10-20km/h fortare än vad som är tillåtet på sträckan. Det gör mig både rädd, riktigt förbannad och undrande. Hur tänker ni, fartsyndare?

Kopierar in det jag skrev i den tråd jag var inne på, för att ni ska förstå hur jag ser på det.

"110, självklart. Eller 90. Eller 80. Eller 120. Beror ju på vad skyltarna säger. Jag kör ALDRIG över gränsen. Det är utbildat folk med bra bakgrundsinfo som sätter gränserna. De vet var olyckorna sker och i vilka hastigheter det förekommer. De finns där för vår säkerhet!

Sorglig tråd det här, faktiskt. Känner någon av er till vad hastighetsbegränsning är? Ingen som tagit körkort?

Problemet med er fartsyndare är att jag som kör lagligt blir en fara, både för andra och för mig själv. Om jag gör en omkörning med fri sikt bakåt på en 120väg så kan jag ändå råka illa ut om ni kommer rullandes i 140-150 km/h och ska pressa er förbi mig.

Jag skulle vilja ställa er en fråga: Har ni för mycket i lön eller är ni helt enkelt beredda att riskerna både era, era eventuella barns och övrigas liv för att köra fortare? Vad är värdet av vinsten i tid den dagen då ni förolyckar era barn? Eller blir så illa skadade att ni förlamas? Eller blir vållande till annans svåra skador eller död? Antingen så är det ju helt enkelt för låga böter i relation till er inkomst, eller så är det väl helt enkelt inte värt att vara rädd om livet. Vart är Polisen när ni är på motorvägen? Så som ni svarar i den här tråden skulle vi ju behöva 10 poliskårer till för att täcka enbart brotten av fartsyndarna! Återigen, för att rädda liv och bevara en så säker trafik som man kan ha.

Ta ert ansvar eller ställ bilen, seriöst."
    "Jag kör ALDRIG över gränsen. Det är utbildat folk med bra bakgrundsinfo som sätter gränserna."

Verkligen.. Har du en hastighetsmätare som är uppkopplad på GPS, och har en programmerbar farthållare eller?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Lena

Blir man provocerade till trafikfarligt beteende, tex farliga omkörningar, för någon kör sakta tycker jag inte man har i trafiken att göra.

• Mandel
    Aikido skrev 2015-01-06 23:51:23 följande:
    Men du sänker givetvis farten när du kör genom ovan nämnda byhåla av hänsyn till de boende?

Självklart!

Men jag anpassar även där hastigheten efter situationen. Inte ens i byhålan ligger det några hus vid vägen utan det är mer dagtid som folk ev. korsar gatan och det är mer trafik.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • StevenDiese
    Lena skrev 2015-01-07 06:27:32 följande:

Blir man provocerade till trafikfarligt beteende, tex farliga omkörningar, för någon kör sakta tycker jag inte man har i trafiken att göra.

Håller med. Och det gäller även de som inte klarar ut att hålla rekommenderad hastighet. Som konstant kör 20 km under begränsningen.
  • Anton Chigurh
    Gert skrev 2015-01-05 20:53:38 följande:
    Religösa människor skiter i lagar för om de hamnar i en trafikolycka är det guds vilja.
    Det är nog fan dom som håller 150 km/h genom Öresundstunneln.......
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anna Collovin

Bryr mig inte om vad som står på skyltarna gillar köra fort och ser mig inte som en vårdslös förare . Våra motorvägar är byggda för betydligt högre farter och är en av dem säkraste vägarna så förmodligen är det därför det inte är så mycket poliskontroller i heller på dem .

Förstår inte varför Ts blir så upprörd det finns betydligt värre saker som är betydligt farligare i trafiken .

• Anton Chigurh
    Anna Collovin skrev 2015-01-08 12:37:44 följande:
    Bryr mig inte om vad som står på skyltarna gillar köra fort och ser mig inte som en vårdslös förare . Våra motorvägar är byggda för betydligt högre farter och är en av dem säkraste vägarna så förmodligen är det därför det inte är så mycket poliskontroller i heller på dem .

Förstår inte varför Ts blir så upprörd det

finns betydligt värre saker som är betydligt farligare i trafiken .
    Du har så rätt, Anna, det florerar folk i trafiken vars hjärna har skrumpnat ihop fullständigt, den finns liksom inte. Hjärnan.

Det....är värre än fartsyndare. Även om det emellanåt hänger intimt ihop !!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • BlackFlyingBird

Haha, återkommer helt enkelt till det jag sagt tidigare, ni följer alltså inte svensk lag. Hastighetsskyltarna  visar den HÖGST tillåtna hastigheten, ITpappan, kolla upp fakta igen ;) Ligger man således 5km/h för "sakta" så är det bara bra. Men det förstår inte folk. Och definitivt inte när folk som ni ligger 20 km/h för fort (olagligt).
    Sorgliga ni är, hela högen :)

• Batmamba
    Lena skrev 2015-01-07 06:27:32 följande:

Precis vad jag tänkte!
  • Anna Collovin
    BlackFlyingBird skrev 2015-01-08 18:59:38 följande:

Haha, återkommer helt enkelt till det jag sagt tidigare, ni följer alltså inte svensk lag. Hastighetsskyltarna  visar den HÖGST tillåtna hastigheten, ITpappan, kolla upp fakta igen ;) Ligger man således 5km/h för "sakta" så är det bara bra. Men det förstår inte folk. Och definitivt inte när folk som ni ligger 20 km/h för fort (olagligt).
    Sorgliga ni är, hela högen :)

Haha slår vad om att du är en sådan som sitter och svär bakom ratten när du blir omkörd att bara sitta och reta sig på att folk kör 20 km/h för fort det kallar jag sorgligt
Svar på tråden Fartsyndare - hur tänker ni?