Flickan och kråkan skrev 2015-01-08 09:20:19 följande:
Men du särskiljer dem. Det gör inte jag. Att sätta gränser kring sig själv exempelvis ÄR att vara ett gott föredöme. Jag gör det för att jag vet att barn lär sig huvudsakligen genom att göra som sina förebilder/som sina föräldrar och andra viktiga personer i sin närhet. Det är genom att vara en god förebild vad gäller exempelvis detta som barn lär sig sätta gränser kring sig själva.
Tom Araya skrev 2015-01-07 23:24:37 följande:
Ingår inte skydda och värna i fostran?
Att rent handgripligen se till att någon inte skadar sig själv eller andra skulle jag inte säga är fostran. Jag fostrar inte min man om jag håller i stegen när han klättrar upp på den eller om jag ser till att han på fyllan inte kör bil någonstans (om han skulle få för sig att göra det).
Fast vuxna gör ju en stor del av sin tid sådant som barn inte ska/kan/får/bör göra, det är ett faktum du inte kommer ifrån.
Jo, i hur du bemöter barnet (omständigheterna kring ditt uttalande vet vi ju inte i ditt exempel - tonläge, kroppsspråk etc etc.) ditt ordval m.m. Att däremot se till att barnet inte använder gräsklipparen för att han/hon kan skada sig själv eller andra är väl egentligen inte så mycket fostran, tycker du det? Sedan är det ju av intresse varför man sätter en gräns. Gör jag det av genuin rädsla för att barnet faktiskt ska skada sig eller för att jag själv inte riktigt har orken att ta eventuella konsekvenser - att jag måste delta och visa (det måste man ju med vuxna som är nybörjare på något också) och att det allmänt blir en massa merjobb för mig

.
Ja, självklart. Men det är rätt stor skillnad om barnet agerar utifrån det barnet anser vara rätt och fel (dvs något slags värdegrund eller början till sådan) eller om barnet gör det för att han/hon vet att det är lönlöst att agera annorlunda för att mamma/pappa som auktoritet kommer att hindra. Det andra handlar inte särskilt mycket om fostran, eller hur, och barnet kommer att agera annorlunda så fort den tvingande auktoriteten inte är närvarande eller inte är en auktoritet längre på samma sätt.
Allt man lär barn med olika metoder är väl en form av fostran.
Ber du aldrig om hjälp av någon anledning med sådant som du faktiskt kan klara av alldeles själv? Varför gör du det? Ja, det kan vara av olika saker - önskan om sällskap, önskan om uppmärksamhet, önskan om lite stöttning i något som du inte är säker på att du klarar av och givetvis ren och skär lättja. Du ber om hjälp för att du har erfarenhet av att andra faktiskt bistår en ibland när man ber om hjälp

. Jag ber mina barn om hjälp av ren och skär lättja ibland. Jag ber min sambo om hjälp ibland av ren och skär lättja. Du tror inte att små barn är snabba med att snappa upp sådant? På samma sätt hjälper jag mina barn titt som tätt för att de inte orkar - jag vet att de kan och att de bara inte vill eller orkar. De vet att jag vet att de kan men bara inte vill eller orkar. Så ja, genom mitt exempel, jag sanktionerar beteendet och är en förebild vad gäller detta. Bra eller dålig är en värderingsfråga

. Jag tycker personligen att det är helt ok att ibland få vara så där trött och inte orka, inte vilja - både som vuxen och som barn

.
Till nyligen bodde jag själv, med en fysisk funktionsnedsättning av en arbetsolycka sedan fem år, till en början med viss hemhjälp som jag sa upp efter en månad...jag tror du kan lista ut mitt svar på din fråga.
Rent spontant undrar jag om du varit förälder och på det viset förebild för en 1-åring? 1-åringar kopierar med övertydlighet. Varför tror du att en stor del föräldrar har spiskydd för så små barn? För att de gör som man säger eller gör som man gör

? Lika lite som en 1-åring kommer att bry sig om att man säger att han/hon inte får vara i närheten av spisen, kommer han/hon att om och om och om igen försöka köra gräsklipparen trots att du säger att han/hon inte får.....av den enkla anledningen att du gör det

.
Nu bor jag ihop med en ensamstående mamma, hon gör allt vuxna brukar göra, arbetar, lagar mat, tvättar, städar, diskar, tvättar, handlar e.t.c. Alltså borde hon vara ett bra föredöme i att göra själv/klara själv. Hur förklarar du då att barnen inte följer sin mammas exempel ens utefter sin egen förmåga?
Hur förklarar du att de har svårt att sova i egen säng, vara sams, prova nya maträtter, sova längre på lediga mornar eller vara tysta när andra vill sova längre eller göra annat de inte får och som ingen vuxen gör heller?
Det här är väl bra orsaker om något att föredöme inte räcker, utan att du behöver sätta andra gränser också.
--------
Tom Araya skrev 2015-01-07 23:24:37 följande:
.......eller gör bus som ingen vuxen lärt dem?
Där kan ju omöjligt gott föredöme vara tillräckligt.
Saker som man inte får gör ju även vuxna titt som tätt.....för att man inte håller med om regeln, eller för att det rätt och slätt gagnar en själv. Tror du på fullaste allvar att något barn inte från relativt tidig ålder fått erfara från sina föräldrar manipulation, att de tänjer på sanningen etc etc. Barn pejlar sådant snabbt och är läraktiga
Du menar att barn gör saker de inte får för att vuxna ibland tummar på regler för vuxna?
Vad som är "bus" handlar också om perspektiv. Min 1,5-åring har upptäckt färgernas värld. Om han målar på väggarna....är det "bus"?
Ja, det är i alla fall inget jag skulle tillåta. Varför skulle jag?
Han har sett oss måla väggar, det finns diverse bilder i form av mönstrade tapeter, tavlor etc på väggarna (även sådana målade av storebröderna)......
Återigen, en tydlig indikation på att det inte räcker att försöka vara en god förebild, utan att även andra gränser måste till. Att uppmuntra till olika aktiviteter (som att rita och måla exempelvis) är inte samma sak som att det är okej att göra när och var som helst, det är en viktig lärdom för barn, som de flesta vuxna följer ganska föredömligt.