• Anonym (Katja­)
    Äldre 5 Jan 23:30
    30949 visningar
    254 svar
    -1
    254
    30949

    Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?

    Läser i en tråd att folk har BMI på 38, 40 ja till och med 53 och undrar... HUR blir man så fet?
    Märker man inte när det börjar gå åt fel håll?

    Hur kan man tillåta sig själv att bli en (förlåt) val???

  • Svar på tråden Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 23:42
    #4
    Dr Nail skrev 2015-01-05 23:34:05 följande:

    Jo, det är enkelt: man äter skräp, börjar bli tjock, får ångest över sin kroppsbild och för att dämpa ångesten äter mer skräp, får ångest över sin kroppsbild och....ja. Du fattar.


    Ja det är väl så det går till...
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 23:45
    #7
    Anonym (Tjockis.) skrev 2015-01-05 23:39:32 följande:

    Tja, blev våldtagen vid 15år. Fastnat i ett extremt destruktivt förhållande. Fött 3 barn som stört min sköldkörtel. Gjort 2 aborter mot min vilja, fått 4 missfall och 1 utomkvedshavandeskap.

    Förlorat min bästa vän i en bilolycka, höll själv på att dö och förlora mina 3 barn i en annan bilolycka.

    Förlorade min morfar dagen innan julafton för 3 år sen.

    Fått diskbråck som tydligen inte är tillräckligt allvarligt att operera men som hindrar mig från att gå normalt, kan inte gymma. Närmsta badhus är 3timmar bort och 3 byten med bussen.

    Så just nu är jag en val, har konstanta smärtor hela dagen och får knappt någon hjälp av sjukvården. Äta mindre? Visst, men jag orkar inte vara hungrig och ha ont. Visst, jag är svag som inte kan fixa min vikt, men jag orkar inte ens bry mig om det.


    Oavsett allt det där, du skulle må bättre av att gå ner i vikt.
    Tror det är rätt typiskt, att skylla övervikten på en massa som hänt.

    Jag har också varit med om mycket skit, fött x antal barn men är inte överviktig.
    Förlorade min pappa dagen innan min 13-årsdag bland annat.
    Blev grovt misshandlad för ett par år sedan. (Sjukhusvård krävdes.)

    Du kan äta utan att frossa.
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 23:51
    #14
    Meh01 skrev 2015-01-05 23:49:30 följande:

    Så urbota korkat och fegt att skriva "förlåt" innan man skriver något nedsättande. 
    Ta både dina ruttna åsikter och din bedrövliga personlighet och kör upp dom i röven, om ditt huvud inte redan tar för mycket plats.


    Tack för dina åsikter.
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 23:54
    #16
    Anonym (Sjukdom) skrev 2015-01-05 23:50:44 följande:

    Min kompis kan inte rå för sin vikt för hon har hypotyreos. jag misstänker nästan att jag har motsattsen, vad jag än gör går jag icke upp i vikt, om jag äter regelbundet och mycket kan jag gå ner i vikt, det enda jag har sett ger effekt är träning men det är påfrestande då jag inte har så mycket energi att träna med. mitt BMI är ca 18.3

    Många som är överviktiga har nån sjukdomsproblematik i grunden. dock inte alla.


    De flesta har ätit sig till sin övervikt, det är ingen tvekan om det.
    Det finns undantag men det är precis det de är, undantag.
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 6 Jan 10:51
    #59

    Oj, så arga en del av er blev!
    Det enda jag håller med er om är att jag kanske inte skulle skrivit att ni ser ut som valar, det var lite onödigt.

    I övrigt står min fråga kvar och jag tackar för de vettiga svar från personer som berättat hur det var för just dem.

    Ni som är arga och tillskriver mig egenskaper  som jag inte har väljer jag att sålla bort, era åsikter intresserar mig inte.
    Ni kan stå och gapa någon annanstans.

  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 6 Jan 11:44
    #69
    Nayaa skrev 2015-01-06 11:41:37 följande:

    66-83: Du har aldrig tänkt att det kanske finns människor som helt enkelt inte bryr sig om sin vikt och inte har några problem med att vara tjocka?

    "Jag förstår inte att dom som är gråhåriga inte bara färgar sitt hår direkt "


    Det är en hälsorisk att vara fet, det är det inte att vara gråhårig.
    Alltså inte jämförbart.
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 6 Jan 17:32
    Anonym (totalt oempatisk) skrev 2015-01-06 14:07:48 följande:
    Här visar du verkligen att även om du inte är överviktig, så är du gravt oempatisk.

    Hur kan du bara skriva så till någon som förutom allt annat hon varit med om även har förlorat SINA TRE BARN. Jag upprepar: SINA TRE BARN.

    Om man för att klara att leva vidare efter en sådan oerhörd förlust tar till mat.. ja, då är man ändå starkare än de flesta andra. Många skulle inte ha klarat att leva vidare alls. Eller fastnat i ännu mer destruktiva missbruk.

    Som sagt. Efter detta inlägg inser jag att du har en grav empatistörning. Jobba på den istället för att lägga dig i hur högt BMI andra människor har. De äter väl ändå inte upp din mat?
    Fast du läste fel, ta och läs inlägget jag svarade på en gång till.
    Håhåjaja, gapa som en tok när man läst fel.
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 17:49

    Ni som berättar om hur det var när ni var barn får gärna tala om när det var, alltså vilket årtionde. Glad

  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 16:06
    Anonym (haha) skrev 2015-01-17 14:21:01 följande:

    Det smyger sig på om man inte är den "ytliga typen" av utseende fixerade människor.
    Man ljuger lite för sig själv och drar in magen.

    Men förr eller senare kommer sanningen ifatt och då avgör personen i fråga om problemet är ett problem eller ej.

    Man behöver inte må dåligt av lite övervikt, Hade själv övervikt i ca 10 år men brydde mig inte om det så mycket.

    Fick för en tid sedan problem med ett knä och min sjukgymnast rekommenderade vikt nedgång.
    Så har nu gått ner ca 18 kg sedan mitten av augusti


    Så du menar att man är ytlig om man har koll på sin vikt?
    Kan bara säga att jag inte håller med.
    Man är snarare medveten och vill hålla sig i bra form.

    Sedan har du rätt i att man inte behöver må dåligt av lite övervikt men det gör inte att man är en ytlig person för att man vet att man själv skulle göra det.
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 16:11
    Anonym (Skyllinteifråner) skrev 2015-01-17 14:07:59 följande:

    Ni som skyller på ämnesomsättningen, fattar ni inte att det bara innebär att ni äter FÖR MYCKET?

    Jag har hypotereos och PCOS med väldiga fel på hormonerna. Går upp i vikt "av att titta på en macka".

    Vill jag inte bli fet så får jag helt enkelt vara hungrig ibland. Och INTE "titta på mackor".

    Och klarar man inte att vara lite hungrig ibland, ja då har man dålig självdisciplin.

    Det finns inget positivt med att vara tjock och det finns enligt mig inget attraktivt med övervikt heller.


  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 16:54
    Ooops skrev 2015-01-17 16:35:03 följande:

    Fast det är väl inte så svårt att fatta. Man äter för mkt och rör sig för lite. Sen orsaken är ju olika. Oftast mår personen inte så bra psykiskt. Detta är ju det folk i allmänhet har svårt att förstå. Dessa (vi) personer kämpar oftast med så mkt mer än övervikt. Men visst håna överviktiga och säg att de är lata, äckliga osv. Men håna en smal person som är trasig i själen..det gör man ju inte, det är ju fel!


    Vem har sagt något om ful och äcklig?
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 18:25

    På mitt jobb (vi är ca 250 personer) ser jag så tydligt hur det hänger ihop.

    De normalviktiga och smala har matlåda modell mindre, äter frukt och grönt. Går ut en promenad på lunchen och motionerar på fritiden.

    De överviktiga har gigantiska matlådor, ofta med pasta och olika såser. Äter mycket vitt bröd, ingen eller lite frukt och grönt och går bara mellan kontoret och matsalen.
    Eller går och går... en del vaggar fram.

  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 18:50
    Anonym (haha) skrev 2015-01-17 18:44:07 följande:
    Det stämmer säkert som du säger, men det här med motion och leva sunt trenden är lite som marxismen var på 70 talet. Hade de som är hälsomedvetna idag levt då hade dom säkert vart politiskt medvetna vänster folk. Och tjockisarna omedvetna och ointresserade :)
    Nu är det modernt att vara lycklig och hälsosam om 30 år kommer vi se tillbaka och skaka våra huvuden åt detta spektakel med Flört

    Alla faller inte för trender
    Fast att inte dras med övervikt är ingen trend, det är ett sätt att bättre möjliggöra ett bra mående och en frisk kropp. Och även förhoppningsvis ett längre liv.

    Trender drar jag vid kläder,, frisyrer, musikstiler och liknande.
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 20:07
    Anonym (haha) skrev 2015-01-17 20:04:15 följande:
    Nej det här med övervikten har du nog rätt i, det kommer troligen alltid vara otrendigt och ganska oattraktivt  på de flesta. Det är väldig få som bar sina extra kg med pondus nuförtiden.
    Men alla motionslopp och all tränings iver är troligen ganska marxistisk trots allt i alla fall om 30 år Glad
    Jo det är mycket möjligt men det spelar egentligen mindre roll.
    Det är vardagsmotionen som är viktigast, man måste inte vara maratonlöpare för att hålla kroppen i hyggligt skick. Glad

    Själv har jag aldrig satt min fot på ett gym eller sprungit några lopp men jag går minst två, ofta tre mil per vecka. I rask takt. Det gör gott för både kropp  och själ.
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 20:53
    Fartill3 skrev 2015-01-17 20:28:23 följande:
    Det är nog riktigt med vardags motionen, Själv har jag ett "riktigt arbete" så min stegräknare brukar snitta 12-18000 per arbetsdag sen ingår tunga lyft. så längtan till gymmet är svår att uppbåda Tungan ute 

    Men att äta rätt borde vara ett ämne i skolan, man för lära sig en massa saker där men sällan nåt viktig.
    Samma här, går ungefär lika mycket. Inte så mycket tunga lyft dock. Glad

    Du har helt rätt, vanor för livet bör präntas in från barnsben! *tumme upp*
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 21:00
    Noname00 skrev 2015-01-17 20:39:01 följande:
    Det där stämmer säkert.
    Jag tillhör dock dom som inte går upp i vikt och har fått höra hela livet "va smal du är"  "du måste äta mer" bla bla från folk som inte känner mig som har inte någon aning om vad jag äter.
    Så det stämmer inte alltid att smala och normalviktiga alltid äter rätt.
    Men det jag inte kan förstå är om är överviktig eller har lätt att gå upp varför fortsätter man att äta mer än vad man behöver eller fel kost.
    Jag känner fler som har gått ned en gorde det tex med hjälp av LCHF ett helt otroligt resultat mer än 20kg.

    Men man kan prova mycket annat själv som är enkelt.
    Sluta med socker! en bra grej.
    Chips Läsk etc tillför otroligt mycket kalorier och onödigt fett.

    Jag själv fick ett ryck för 8 år sedan och började träna när jag ville göra en förändring.
    Det är jobbigt att komma igång och oftast lättare att göra det tillsammans med någon.
    Grattis får jag väl säga!
    Jag har en mycket bra kosthållning som jag lärde mig redan som barn så jag vet ärligt talat inte vad som skulle hända om jag började äta ohämmat. *s*

    LCHF är jag skeptisk till men dömer inte ut det för det verkar uppenbarligen fungera för många.
    Själv blir jag illamående av för mycket fett, kan t ex inte äta pizza utan att må tjyvdåligt efteråt.
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 21:09
    Anonym (Lol) skrev 2015-01-17 21:06:57 följande:
    Tycker ofta att det är de som har rejäla matlådor och äter mellanmål mm som är smalast! Folk tycker jag äter mycket och framför allt äter ofta. Folk sitter med sina släta koppar kaffe och minimatlådor men är ÄNDÅ tjocka!
    Oj, ja då har vi olika erfarenheter!

    De där tjocka som äter så och dricker slätt kaffe på jobbet äter nog desto mer där hemma när ingen ser.
  • Anonym (Katja­) Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 00:25
    Noname00 skrev 2015-01-17 21:30:55 följande:
    Jag förstår inte heller hur det kan vara bra att trycka i sig fett, men tydligen kan man gå ned i vikt av det.
    Tränar du nåt?
    Jag går mycket. Flera mil i veckan.
    Plus att jag tränar lite annat också, situps och lite styrka.
    Är ingen träningsnerd men håller mig i form.
Svar på tråden Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?