Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Barn gör inte som du säger, de gör som du gör.

    Som rubriken lyder har jag hört och läst många gånger....

    Visst lär sig barn av hur föräldrar och andra vuxna beter sig, inget snack om det, men om du hävdar att det resonemanget ensamt är/ska vara/är tillräckligt gränssättande, lärande och fostrande för barn är du helt ute och cyklar...

    Jag vill inte ha barn som arbetar (i synnerhet med farliga arbeten, maskiner o.dyl), kör bil, går på krogen, går på systembolaget, går på apoteket och före viss ålder ej heller hanterar en massa pengar, gräsklippare, spis, strykjärn, kör moped eller cyklar själv i trafiken e.t.c.
    Vill du?

    Inte ska heller vuxna tvingas gå på förskola/skola, bära galonbrallor och allvädersstövlar eller gå och lägga sig klockan åtta e.t.c, för att barnen bör göra detta.
    Tycker du annorlunda?

    Det är heller inte jag som vuxen/förälder som lär barnen att kasta mat på golvet, slå lillebror, rita på väggarna, tjata till sig godis, hoppa i soffan, inte kunna samsas med syskon/kompisar om spel och leksaker, tjata på mamma/pappa om att göra/hämta/fixa  saker och lösa problem de klarar själv med lite ansträngning, gå upp klockan sju en söndag och föra oväsen e.t.c.
    Har du en annan teori?

    Ni förstår väl att barns och vuxnas liv ser olika ut, våra fysiska, psykiska och intellektuella förutsättningar ser olika ut och att det är därför barn har/ska ha/behöver ha andra gränser än vuxna?

  • Svar på tråden Barn gör inte som du säger, de gör som du gör.
  • Tom Araya
    kasovi skrev 2015-01-06 11:42:30 följande:

    Gräv ner dig... Dum som en tomburk.


    Var det det bästa du hade att komma med?
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-06 18:31:43 följande:

    Nu tror jag att du tänkte lite skevt någonstans..... .


    Berätta gärna...
  • Tom Araya

    Om barn är så bra att ta efter vuxna, varför löser de då inte sina egna problem istället för att tjata på sina föräldrar om hjälp?

  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-07 08:06:36 följande:
    Du drar aningens absurda slutsatser kring något helt självklart. Barn kopierar äldre förebilder; det är så de huvudsakligen lär. Jag har en 1,5-åring här hemma som ett par sekunder efter att storebröderna gör något kopierar deras beteende. Om de säger att inte ska.....så har det föga effekt . På samma sätt försökte han ta av sig sina kläder igår - utan att någon har sagt ett ord om det. På samma sätt sätter han sig på pottan - utan att någon har sagt ett ord om det. Exemplen kan göras oändliga. Däremot kan han ju inte ta av sig kläderna själv, för att han motoriskt inte är där ännu....kanske inte kognitivt heller. Titt som tätt vill han kopiera, men vi som vuxna hindrar honom för att vi gör bedömningen att det är farligt eller olämpligt för ett barn.

    Vad man huvudsakligen menar med "barn gör som vi gör och inte som vi säger" är att om vi säger en sak och gör en annan så kommer barnet att "se" det vi gör. Skriker jag till mitt barn att inte skrika så kommer jag med största sannolikhet få ett barn som själv skriker när han/hon är upprörd. Slänger jag min smutstvätt på golvet i badrummet så kan jag få tjata mig blå om att barnen inte ska slänga sin smutstvätt på golvet. Barn som blir agade agar i större utsträckning sina egna barn etc. Det är liksom inte raketforskning utan självklarheter.

    Nej, barn kör inte bil, men det handlar ju huvudsakligen om att vi begränsar dem, inte att de inte vill eller försöker kopiera. Min 1,5-åring springer alltid till bilens förarsida och försöker ta sig in. Min 5- och 7-åring har förstått att det är lönlöst . Barn är ju inte dumma. Däremot är det stor sannolikhet att de själva kommer att köra bil när de får eftersom vi som föräldrar kör mycket bil. 

    Du pratar om sådant du inte VILL att barn ska syssla med. Jaha? Vad har det att göra med att barn kopierar vad vi gör istället för att göra som vi säger? Säg den 2-åring som inte vill stryka, använda spisen, såga, tända eld i spisen etc och som kopierar snabbt. Eftersom vi vuxna inte vill att de ska skada sig så hindrar vi dem. Det är ju något helt annat....inte att de inte försöker göra som vi. 

    Att barn gör sådant som vi vuxna inte alltid gör - som att hoppa i soffan exempelvis, eller kasta mat på golvet - handlar ju om att små barn håller på att upptäcka världen. Det inklusive det faktum att de inte alltid kan låta bli.....för att det är så förbaskat kul. Fast så är det ju med vuxna också, fast de borde ha bättre impulskontroll . Du låter inte bli att hoppa i soffor och att kasta mat på golvet för att någon har sagt åt dig att inte göra det. Du gör det för att du har levt och deltagit samhället under ganska många år och har lärt av exempel, vad som är socialt accepterat och hur de flesta gör

    Att barn kopierar det vi gör i oerhört mycket större utsträckning än gör som som vi säger har ju inte heller med gränssättning att göra. Gränssättningen blir däremot bra mycket mer effektiv om vi inte bara säger utan även själva gör. Det är större chans att de faktiskt fortsätter detta även när vi inte längre är en tvingande auktoritet . Barn som får erfara att omgivningen lyssnar och respekterar dem exempelvis kommer med större sannolikhet att lyssna och respektera på andra. De har liksom upptäckt att det är så man gör/det är så man beter sig. Om barn lever i en situation där de kränks och aldrig blir hörda.....ja, då spelar det inte så stor roll hur mycket vi predikar vikten av att respektera andra och att lyssna. "Varför LYSSNAR DU INTE, jävla unge!"  
    Ja, precis, vi vuxna begränsar vad barnen får göra för att de är barn. Det krävs ingen raketforskning för att förstå varför det är så och varför vi har åldersgränser.

    Dessutom har barn många andra källor för lärdom och påhitt, inte bara föräldrar eller andra vuxna i omgivningen.

    Som sagt, barn lär sig självklart av vuxna, men det är ju långt ifrån hela sanningen om hur och vad barn lär sig och hur de beter sig.
    Ta exemplet i inlägg #7 och förklara det utefter teorin "barn gör som vi vuxna gör".

    De jag vänder mig mot är de som ENDA uppfostringsmetod och gränssättande använder just detta med att som vuxen vara ett föredöme. Jag radar upp några av de saker de då missar. Om du tror sådana föräldrar inte finns så kan du läsa i relevanta trådar här på FL och andra community-sajter.


  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-07 17:08:29 följande:
    Men det är ingen uppfostringsmetod. Det är ett faktum. Varken mer eller mindre. Vi kan tjata oss blå om hur de ska vara och göra. När det kommer till kritan kommer de att i stor utsträckning göra som vi gör/som deras förebilder gör om inte förr så efter vi har rätten som vårdnadshavare att begränsa dem.
    Hur ska jag tolka din ställning? Är det tillräckligt att vara ett föredöme eller krävs även annat av gränssättning och fostran?
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-07 22:42:23 följande:
    Men jag förstår verkligen inte hur du resonerar? På vilket sätt tänker du att gränssättning är oförenligt med att vara ett gott föredöme?
    Jag har aldrig satt gränssättning mot att vara ett gott föredöme, snarare tvärt om i mitt resonemang att båda behövs och inget av dem enskilt är tillräckligt.
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-07 22:42:23 följande:
     Ja, det räcker tveklöst att vara ett gott föredöme eftersom ett gott föredöme agerar på ett just föredömligt sätt om någon riskerar att skada sig själv eller andra, om någon behöver hjälp etc. Problemet uppstår när vi just inte föregår med gott exempel utan gör på ett sätt och säger att barnen ska agera på ett annat. Det är ju det det handlar om när man säger att barn inte gör som man säger utan som man gör.
    Då får du återigen förklara vilket sätt som är bra att få barn att inte göra det jag gör, för att de inte är mogna för det eller gör bus som ingen vuxen lärt dem?
    Där kan ju omöjligt gott föredöme vara tillräckligt.
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-07 22:42:23 följande:
     Dina exempel handlar ju i stor utsträckning inte om fostran utan om att skydda och värna. Jag förväntar mig att mina barn kommer att gå på apoteket, köra bil, gå på krogen, arbeta etc när de är gamla nog att ta ansvar för det. Det är ju det vi som föräldrar visar genom exempel. Jag fostrar dem inte till att undvika dessa saker utan hindrar dem just här och nu för att de inte ska skada sig själva eller andra...och tar därmed ett föredömligt ansvar som jag hoppas att de kommer att apa efter . Min fostran handlar däremot om sådant som jag hoppas att de ska bära med sig hela livet . Och för att göra det så är mitt och deras pappas agerande helt avgörande.
    Ingår inte skydda och värna i fostran?
    Om du/jag säger:
    -Nej, du får inte köra gräsklipparen!
    Är inte det fostran?

    Skydda och värna kan även handla om andra personer eller saker och ting än barnen själva.
    Exempelvis: inte slå lillebror, inte slå på andra känsliga saker e.t.c.

    Att lära barn att vuxna får och kan göra saker barn inte kan eller får, är inte det också en viktig lärdom?

    Fostran handlar väl även om hur barn agerar och beter sig som barn, inte bara som vuxna!?

    När det handlar om saker barn kan klara själv, får göra själv och som vi vuxna gör själva, är det inte då fostran på andra sätt än att bara vara ett gott föredöme som krävs för att då få barn att göra saker själva istället för att vara bekväma och be om hjälp?


  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-07 23:03:00 följande:
    Barn med föräldrar som är goda förebilder vad gälker konflikthantering är ofta rätt bra på det . Menar du att alla vuxna hanterar konflikter på ett föredömligt sätt?
    Det finns oändligt mycket mer frågan gäller än konflikthantering, men du väljer väl det enda exemplet du kan ge ett svar på utefter det resonemang du inte kan släppa.
  • Tom Araya
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 22:59:50 följande:

    "Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör" - var från början en skrämselpropaganda mot rökning.

    Men givetvis stämmer det som du säger.

    Uttrycket kan inte tolkas bokstavligt.


    Jag säger inte att det är fel, utan menar att det måste kompletteras med annan gränssättning. Att folk här på FL har påstått motsatsen är orsaken till att jag startade tråden, de får här en och annan sak att förklara...
  • Tom Araya
    MxMeNow skrev 2015-01-07 23:30:58 följande:
    Väldigt få "skiter i det blå skåpet" eller "kastar sten i glashus", buskapet går fram utan att det används ordagrant!
    Du förstår alltså inte vad det är jag ifrågasätter? Läs det jag skriver en gång till.
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-08 06:46:18 följande:
    Jag har redan tagit upp de andra sakerna, men du har - enligt min uppgattning - missuppfattat resonemanget kring (barn gör som man gör....) vilket jag förklarat rätt tydligt redan vilket du väljer att inte läsa.
    Fast du HAR inte förklarat varför barn gör saker som vuxna inte gör.
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-08 09:20:19 följande:
    Men du särskiljer dem. Det gör inte jag. Att sätta gränser kring sig själv exempelvis ÄR att vara ett gott föredöme. Jag gör det för att jag vet att barn lär sig huvudsakligen genom att göra som sina förebilder/som sina föräldrar och andra viktiga personer i sin närhet. Det är genom att vara en god förebild vad gäller exempelvis detta som barn lär sig sätta gränser kring sig själva. 
    Tom Araya skrev 2015-01-07 23:24:37 följande:

    Ingår inte skydda och värna i fostran?
    Att rent handgripligen se till att någon inte skadar sig själv eller andra skulle jag inte säga är fostran. Jag fostrar inte min man om jag håller i stegen när han klättrar upp på den eller om jag ser till att han på fyllan inte kör bil någonstans (om han skulle få för sig att göra det).
    Fast vuxna gör ju en stor del av sin tid sådant som barn inte ska/kan/får/bör göra, det är ett faktum du inte kommer ifrån.
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-08 09:20:19 följande:
    Jo, i hur du bemöter barnet (omständigheterna kring ditt uttalande vet vi ju inte i ditt exempel - tonläge, kroppsspråk etc etc.) ditt ordval m.m. Att däremot se till att barnet inte använder gräsklipparen för att han/hon kan skada sig själv eller andra är  väl egentligen inte så mycket fostran, tycker du det? Sedan är det ju av intresse varför man sätter en gräns. Gör jag det av genuin rädsla för att barnet faktiskt ska skada sig eller för att jag själv inte riktigt har orken att ta eventuella konsekvenser - att jag måste delta och visa (det måste man ju med vuxna som är nybörjare på något också) och att det allmänt blir en massa merjobb för mig


    Ja, självklart. Men det är rätt stor skillnad om barnet agerar utifrån det barnet anser vara rätt och fel (dvs något slags värdegrund eller början till sådan) eller om barnet gör det för att han/hon vet att det är lönlöst att agera annorlunda för att mamma/pappa som auktoritet kommer att hindra. Det andra handlar inte särskilt mycket om fostran, eller hur, och barnet kommer att agera annorlunda så fort den tvingande auktoriteten inte är närvarande eller inte är en auktoritet längre på samma sätt.
    Allt man lär barn med olika metoder är väl en form av fostran.
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-08 09:20:19 följande:
    Ber du aldrig om hjälp av någon anledning med sådant som du faktiskt kan klara av alldeles själv? Varför gör du det? Ja, det kan vara av olika saker - önskan om sällskap, önskan om uppmärksamhet, önskan om lite stöttning i något som du inte är säker på att du klarar av och givetvis ren och skär lättja. Du ber om hjälp för att du har erfarenhet av att andra faktiskt bistår en ibland när man ber om hjälp . Jag ber mina barn om hjälp av ren och skär lättja ibland. Jag ber min sambo om hjälp ibland av ren och skär lättja. Du tror inte att små barn är snabba med att snappa upp sådant? På samma sätt hjälper jag mina barn titt som tätt för att de inte orkar - jag vet att de kan och att de bara inte vill eller orkar. De vet att jag vet att de kan men bara inte vill eller orkar. Så ja, genom mitt exempel, jag sanktionerar beteendet och är en förebild vad gäller detta. Bra eller dålig är en värderingsfråga . Jag tycker personligen att det är helt ok att ibland få vara så där trött och inte orka, inte vilja - både som vuxen och som barn .
    Till nyligen bodde jag själv, med en fysisk funktionsnedsättning av en arbetsolycka sedan fem år, till en början med viss hemhjälp som jag sa upp efter en månad...jag tror du kan lista ut mitt svar på din fråga.
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-08 09:20:19 följande:
    Rent spontant undrar jag om du varit förälder och på det viset förebild för en 1-åring? 1-åringar kopierar med övertydlighet. Varför tror du att en stor del föräldrar har spiskydd för så små barn? För att de gör som man säger eller gör som man gör ? Lika lite som en 1-åring kommer att bry sig om att man säger att han/hon inte får vara i närheten av spisen, kommer han/hon att om och om och om igen försöka köra gräsklipparen trots att du säger att han/hon inte får.....av den enkla anledningen att du gör det .
    Nu bor jag ihop med en ensamstående mamma, hon gör allt vuxna brukar göra, arbetar, lagar mat, tvättar, städar, diskar, tvättar, handlar e.t.c. Alltså borde hon vara ett bra föredöme i att göra själv/klara själv. Hur förklarar du då att barnen inte följer sin mammas exempel ens utefter sin egen förmåga?
    Hur förklarar du att de har svårt att sova i egen säng, vara sams, prova nya maträtter, sova längre på lediga mornar eller vara tysta när andra vill sova längre eller göra annat de inte får och som ingen vuxen gör heller?

    Det här är väl bra orsaker om något att föredöme inte räcker, utan att du behöver sätta andra gränser också.
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-08 09:20:19 följande:
    --------
    Tom Araya skrev 2015-01-07 23:24:37 följande:
    .......eller gör bus som ingen vuxen lärt dem?
    Där kan ju omöjligt gott föredöme vara tillräckligt.
    Saker som man inte får gör ju även vuxna titt som tätt.....för att man inte håller med om regeln, eller för att det rätt och slätt gagnar en själv. Tror du på fullaste allvar att något barn inte från relativt tidig ålder fått erfara från sina föräldrar manipulation, att de tänjer på sanningen etc etc. Barn pejlar sådant snabbt och är läraktiga  
    Du menar att barn gör saker de inte får för att vuxna ibland tummar på regler för vuxna?


    Flickan och kråkan skrev 2015-01-08 09:20:19 följande:
    Vad som är "bus" handlar också om perspektiv. Min 1,5-åring har upptäckt färgernas värld. Om han målar på väggarna....är det "bus"?
    Ja, det är i alla fall inget jag skulle tillåta. Varför skulle jag?
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-08 09:20:19 följande:
     Han har sett oss måla väggar, det finns diverse bilder i form av mönstrade tapeter, tavlor etc på väggarna (även sådana målade av storebröderna)......
    Återigen, en tydlig indikation på att det inte räcker att försöka vara en god förebild, utan att även andra gränser måste till. Att uppmuntra till olika aktiviteter (som att rita och måla exempelvis) är inte samma sak som att det är okej att göra när och var som helst, det är en viktig lärdom för barn, som de flesta vuxna följer ganska föredömligt.


  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-08 20:41:44 följande:
    Jo .
    Nej, inte enligt ditt enkelspåriga resonemang att det bara genom att vara föredöme du kan lära barn något.
Svar på tråden Barn gör inte som du säger, de gör som du gör.