• Mathy

Skriva C/O utan att vara registrerad på adressen.

Detta kanske hamnar helt fel men:

Jag passar en väns hus ett tag fram över och jag behöver beställa kurslitteratur. Kan jag använda adressen hit med mitt namn och skriva C/O utan att det blir problem? Jag vill inte chansa eftersom böckerna kostar en del och jag är en fattig student.

• Svar på tråden Skriva C/O utan att vara registrerad på adressen.
  • Anonym (Nej)
    Mathy skrev 2015-01-06 12:11:29 följande:

Detta kanske hamnar helt fel men:

Jag passar en väns hus ett tag fram över och jag behöver beställa kurslitteratur. Kan jag använda adressen hit med mitt namn och skriva C/O utan att det blir problem? Jag vill inte chansa eftersom böckerna kostar en del och jag är en fattig student.

Det fungerar inte i alla kommuner, så jag hade inte chansat!!

När jag skickade till umeå på så sätt så fungerade det, men när jag gjorde samma sak till stockholm så fungerade det inte.
  • Nyfikna72

Vad skulle olika kommuner ha med det att göra? De sorterar ingen post och co adresser ska fungera oavsett om man är skriven där eller inte.

• Anonym (Nej)
    Nyfikna72 skrev 2015-01-06 12:41:00 följande:

Vad skulle olika kommuner ha med det att göra? De sorterar ingen post och co adresser ska fungera oavsett om man är skriven där eller inte.

Jag ville bara informera om det som hände mig. Kommun, stad, län, onödigt att märka ord. Det fungerar olika i olika delar av landet uppenbarligen så därför hade jag inte chansat med dyra böcker.

Det fungera heller inte om man tex under semestern tillfälligt hyr en stuga eller hus och någon annan skickar ett vykort med adressen till stugan och mitt namn på. Då kommer det inte fram.
  • Nyfikna72

Tveksam till att det är som du säger, posten går i första hand på adressen. Sen vilka som bor där kan de inte hålla reda på. Det är ju inte direkt så att de samkör nå olika register så de ser att man legitimt bor där utan skickar någon ett brev med någons adress på så delas det ut där även om personen ifråga bor nån annanstans.

• Anonym (Nej)
    Nyfikna72 skrev 2015-01-06 14:35:49 följande:

Tveksam till att det är som du säger, posten går i första hand på adressen. Sen vilka som bor där kan de inte hålla reda på. Det är ju inte direkt så att de samkör nå olika register så de ser att man legitimt bor där utan skickar någon ett brev med någons adress på så delas det ut där även om personen ifråga bor nån annanstans.

Nä okej, då har jag väl inbillat mig det jag varit med om så TS beställ dina böcker och glöm att jag skrev något.
  • Nyfikna72

Nä varför det, du har ju berättat din syn på det men det jag beskriver är ju faktiskt så som det ska vara.

Man kan faktiskt utelämna namn helt och det delas ut på angiven adress.

• Madmoiselle
    Anonym (Nej) skrev 2015-01-06 13:06:26 följande:

Jag ville bara informera om det som hände mig. Kommun, stad, län, onödigt att märka ord. Det fungerar olika i olika delar av landet uppenbarligen så därför hade jag inte chansat med dyra böcker.

Det fungera heller inte om man tex under semestern tillfälligt hyr en stuga eller hus och någon annan skickar ett vykort med adressen till stugan och mitt namn på. Då kommer det inte fram.

Det fungerar likadant i hela landet och troligtvis i hela världen. Böckerna kommer till den adress som står på paketet.
  • Madmoiselle
    Anonym (Nej) skrev 2015-01-06 15:06:49 följande:

Nä okej, då har jag väl inbillat mig det jag varit med om så TS beställ dina böcker och glöm att jag skrev något.

*suckar tungt* paket, brev, vykort och annan post kan självklart komma bort, att det hände vid just de här två tillfällena då du inte var skriven där är en ren slump.
  • sverker11
    Anonym (Nej) skrev 2015-01-06 12:35:16 följande:
    Det fungerar inte i alla kommuner, så jag hade inte chansat!!

När jag skickade till umeå på så sätt så fungerade det, men när jag gjorde samma sak till stockholm så fungerade det inte.
    Gick försändelsen i retur eller gick den upp i rök?
  • Tocopherol

Sätt upp en tillfällig skylt med ditt namn på dörren (typ ovanför brevlådan) så borde det gå bra.

• Mathy

Kontaktade posten och det var inga problem att använda C/O på det viset! :)

• Kodia

Det viktiga är ju att man har med namnet på den som egentligen bor på adressen! Det kanske man missar om man hyr en stuga och inte vet namnet på den som är skriven där. c/o betyder ju care of, och då är det care of en viss person.
    Så skriva adressen så här, TS:
    Mathy Andersson
    C/O Maria Nilsson
    Storgatan 11
    123 45 Staden

Svar på tråden Skriva C/O utan att vara registrerad på adressen.